Met dank aan Jacques Koster voor het volgende bericht: De netto mediabestedingen zijn in 2004 met 0,9% gedaald naar € 4,05 miljard. Dit blijkt uit het Jaarboek Netto Mediabestedingen dat BBC De Media en Reclame Bank in samenwerking met de VEA binnenkort publiceert.
Over de eerste helft van 2004 was er nog sprake van een lichte stijging (0,3%). De daling van de mediabestedingen komt geheel voor rekening van de printmedia, maar het herstel van de advertentie-inkomsten van dit mediumtype lijkt ingezet.
De komst van tabloids, zondagskranten en nieuwe abonnementsvormen lijkt een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling van de mediabestedingen in dagbladen. Mede dankzij deze productinnovaties is de daling van de advertentie-inkomsten teruggebracht naar 5,2%. In 2002 en 2003 bedroeg de daling nog respectievelijk 10% en 8%. Bij publiekstijdschriften was 2004 het jaar van de nieuwe titels. Ruim vijftig nieuwe titels werden gelanceerd, een verdubbeling vergeleken met vorig jaar. De mediabestedingen in publiekstijdschriften namen nog wel af met 4,8%, maar dat is een beter resultaat dan de -9% van een jaar eerder.
Vak- en managementbladen wisten de daling van de advertentie-inkomsten te beperken tot -3,8%. Dat is veel minder dan de -10% van een jaar eerder. De huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen deden het relatief goed met een daling van slechts 0,6%. Het gezamenlijke resultaat van de printmedia kwam uit op -3,7%. Ondanks de verbetering ten opzichte van vorig jaar hebben de printmedia nog wel steeds te maken met dalende advertentie-inkomsten en is het aandeel in de totale mediabestedingen in tien jaar teruggelopen van 68% tot 54,6%.
Traditiegetrouw namen de bestedingen op televisie ook in 2004 weer toe (1,4%), maar de dubbele groeicijfers zijn ondertussen al weer even verleden tijd. Radio zag de inkomsten uit de verkoop van commercials stijgen met 2%. Dat is fors minder dan de 9% van een jaar eerder. Bioscopen hebben een zwaar jaar achter de rug en zagen de bezoekersaantallen met 11% dalen. De reclame-inkomsten hielden vrijwel gelijke tred met het bioscoopbezoek en kwamen uit op een daling van 11,7%.
Voor buitenreclame was 2004 een goed jaar. De bestedingen in dit mediumtype stegen met 6,7%, waarmee buitenreclame het afgelopen jaar de grootste stijging van alle ‘traditionele’ mediumtypen noteerde. Dat is vooral te danken aan de populariteit van billboards en abri’s die met respectievelijk 11,4% en 9% groeiden.
Van de overige mediumtypen bleven de advertentie-inkomsten van adresboeken op het niveau van 2003. Hetzelfde geldt voor vak- en publieksbeurzen. Internet daarentegen maakt een stormachtige groei door en zag de bestedingen stijgen met 67%. Na de hype eind jaren negentig vestigt internet zich meer en meer als serieus advertentiemedium. Philips besteedde eind 2004 bij de introductie van de nieuwe huisstijl (sense and simplicity) al 10% van het mediabudget van € 80 miljoen aan online advertising. Unilever, één van de grootste adverteerders in Nederland, heeft aangekondigd 12% van het mediabudget te gaan gebruiken voor internet. Dit percentage zou ten koste gaan van televisie en print.
De cijfers in het BBC/VEA Jaarboek Netto Mediabestedingen zijn gebaseerd op onderzoek dat BBC uitvoert onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Zij leveren hun netto advertentie-omzet aan, inclusief kortingen, maar vóór aftrek van bureaucommissie.
Verder lezen over Mac
Mobile11.06.2024
Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Gadgets06.09.2023
Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak
Cybercrime21.06.2023
Handig: Apple ID’s kunnen nu passkeys gebruiken
Relaxed inloggen op je iPhoneGadgets02.06.2023
Abonnement op een Macbook: of toch beter zelf kopen?
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Verder lezen over Televisie
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024
De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude
Entertainment18.07.2024
Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Technology29.05.2024
5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen
Entertainment14.05.2024