Advertising28.11.2005

Fusion2005 (reprise)


1133014936fusion2.jpg
1133014936fusion2.jpg

Er is afgelopen dagen al veel geschreven over Fusion2005. Het crossover evenement voor de reclame, communicatie en pr-branche was uitverkocht en dat kwam niet in de laatste plaats door het uitdagende programma.

Op de blogs is al veel geschreven, onder meer door Theo van Vugt (molblog) en Frank (frankwatching). Hieronder een poging van mijn kant om de zaken te bespreken die zij niet al reeds aanstipten, of die ik tijdens de borrel hoorde.

De organisatie Veel complimenten gehoord over dagvoorzitter Jeroen Smit. De man die vorige jaargangen nog werd aangekondigd als auteur van “Het drama Ahold”, is inmiddels toch wel Mister Fusion geworden. Niet in de laatste plaats omdat veel aanwezigen hem al kenden van Mediazaken.

De locatie was minder goed gekozen. Doordat de plenaire congreszaal alleen werd afgescheiden door zwart doek, kon een kwart van de zaal zich maar moeilijk concentreren omdat de catering noodzakelijke voorbereidingen met theelepeltjes aan het treffen was en/of de centrale verwarming defect bleek.

Openingsdebat Het openingstrio was mooi samengesteld. Een glansrol was weggelegd voor Alfred Levi als de lachende derde die haarfijne analyses losliet op wat eerder over kranten (Freek Busweiler) of televisie (Fons van Westerloo) was gezegd.

Naar mijn mening ging Smit niet correct om met de lacherige sfeer die ontstond toen Busweiler gepassioneerd (staand) de verdediging inzette. Doordat de focus op diens non-verbale presentatie lag, kwamen de zinvolle argumenten niet goed over. Wel knap was het ontlokken van een primeur bij Van Westerloo die aangaf binnen enkele maanden met een groot nieuw mobiel concept te komen. (Jong Zuid reloaded?)

Brandsluts De punten voor de smaakvolste presentatie gingen naar Marian Salzman. Het slides waren grafisch zeer verzorgd. Mooie contrastrijke foto’s (JWT?) die het gevoel bij de teksten zeer juist weergaven. Inhoudelijk kwam haar verhaal over Brandsluts wel over. Haar theorie dat consumenten niet per definitie trouw zijn aan merken, tenzij zo’n merk een mooi verhaal vertelt, gaat zeker op voor Jack Daniels, Apple en Harley Davidson.

Toch hang ik zelf meer de “Brands are the new Gods” aan. Dat klinkt mooier dan ‘merkhoeren’ en verwijst naar het feit dat mensen al eeuwen meerdere goden aanbidden, maar dat de God met de beste marketing wint.

Parallelsessie 1 Jeroen de Bakker (Tequila) vertelde samen met Herwin van den Berg (Heineken) enthousiast over onder meer State Magazine, Sixpack en het nieuwste filmpje van Brand New Telly. De titel van deze workshop was “De helft van je budget naar internet” en wat mij betreft mag dat ook als motto voor de hele dag gelden.

De boodschap van Jeroen was dat met name ’timing’ essentieel is bij het lanceren en succesvol adopteren van nieuwe technieken. Herwin drukte de zaal op het hart dat je niet bang moet zijn om te experimenteren. Soms lukt er wel eens iets niet, maar dat zijn nooit verloren uren, die kennis neem je een volgende keer gewoon weer mee.

Enderson Guimaraes Een openbaring was deze Braziliaanse Global Marketing Manager van Philips. Hij was de enige die zich die dag niet uit zijn tent liet lokken door Jeroen Smit (… I’m waiting for the question :-). Ondanks het feit dat hij Katja Schuurman niet kende, wist hij op een geloofwaardige manier de ambitie van Philips te verwoorden. Een niet geholpen naamsbekendheid van 80% in de Verenigde Staten is immers een pittige target!

Michiel Buitelaar Deze directeur consumentenmarkt van KPN maakte indruk met zijn losse stijl van presentateren. Hoewel de strekking zeer serieus was (hoe kan KPN de dalende inkomsten uit het vaste net compenseren met ip-initiatieven) illustreerde hij dit met openhartige voorbeelden. Zo had hij geen moeite de huidige advertentievorm van KPN te bekritiseren en bekende hij -in de wiskundige zin- opgewonden te worden van het Google algoritme.

Parallelsessie 2 “Het einde van de 30-seconden-commercial” was de titel van mijn tweede parallelsessie. Pas hier begreep ik goed waarom Jeroen Smit eerder had geroepen ‘u bent bang’. Hij had het voornamelijk tegen de gevestigde orde, zo bleek uit de vragen die tijdens de sessie uit de zal kwamen. TBWA en DDB riepen gezamenlijk “Als wij een filpje voor AH maken, staan de winkels vol!” en “Wij vinden dat de kracht van televisie hier onvoldoende benadrukt wordt”.

