Met dank aan Jacques Koster voor het volgende bericht: De netto mediabestedingen zijn in 2004 met 0,9% gedaald naar € 4,05 miljard. Dit blijkt uit het Jaarboek Netto Mediabestedingen dat BBC De Media en Reclame Bank in samenwerking met de VEA binnenkort publiceert.
Over de eerste helft van 2004 was er nog sprake van een lichte stijging (0,3%). De daling van de mediabestedingen komt geheel voor rekening van de printmedia, maar het herstel van de advertentie-inkomsten van dit mediumtype lijkt ingezet.
De komst van tabloids, zondagskranten en nieuwe abonnementsvormen lijkt een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling van de mediabestedingen in dagbladen. Mede dankzij deze productinnovaties is de daling van de advertentie-inkomsten teruggebracht naar 5,2%. In 2002 en 2003 bedroeg de daling nog respectievelijk 10% en 8%. Bij publiekstijdschriften was 2004 het jaar van de nieuwe titels. Ruim vijftig nieuwe titels werden gelanceerd, een verdubbeling vergeleken met vorig jaar. De mediabestedingen in publiekstijdschriften namen nog wel af met 4,8%, maar dat is een beter resultaat dan de -9% van een jaar eerder.
Vak- en managementbladen wisten de daling van de advertentie-inkomsten te beperken tot -3,8%. Dat is veel minder dan de -10% van een jaar eerder. De huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen deden het relatief goed met een daling van slechts 0,6%. Het gezamenlijke resultaat van de printmedia kwam uit op -3,7%. Ondanks de verbetering ten opzichte van vorig jaar hebben de printmedia nog wel steeds te maken met dalende advertentie-inkomsten en is het aandeel in de totale mediabestedingen in tien jaar teruggelopen van 68% tot 54,6%.
Traditiegetrouw namen de bestedingen op televisie ook in 2004 weer toe (1,4%), maar de dubbele groeicijfers zijn ondertussen al weer even verleden tijd. Radio zag de inkomsten uit de verkoop van commercials stijgen met 2%. Dat is fors minder dan de 9% van een jaar eerder. Bioscopen hebben een zwaar jaar achter de rug en zagen de bezoekersaantallen met 11% dalen. De reclame-inkomsten hielden vrijwel gelijke tred met het bioscoopbezoek en kwamen uit op een daling van 11,7%.
Voor buitenreclame was 2004 een goed jaar. De bestedingen in dit mediumtype stegen met 6,7%, waarmee buitenreclame het afgelopen jaar de grootste stijging van alle ‘traditionele’ mediumtypen noteerde. Dat is vooral te danken aan de populariteit van billboards en abri’s die met respectievelijk 11,4% en 9% groeiden.
Van de overige mediumtypen bleven de advertentie-inkomsten van adresboeken op het niveau van 2003. Hetzelfde geldt voor vak- en publieksbeurzen. Internet daarentegen maakt een stormachtige groei door en zag de bestedingen stijgen met 67%. Na de hype eind jaren negentig vestigt internet zich meer en meer als serieus advertentiemedium. Philips besteedde eind 2004 bij de introductie van de nieuwe huisstijl (sense and simplicity) al 10% van het mediabudget van € 80 miljoen aan online advertising. Unilever, één van de grootste adverteerders in Nederland, heeft aangekondigd 12% van het mediabudget te gaan gebruiken voor internet. Dit percentage zou ten koste gaan van televisie en print.
De cijfers in het BBC/VEA Jaarboek Netto Mediabestedingen zijn gebaseerd op onderzoek dat BBC uitvoert onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Zij leveren hun netto advertentie-omzet aan, inclusief kortingen, maar vóór aftrek van bureaucommissie.
Verder lezen over Mac
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Gadgets06.09.2023
Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak
Cybercrime21.06.2023
Handig: Apple ID’s kunnen nu passkeys gebruiken
Relaxed inloggen op je iPhoneGadgets02.06.2023
Abonnement op een Macbook: of toch beter zelf kopen?
Technology02.06.2023
Dit verwachten we van Apple WWDC 2023 op 5 juni
Verder lezen over Reclame
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023
Reclameverbod voor online casino’s
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024