Advertising30.03.2006

WebAds stelt beperkingen aan inzet ScreenAds


-66.jpg
-66.jpg

WebAds gaat strenge regels invoeren voor het inzetten van zogenaamde ScreenAds op de websites in haar netwerk. WebAds constateerde op het internet een wildgroei in het gebruik van bepaalde advertentievormen en liet daarop een onderzoek uitvoeren.

Uit dit onderzoek dat werd uitgevoerd door MeMo2 onder ruim 2.000 internetters, blijkt dat veel mensen zich irriteren aan websites met een overdaad aan reclame. Tegelijkertijd zijn advertenties noodzakelijk om de veelal gratis content te kunnen financieren. WebAds heeft daarom besloten het aantal vertoningen van een specifiek formaat (ScreenAd) drastisch te beperken en aan strakke regels te binden.

Het bedrijf gaat daarin verder dan de regels die het IAB eerder opstelde voor het gebruik van ScreenAds. WebAds was in 2004 het eerste Nederlandse advertentienetwerk dat stopte met het plaatsen van Pop-ups

Tjeerd Kooij, managing partner van WebAds: “Wij constateren dat op sommige plaatsen op het internet een wildgroei aan advertenties begint te ontstaan. Dat leidt tot onnodige irritatie bij de consument en het is slecht voor de toekomstige exploitatie van websites. Wij besloten destijds als eerste in Nederland om te stoppen met de verkoop van Pop-ups.

Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen zich vooral irriteren wanneer voortdurend advertenties over hun scherm heen schuiven en zij deze soms maar met moeite kunnen afsluiten. Tegelijkertijd constateren we dat deze ScreenAd bijzondere creatieve mogelijkheden biedt en bij goed op de doelgroep afgestemd gebruik door internetters als positief wordt ervaren. Wij hebben onderzoek gedaan naar de consequenties van het beperken van het aantal ScreenAds voor de exploitant, de adverteerder en voor de consument.

Gemiddeld is een internetgebruiker 7 minuten op een website aanwezig. We hebben besloten het aantal vertoningen van ScreenAds op ons netwerk voortaan strak te reguleren. Elke unieke bezoeker krijgt voortaan maximaal 1 ScreenAd per 10 minuten te zien, ongeacht op welke website uit het WebAds netwerk van meer dan 100 sites hij of zij zich bevindt. Een ScreenAd mag maximaal 10 seconden duren en moet daarna automatisch sluiten.

Ook moeten ScreenAds altijd voorzien zijn van een duidelijke afsluitknop in de rechterbovenhoek, zodat de bezoeker deze desgewenst direct en zonder zoeken kan wegklikken. En wij adviseren bureaus en adverteerders om in hun on-line campagnes te kiezen voor een mix waarbij high impact advertentievormen (zoals ScreenAds) worden gevolgd door andere advertentievormen (zoals Banners of Skyscrapers)”

Bevindingen MeMo2

Internetters zijn over het algemeen meer gecharmeerd van vaste advertenties (zoals Banners) dan van advertenties die openen over de inhoud van een website (zoals Pop-ups, ScreenAds en Interstitials). Met name Pop-ups roepen zeer veel irritatie op, maar veel uitgevers en netwerken (zoals WebAds) bieden al geen Pop-ups meer aan en 71 % van de Nederlandse internetters gebruikt inmiddels thuis een Pop-up killer.

ScreenAds wekken ook irritatie op omdat zij plotseling over de inhoud van de website heen verschijnen, maar omdat zij na enkele seconden vanzelf weer sluiten is de weerstand tegen deze advertentievorm minder dan bij de Pop-ups. Een derde van de respondenten zou het acceptabel vinden om per bezoek aan een website één ScreenAd te zien. Overmatig gebruik van ScreenAds voor één product op verschillende websites leidt ook tot irritatie. Respondenten willen liever niet een advertentie over de tekst van een website heen komt (51,5%) en er moet een duidelijke sluitknop zijn (49%). ScreenAds mogen niet te lang duren (38,8%); moeten aansluiten bij de behoefte van de bezoeker (21,3%) en moeten mooi ontworpen zijn (15,8%).

Video-ads blijken meer gewaardeerd te worden dan statische advertenties of advertenties met animaties. Dat ligt zowel aan de vorm als aan de creativiteit. Nu steeds meer mensen standaard het geluid op hun pc aan hebben staan, neemt ook de irritatie over geluid in advertenties toe. Hiervoor heeft WebAds overigens al eerder regels opgesteld. Standaard staat het geluid uit. De bezoeker kiest er zelf voor om het geluid aan te zetten of een video te starten.

Verder lezen over Itv

Breast Cancer TV genomineerd voor VN-prijs

Quadia, bekend van online video, is met Breast Cancer TV genomineerd voor de internationale World Summit Award (WSA). Deze prijs wordt mede uitgereikt door de VN en heeft als doel om de digitale samenleving toegankelijk...

Media27.08.2013

Breast Cancer TV genomineerd voor VN-prijs

Apple wil reclamevrije TV aanbieden

Apple zou op dit moment in onderhandeling zijn met een aantal Amerikaanse TV-aanbieders over een premium televisie abonnement waarmee consumenten live televisie kunnen kijken en reclames kunnen overslaan met hun Apple TV...

