Online adverteren voor veel bedrijven nog steeds onbekend terrein

Vorig artikel Volgend artikel
1152793723online advertising

Online adverteren blijft groeien. Ook dit jaar zal er weer sprake zijn van een flinke verschuiving in de budgetten van adverteerders richting internetmarketing. In maar liefst 69% van de gevallen is er dit lopende boekjaar al sprake van een verschuiving richting internet, zo blijkt uit de Grote Marketing Enquête 2006.

Uit de enquête onder Nederlandse marketeers blijkt dat alle vormen van internetmarketing in het afgelopen jaar zijn gegroeid. Bedrijven die actief online adverteren zijn in 85% van de gevallen zelf sturend en strategiebepalend bij de keuze voor internet. Bedrijven die overwegen online te gaan adverteren, zien echter een veel grotere rol voor gespecialiseerde bureaus, mediabureaus en reclamebureaus.

Dat geeft aan dat online adverteren voor veel bedrijven nog steeds een ‘nieuw en sexy’, maar ook onbekend terrein is.

Tjeerd Kooij, managing partner WebAds: “Opnieuw zien we dat online adverteren een belangrijker aandeel krijgt in de budgetten van adverteerders . Internet wordt meer een meer een vast onderdeel van de totale mix.

Maar er ligt nog een groot potentieel bij bedrijven die de stap nog niet hebben durven zetten en die vooral vertrouwen op hun traditionele reclame- en media-adviseurs. In de praktijk zien we echter dat juist bij deze partijen vaak een kennisachterstand bestaat over wat er kan op internet.

Vaak wordt dan de bekende weg gekozen en kiest men voor banners of zoekmachinemarketing. Andere advertentievormen met een hogere impact en veel meer creatieve mogelijkheden, zoals screenads of videocommercials binnen streams worden veel minder vaak geadviseerd. Ook gerichte doelgroepbenadering via bijvoorbeeld targeting staat nog in de kinderschoenen. Internet wordt terecht vaak ingezet voor responsgerichte campagnes.

Maar door het grote bereik en de hoge mediaconsumptie is het medium ook zeer geschikt voor adverteerders met een branding doelstelling. Als exploitant proberen wij daarom zowel adverteerders als reclame- en mediabureaus te laten zien wat daadwerkelijk werkt op internet.”

De Grote Marketing Enquête is een jaarlijkse enquête onder Nederlandse marketeers uitgevoerd door Trendbox in opdracht van Tijdschrift voor Marketing en WebAds.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies