Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed


Google heeft een zware week achter de rug, er was een groot schandaal over search engine optimisation (waarover later meer) en er was ook nog een akkefietje met de nieuwe AI Overview die met handige samenvattingen moest komen van zoekresultaten, maar mensen uiteindelijk aanraadde om lijm op een pizza te doen. Google deed het eerst af als een incident, maar nu blijkt het toch met wat meer uitleg te willen komen. 

Google AI Overview

Het vervelende aan AI is dat het vaak hallucineert en fouten maakt, waardoor het niet bepaald overkomt als een betrouwbare tool. Het was te hopen dat na het jaar 2023 vol chatbots, er nu een wat meer stabiele AI-tool zou komen: immers heeft AI Overview maar één taak: samenvatten wat er al in artikelen staat. Dat heeft echter een chatbot uiteindelijk op tot op zekere hoogte, en waarschijnlijk dat het daarom ook fouten maakt. Google zegt erover dat het incidenteel is, maar nu komt er meer uitleg.

 In een blog schrijft het: “In de afgelopen week hebben mensen op sociale media een aantal vreemde en onjuiste overzichten gedeeld (samen met een zeer groot aantal vervalste schermafbeeldingen). We weten dat mensen erop vertrouwen dat Google Search accurate informatie biedt en ze zijn nooit terughoudend geweest om vreemde zaken of fouten aan te geven als ze die tegenkwamen – in onze rankings of in andere zoekfuncties. We stellen hoge eisen aan onszelf en aan onze gebruikers, dus we verwachten en waarderen de feedback en nemen deze serieus.”

 Niet als andere LLM’s

Het legt uit dat AI Overviews er zijn om het mensen makkelijker te maken om snel de informatie te vinden die ze nodig hebben, zeker als het wat complexere vragen zijn. Waar wij hierboven nog de link met AI-chatbots leggen, wuift Google dat juist in de wind: “AI-overzichten werken heel anders dan chatbots en andere LLM-producten die mensen misschien al hebben uitgeprobeerd. Ze genereren niet simpelweg een output op basis van trainingsgegevens. Hoewel AI-overzichten worden aangestuurd door een aangepast taalmodel, is het model geïntegreerd met onze belangrijkste webranglijstsystemen en ontworpen om traditionele “zoek”-taken uit te voeren, zoals het identificeren van relevante resultaten van hoge kwaliteit uit onze index.”

 

Het is daarom dat AI-overzichten niet alleen tekstuitvoer bieden, maar ook relevante links bevatten zodat mensen verder kunnen zoeken. AI Overview toont alleen informatie die wordt ondersteund door de beste webresultaten, zegt Google. Dat is toch een beetje gek om te lezen als je ziet dat je van de AI lijm op je pizza moet doen of stenen moet eten. Toch stelt Google dat AI-overzichten dus niet hallucineren of dingen verzinnen, zoals Large Language Model-producten dat wel doen. Google zegt: “Als AI-overzichten het mis hebben, is dat meestal om andere redenen: het verkeerd interpreteren van zoekopdrachten, het verkeerd interpreteren van een nuance van taal op het web, of het niet beschikbaar hebben van veel goede informatie. (Dit zijn uitdagingen die ook voorkomen bij andere zoekfuncties).”

 Vervalste screenshots

Google heeft AI Overviews natuurlijk grondig getest voor het live ging, maar je kunt niet alles testen. Daarnaast is het ook niet te spreken over de neppe screenshots die zijn gemaakt: “Los daarvan zijn er een groot aantal vervalste schermafbeeldingen op grote schaal gedeeld. Sommige van deze vervalste resultaten waren duidelijk nep. Andere impliceerden dat we gevaarlijke resultaten teruggaven voor onderwerpen als honden achterlaten in auto’s, roken tijdens de zwangerschap en depressie. Deze AI-overzichten zijn nooit verschenen. Dus we raden iedereen die deze schermafbeeldingen tegenkomt aan om zelf een zoekopdracht uit te voeren om dit te controleren.”