Deze reactie kwam op de meeste aanwezigen hetzelfde over als eerder die dag Busweiler zijn regionale kranten had verdedigd. Het roept respect op, maar ook een beetje weemoed. Hoe verder je in de toekomst kijkt, hoe meer sommige mensen vast willen houden aan het verleden.

Grappig genoeg was er juist een adverteerder voor nodig (ABN/Amro) om te melden dat zij juist die vernieuwingsdrang miste bij haar traditionele bureau.

Aad Boon De nieuwe directeur van UPC werd op een aantal blogs een ‘onterechte afsluiter’ genoemd. Natuurlijk, een briefje voorlezen is niet de meest aansprekende vorm van presenteren. En in het tweegesprek met Smit straalde Boon niet de strijdvaardigheid van Buitelaar uit.

Maar juist daarom was Aad Boon een mooie afsluiter. Er komt een fantastische tijd voor ons aan; het is alleen nog de vraag wie óp de golven surft, en wie kopje ónder gaat. Ik was aanwezig met mijn collega’s van Toscani en onze dagconclusie was niet anders. Eindelijk ziet iedereen die mooie mogelijkheden van de nieuwe technieken. Nu ligt de bal bij de creatieven… want wie gaat toch al die mooie content maken?

...

Verder lezen over Apple

Apple’s App Store Awards 2024: dit zijn alle winnaars

Apple heeft alle winnaars bekendgemaakt van de App Store Awards 2024. 17 apps en games zijn uitverkozen die het makkelijker maken om nieuwe dingen voor elkaar te krijgen, creatief aan de slag te gaan en van dagelijkse momenten te genieten. Met hun apps en games maken de bekroonde ontwikkelaars het leven van gebruikers een stuk gemakkelijker en trekken ze wereldwijd de aandacht.

Mobile12.12.2024

Apple’s App Store Awards 2024: dit zijn alle winnaars

Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance

Waarschijnlijk krijgen we in dit seizoen meer te zien van de kelder van Lumon, en dan zijn er nog de geiten….

Entertainment09.12.2024

Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance

Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie

Apple is bezig met een ambitieuze upgrade van Siri, hun populaire digitale assistent. De nieuwe versie, intern bekend als "LLM Siri," is gebaseerd op geavanceerde AI-technologieën en heeft als doel Siri aanzienlijk slimmer en veelzijdiger te maken.

Technology25.11.2024

Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie

‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’

Houd er wel rekening mee dat het waarschijnlijk niet gratis is om het apparaat te gebruiken, waarmee we niet doelen op de aankoopprijs.

Gadgets14.11.2024

‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’

Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag

Het is voor koppels of vrienden die een koffer delen nu heel makkelijk om de locatie ervan samen in de gaten te houden.

Gadgets11.11.2024

Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Je wil toch weten hoe lang het nog duurt voordat je telefoon weer helemaal vol is. iPhone zou dat vanaf iOS 18.2 gaan laten zien.

Mobile06.11.2024

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Je levert in op het aantal poorten, maar deze goedkoopste manier om op een Mac te werken wordt wel voorzien van de nieuwste M4-processoren.

Gadgets30.10.2024

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Weblog

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

Een blog waarvoor mensen moeten betalen. Volgens de makers kost het een paar seconden om op te zetten en werkt het op elke WordPress-blog.

Online24.10.2024

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

Het is een bedrijf dat flink wat geld verdient door gebruik te maken van WordPress, dat open source is. Het gevolg? Een grote discussie over of dat wel helemaal kan.

Online30.09.2024

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

De EU wil graag dat apps wat minder eenkennig worden. Daarom kun je straks ook WhatsApps lezen in andere apps dan WhatsApp, en andersom. WordPress doet vrolijk mee. Het gigantische blogplatform heeft nu versie 1.0.0 van...

Online19.09.2023

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

But first, fediverse.
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Wix, een wereldwijd SaaS platform voor het creëren, beheren en uitbreiden van een online aanwezigheid, kondigde eind vorige maand de lancering aan van de toegankelijkheid wizard. Wix gebruikers hebben daarmee nu een sta...

Online01.06.2021

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen binnen het online landschap. Daarom heeft Google in 2021 een update op de planning staan om de ‘site-vitaliteit’ op te nemen als rankingfactor. Google zal dit zes...

Search24.09.2020

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Wil jij jouw lokaal op de kaart zetten? Dan is het goed om meer naamsbekendheid op te bouwen. Goede marketing is hierbij een must. Er zijn een aantal componenten binnen marketing die je kunt optimaliseren en waarmee je a...

DC Business31.07.2020

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!