Douwe Egberts heeft het kort geding verloren wat het had aangespannen tegen een van haar dealers voor de zakelijke markt. De koffiebrander wilde via de rechter voorkomen dat Capriole Coffee-Service het merk Douwe Egberts gebruikt als zoekwoord voor zoekmachine-advertenties op internet.
Ook het gebruik van Douwe Egberts in de tekst van deze advertenties en het gebruik in de metatags wilde de koffiebrander tegenhouden. Hiermee wilde Douwe Egberts de internetadvertenties van haar eigen dealer blokkeren.
Capriole Coffee-Service verkoopt een breed assortiment koffie en koffieautomaten van diverse A-merken waaronder Douwe Egberts. Om meer bezoekers te krijgen voor haar website www.koffieautomaten.nl adverteert de koffieleverancier bij onder andere Google, Ilse, Lycos en MSN met alle merken uit haar assortiment.
Volgens de rechter mag Capriole Coffee-Service op dezelfde wijze blijven adverteren en maakt het bedrijf op geen enkele wijze inbreuk op het merkrecht van Douwe Egberts. De rechter stelt in het vonnis: Het gebruik van het merk Douwe Egberts door Capriole voor en in de gesponsorde hyperlinks en metatags is niet wezenlijk verschillend van de overige wijzen waarop Capriole informatie verstrekt en reclame maakt van die producten door de eigen onderneming.
Capriole maakt gebruik van de mogelijkheden die het internet biedt om hoog op de resultatenpagina’s te komen en daardoor de kans te vergroten dat de eigen website bezocht wordt. Dat is, zonder bijkomende omstandigheden waarvan in dit geval niets is gebleken, ten opzichte van anderen die die mogelijkheden niet wensen te benutten, niet als misbruik te kwalificeren.
Hierbij dient in aanmerking te worden genomen dat Capriole het merk Douwe Egberts niet zonder geldige reden gebruikt. Capriole voert onder dat merk producten van Sara Lee/DE en de informatie die de internetbezoeker van Capriole ontvangt is dienovereenkomstig.