 

Google zegt daarnaast dat iemand praktisch nooit aan Google vraagt hoeveel stenen hij of zij moet eten, waarmee het aangeeft dat satirische content en heel gekke vragen interpreteren nog wat werk kan gebruiken, maar tegelijkertijd zegt het: er is niet veel webcontent die deze vraag serieus beantwoordt. Logisch dus dat daar een gat in de informatie zit. Wat betreft de lijm op de pizza, dat kwam volgens Google door een forum. Je kunt je afvragen of Google fora niet zou moeten uitsluiten, maar het lijkt daar juist steeds meer voor te kiezen (zeker gezien zijn nieuwe, goede band met Reddit). 

 Technische verbeteringen

Verder schuift het techbedrijf niet alles af. Het heeft meer dan twaalf technische verbeteringen aangebracht, zoals betere detectiemechanismen voor onzinnige zoekopdrachten, en beperkingen voor zoekopdrachten waarbij AI Overview niet behulpzaam is. Maar uiteindelijk zegt het: “Op de schaal van het web, met miljarden query’s die elke dag binnenkomen, zijn er altijd wel wat eigenaardigheden en fouten. We hebben de afgelopen 25 jaar veel geleerd over het bouwen en onderhouden van een hoogwaardige zoekervaring, waaronder hoe we van deze fouten kunnen leren om Search voor iedereen beter te maken.” 

Tegelijkertijd moet je als persoon dus ook bij jezelf te rade gaan of wat de AI zegt wel klopt. Hierdoor is AI helaas wel wat minder bruikbaar, want wanneer kun je daar nu wel of niet vanuit gaan, maar in sommige gevallen is het zeker behulpzaam om er een AI Overview bij te hebben, al hebben we ze nog niet in Nederland. Momenteel zijn ze alleen in Noord-Amerika beschikbaar.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

Google gaat dat straks uitbreiden met AI-samenvattingen, waardoor je snel een soort basis-informatie krijgt over een bepaald onderwerp.

Online24.05.2024

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk
AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Jij denkt dat je op de chat de robot er altijd uitpikt? Vergeet het maar, we blijken gesprekken te hebben met robots zonder dat we het weten.

Online20.06.2024

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Een nieuwe wereld opent zich in Snapchat: AI-gegenereerde lenzen

Snap gaat een stapje verder, want het laat je straks zelf lenzen maken op Snapchat, op basis van een AI-prompt.

Social Media20.06.2024

Een nieuwe wereld opent zich in Snapchat: AI-gegenereerde lenzen

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Nieuwe robot Pixelbot 3000 maakt van AI-prompt LEGO-mozaieken van alles

Je zou kunnen zeggen dat deze printer LEGO print. Het is een apparaat dat mozaïeken maakt met bestaande LEGO-blokjes met AI.

Gadgets18.06.2024

Nieuwe robot Pixelbot 3000 maakt van AI-prompt LEGO-mozaieken van alles

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

Technology18.06.2024

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

McDonald’s heeft recent wel geprobeerd om die mensen te vervangen door AI, maar die deed het waarschijnlijk minder goed dan zijn menselijke collega.

Online17.06.2024

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

AI for Good Summit 2024

The AI for Good is het toonaangevende actiegerichte platform van de Verenigde Naties waarbij AI ontwikkelingen rondom de Sustainable Development Goals (bevorderen van oa gezondheid, klimaat, gendergelijkheid, inclusieve welvaart, duurzame infrastructuur en andere wereldwijde ontwikkelingsprioriteiten).

Events14.06.2024

AI for Good Summit 2024

Verder lezen over Zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijs...

Advertising28.12.2023

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Dit kan je eraan doen!
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Vanaf maart 2024 geldt in Europa de Digital Markets Act (DMA) voor techbedrijven als Microsoft, Meta, Apple en Google (Alphabet). Deze wetgeving moet consumenten meer keuzevrijheid garanderen. Zo moeten de grote techbedr...

Online11.12.2023

Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voor