‘Internet krijgt drie keer zoveel van Unilever‘, schreven we in het maartnummer van Tijdschrift voor Marketing. Het kon natuurlijk niet anders of dat moest ten koste gaan van een ander medium. Gisteren werd bekend dat de wereldwijde uitgaven aan televisiereclame met eenvijfde gedaald zijn in de afgelopen drie jaar, en dat ze naar verwachting verder zullen dalen.
Het nieuws werd bekend op de Royal Television Society conference in Cambridge (UK). Alan Rutherford, vice-president global media bij Unilever, zei dat de waarde van tv-advertising hard achteruit holt vanwege het groeiend aantal kanalen en de bijbehorende fragmentatie.
Daarom moeten adverteerders in de V.S. 10 procent meer besteden om dezelfde impact te bereiken als vijf jaar geleden. ‘Dat kunnen adverteerders niet meer opbrengen’, zei Rutherford. ‘Zenders die daar geen oplossing voor zoeken zullen niet overleven.’
Unilever is in Nederland natuurlijk al lange tijd aan het pionieren met gesponsorde programma’s; tien jaar geleden al ‘Koffietijd’, en nu ‘Life & Cooking’. Maar het zoekt ook naar mogelijkheden voor product placement. Rutherford gaf de Dove beautylijn als voorbeeld van een product dat volgens hem prima in de verhaallijn van een bestaande serie zou kunnen worden verwerkt.
In Engeland krijgen vooral ITV en Channel 4 en 5, die grotendeels afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, zware klappen door de strategie van Unilever.
Uit onderzoek van de Vea bleek afgelopen week dat ook in Nederland en bij veel meer grote bedrijven tv-reclame onder druk staat.
Er is in dit verband een omslag nodig, omdat reclamebureaus nog steeds te veel in tv-commercials van 30 seconden denken.
Verder lezen over Itv
Media27.08.2013
Breast Cancer TV genomineerd voor VN-prijs
Technology16.07.2013
Apple wil reclamevrije TV aanbieden
Entertainment12.07.2013
5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen van WappZapp
Entertainment21.06.2013
5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen
Entertainment31.05.2013
5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp
Entertainment26.05.2013
5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp
Entertainment04.05.2013
5 tips om dit weekend de TV programmering te ontlopen van WappZapp
Entertainment19.04.2013
5 tips om de TV programmering te ontlopen van WappZapp
Verder lezen over Reclame
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023
Reclameverbod voor online casino’s
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024