Amerikaanse online uitgevers gebruiken veel native advertenties

Vorig artikel Volgend artikel
Amerikaanse online uitgevers gebruiken veel native advertenties

75% van de online publishers in de VS maakt gebruik van zogenaamde native advertenties op de site. 15% overweegt dat binnenkort ook te gaan doen. Dit meldt Marketingland in een artikel over een onderzoek dat de Online Publishers Association door eMarketeer heeft laten uitvoeren.

Wat zijn native advertenties?

Native advertenties zijn advertenties die "geïntegreerd" zijn in de website van de online uitgever en dus niet, zoals display advertenties zomaar gekopieerd kunnen worden naar andere platformen of sites. Een soort "inheemse" advertenties dus: advertorials, door en in de vormgeving van de site geïntegreerd, context relevante non-standaard advertenties, geautomatiseerde content zoals twitterfeeds e.d. met commerciële inhoud. Hier volgen de definities die de Online Publishers Association hanteert:

defenities native advertising

Dit is goed nieuws, het toont namelijk aan dat alle online uitgevers begrijpen dat het geld verdienen met online interactiviteiten meer is dan het op de traditionele wijze laten zien van display-advertenties. Zeker in combinatie met Social Media zijn de mogelijkheden om de gebruikers van je site te betrekken bij voor hen interessante producten bijna eindeloos, en in al die gevallen zal de adverteerder qua uitstraling zich moeten verpakken in de vormgeving en functionaliteit van de site die men voor de commerciële activiteiten benut. We kennen de situatie in Nederland niet, maar laten we niet twijfelen: als online uitgevers met hun producten willen overleven, zal het niet afhangen van display maar van native advertising.

Er is natuurlijk ook een keerzijde en dat heeft te maken met het feit dat er ook een geaccepteerde werkwijze is waarin een uitgever en de redactie altijd wel duidelijk maken dat lezers geconfronteerd gaan worden met een door derden betaalde content. Hoe smarter en meer native de advertentie uiting wordt hoe moeilijker is het om als bezoeker inhoud, redactie en commercie te kunnen onderscheiden. Volgens de Amerikaanse wetgeving, die door de FTC (Federal Trade Commission) op naleving wordt gecontroleerd, moet advertentionele inhoud altijd door de uitgever ondubbelzinnig kenbaar moeten worden gemaakt. Ook als het gaat om een advertorial, informercial of mond-tot-mond reclame. Iedere uitgever weet dit, en toch komt uit het onderzoek naar voren dat maar liefst 21% van de uitgevers dit niet hebben gedaan bij sommige native advertenties.

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies