Vandaag presenteerde (PDF) internet tycoon Yahoo! haar cijfers over 2006. En eigenlijk doet Yahoo! het niet eens zo slecht. Google mag dan oppermachtig zijn in Search, maar Yahoo! is nog altijd marktleider in display advertising, waarbij er primair wordt afgerekend op basis van CPM (Cost Per Mille = kosten per 1.000 vertoningen).
De omzet van Yahoo! steeg van $ 5,2 miljard in 2005 naar $ 6,4 miljard in 2006, een stijging van 22%. De brutowinst steeg met 19% van $ 3,1 miljard in 2005 naar $ 3,7 miljard in 2006. Al met al zeker geen slechte groeicijfers. Een bedrijf als Microsoft kan er zeker jaloers op zijn (met name wat de internetdivisie van de reus uit Redmond betreft). De cijfers van Yahoo! zijn beter dan verwacht , wat waarschijnlijk te maken heeft met de vervroegde lancering van het vernieuwde advertentiesysteem, beter bekend als Project Panama.
Google is oppermachtig in Search-land, dat is duidelijk. In Nederland kennen we bijna niets anders dan Google, maar dat heeft alles te maken met het marktaandel van Google in Nederland van ruim 90%. Het lijkt of er geen andere spelers in de snel groeiende wereld van online advertising mee kunnen doen, maar dat is in feite niet zo… Er is voldoende strijd tussen enkele grootmachten, zoals ik ook in het Search Marketing jaaroverzicht 2006 beschreef.
Google presenteert a.s. woensdag 31 januari 2007 haar resultaten over het vierde kwartaal, zoals eerder bekend gemaakt. Om 1:30 p.m. Pacific Time is de bekendmaking van de cijfers via een live webcast te volgen. Google heeft in de eerste drie kwartalen van 2006 evenveel omzet gegenereerd als Yahoo! in het gehele jaar. De verwachting is dat de omzet van Google in 2006 de $ 10 miljard bereikt, waarmee een groeipercentage van ruim 60% wordt bereikt. Tsja… Zie ook de financiële resultaten van Google over de laatste jaren.
Via Greg Sterling