Technology16.07.2013

Apple wil reclamevrije TV aanbieden

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Er staat tegenwoordig zo ongelooflijk veel video online, te bekijken wanneer jij het wilt. Maar hoe vind je de pareltjes in deze enorme vergaarbak aan online video op het...

Entertainment12.07.2013

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen van WappZapp

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch ook niet meer van deze tijd? Er staat tegenwoordig zo ongelooflijk veel video online, te bekijken wanneer jij het wilt. Maar hoe vind je de pareltjes nou in d...

Entertainment21.06.2013

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch ook niet meer van deze tijd? Er staat tegenwoordig zo ongelooflijk veel video online, te bekijken wanneer jij het wilt. Maar hoe vind je de pareltjes nou in d...

Entertainment31.05.2013

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch niet meer van deze tijd! Alles staat tenslotte ook online, te bekijken wanneer jij het wilt. Daarom wekelijks voor Dutch Cowboys: De WappZapp selectie van 5 k...

Entertainment26.05.2013

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

5 tips om dit weekend de TV programmering te ontlopen van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch niet meer van deze tijd! Alles staat tenslotte ook online, te bekijken wanneer jij het wilt. Daarom wekelijks voor Dutch Cowboys: Alvast een selectie van 5 ki...

Entertainment04.05.2013

5 tips om dit weekend de TV programmering te ontlopen van WappZapp

5 tips om de TV programmering te ontlopen van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaald wat je kijkt? Dat is toch niet meer van deze tijd! Alles staat ten slotte ook online, te bekijken wanneer jij het wilt. Daarom wekelijks voor Dutch Cowboys: Alvast 5 kijktips die deze...

Entertainment19.04.2013

5 tips om de TV programmering te ontlopen van WappZapp

Verder lezen over Scherm

​Wannahave: Samsung komt met een gigantische gamingmonitor

Samsung heeft een nieuwe gamingmonitor onthuld die de gamewereld op zijn kop zet. Letterlijk en figuurlijk, want hij kan zowel horizontaal als verticaal worden gebruikt. De 55 inch Odyssey Ark valt niet alleen daarom op:...

Gaming16.08.2022

​Wannahave: Samsung komt met een gigantische gamingmonitor

Update voor audio-problemen Apple Studio Display

Wanneer je besluit om een Apple Studio Display aan te schaffen, dan weet je in ieder geval dat je daarvoor een viercijferig bedrag in euro’s uit je ‘wallet’ mag trekken. Maar, dan krijg je ook veel meer dan een gew...

Gadgets05.08.2022

Update voor audio-problemen Apple Studio Display

Klachten over slechte audiokwaliteit waren er al vanaf het begin
Samsung en LG zijn nog (lang) niet klaar met opvouwbare displays

Nieuw zijn ze al lang niet meer, smartphones met opvouwbare displays. Maar, een doorslaand succes zijn ze ook nog niet. Dat komt, imho, vooral omdat er nog niet echt een killer-app is die het gebruik van een opvouwbare s...

Mobile11.05.2022

Samsung en LG zijn nog (lang) niet klaar met opvouwbare displays

​Smartphone of tv: wat heb je aan een hoge verversingssnelheid?

Samsung komt met een televisie met een verversingssnelheid van 144 Hz, een ROG-phone die ook zo’n hoge verversingssnelheid heeft en Alienware-monitoren die zelfs op 360 Hz verversen. De laatste tijd zien we in deze dri...

Gaming06.01.2022

​Smartphone of tv: wat heb je aan een hoge verversingssnelheid?

​Waarom de vierkante monitor van LG niet zo’n gekke uitvinding is

Het is groot nieuws deze week: LG komt met een bijna vierkante monitor met een verhouding van 16:18 en een diagonaal van 27,6 inch. Het ziet er op de afbeeldingen gek uit: alsof er een stuk monitor mist of de foto is bew...

Gadgets22.12.2021

​Waarom de vierkante monitor van LG niet zo’n gekke uitvinding is

Maar ook beter kan
BenQ ScreenBars; slimme lampen gemaakt voor je beeldscherm

Je kent het wel, je komt een product tegen waarvan je van het bestaan niet weet, maar als je het eenmaal gebruikt wil je niet meer zonder. Dat hadden wij met de ScreenBars van BenQ. Zeker nu de dagen korter en donkerder...

Gadgets01.11.2021

BenQ ScreenBars; slimme lampen gemaakt voor je beeldscherm

​Wat is de perfecte grootte voor een smartphone?

Vroeger vonden we van een gsm een scherm van een paar centimeter bij een paar centimeter al genoeg. Uiteindelijk werden schermen steeds groter. Je werd soms uitgelachen met je ‘koelkast’, want er is een tijd geweest...

Mobile26.10.2021

​Wat is de perfecte grootte voor een smartphone?

​TCL komt met bril met OLED-scherm om video’s te kijken

TCL komt met een bril met een OLED-scherm. Het gaat niet om een slimme bril, maar om een exemplaar dat content kan tonen via een smartphone of laptop. In eerste instantie werd de bril Wearable Display genoemd, maar inmid...

Technology27.06.2021

​TCL komt met bril met OLED-scherm om video’s te kijken