Advertising28.02.2014

Adverteerders op Facebook focussen zich teveel op Noord-Amerika


Adverteerders op Facebook concentreren zich teveel op het doelpubliek in de Verenigde Staten, Mexico en Canada, zo blijkt uit onderzoek van Marin Software. Opgemerkt wordt dat meer dan de helft van de betrokken Facebook-budgetten gericht zijn op de Noord-Amerikaanse markt, hoewel die regio slechts 15% van de totale populatie van het sociale netwerk vertegenwoordigt. Verder wordt er volgens het bedrijf ook teveel geïnvesteerd in de West-Europese markt.

Een regio zoals Asia-Pacific krijgt van adverteerders op Facebook duidelijk onvoldoende belangstelling,” voeren de onderzoekers aan. “De Aziatische regio vertegenwoordigt 28% van de Facebook-populatie, maar krijgt slechts 11% van de budgetten toegewezen. Maar ook andere gebieden buiten Noord-Amerika en West-Europa worden door de adverteerders gevoelig onderschat.” Daarbij wordt er onder meer op gewezen dat de Latijns-Amerikaanse gebruikers van Facebook het grootste engagement tegenover sociale netwerkreclame laten optekenen. De doorklikratio’s in Latijns-Amerika liggen 33% hoger dan in Noord-Amerika en 54% hoger dan in West-Europa. Bovendien heeft Latijns-Amerika met een score van 66% de hoogste Facebook-penetratie van de hele wereld.

adverteerders-op-facebook-focussen-zich-.jpg
adverteerders-op-facebook-focussen-zich-.jpg

Ook het Midden-Oosten, Afrika en Oost-Europa worden door de Facebook-adverteerders volgens Marin Software grotendeels over het hoofd gezien. Er wordt aan toegevoegd dat in al die regio’s ook de kosten voor het bereiken van de consument op Facebook gevoelig lager liggen dan in Noord-Amerika. “Uiteraard spitsen een aantal merken ook hun commerciële activiteiten vooral toe op een publiek in Noord-Amerika en West-Europa, maar toch moet het fenomeen in grote mate worden verklaard door een onderschatting van de potentiële waarde van marketing-activiteiten in de andere regio’s,” voert Marin Software aan. “Adverteerders zouden van deze opportuniteiten gebruik moeten maken om goedkope en efficiënte campagnes te initiëren, vooraleer ook in die regio’s met een grotere concurrentie en hogere tarieven rekening gehouden dient te worden.”

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads