Advertising17.04.2013

Mobiele inspirator: Jeffrey Dorrestijn [interview]


Jeffrey heeft vanuit zijn rol binnen Google een brede inkijk in ons digitale en mobiele gedrag. Hij geeft ons in dit interview inzicht in de verschillen tussen het snel groeiende marktaandeel mobiele smartphone gebruikers en achterblijvende merken. Daarnaast geeft hij een beeld van belangrijke conversie middelen binnen mobiel.  

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Ik ben Jeffrey Dorrestijn werkzaam bij Google als Mobile Sales Manager. Ik werk samen met het sales team in Amsterdam om onze klanten te helpen met de ontwikkeling van de mobile business.

Gedurende de dag maak ik natuurlijk veel gebruik van mijn telefoon. Naast het gebruikelijke nieuws, route informatie en social networking apps/ sites, lees ik vaak de Business Insider en Techcrunch voor het laatste industrienieuws.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?

Een van de belangrijkste speerpunten is de ontwikkeling van het ecosysteem. Momenteel heeft ongeveer 20% van de top 200 merken in Nederland een mobile site (bron) . Gezien dat de smartphone penetratie rond de 60% ligt, is er een groot gat tussen bedrijven en consumenten. Mijn taak is om bedrijven bewust te maken van welke kansen er op mobiel zijn, hoe het ingezet kan worden en vervolgens te optimaliseren zodat er een maximaal rendement behaald wordt. Vanuit Google zijn er verschillende initiatieven zoals www.ourmobileplanet.com voor trendinformatie, www.howtogetmo.nl voor mobile sites en www.themobileplaybook.com over hoe bedrijven gebruiken kunnen maken van de mobiele mogelijkheden.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2013?

Naast interessante ontwikkelingen op het gebied van peer-to-peer services & mobile video, verwacht ik veel van het inzichtelijk maken van de waarde dat mobile bijdraagt aan e-commerce. Consumenten hebben een mobiel altijd op zak met 24/7 toegang tot internet. Hierdoor wordt het mobiele apparaat gebruikt voor de verschillende fases van het aankoopproces voor producten en diensten. Het draagt niet alleen bij aan online conversies op verschillende apparaten, maar ook offline in winkels & call centers. Op mobiel zijn er vijf verschillende conversies: online, cross device, (in)-app, telefoongesprekken & in-store. De uitdaging is om de juiste success metrics te selecteren en deze conversies inzichtelijk te maken. Ik verwacht dat bedrijven met een mobile site/ applicaties deze stap gaan maken in 2013.

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Mobiel wordt alleen maar belangrijker in het leven van de consument. Momenteel wordt een mobiel apparaat gebruikt om onder andere reactief informatie op te zoeken. In de toekomst zal dit gaan veranderen naar een assisterende functie. Een fantastisch voorbeeld is Google Now dat relevante informatie laat zien op het juiste moment. Bijvoorbeeld, ik was laatst op het vliegveld in Colombo, Sri Lanka. Ik stond bij de automaat om geld te pinnen, maar ik wist niet precies wat de wisselkoers was. Google Now gaf toen pro-actief aan wat de wisselkoers was van de Sri Lanka Rupee ten opzichte van de Euro (bron: http://www.google.com/landing/now/)

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

Een aantal bedrijven zijn fantastisch bezig met mobiel. Met betrekking tot website ontwikkeling pakt Clarins (www.clarins.co.uk) het goed aan om het winkelmandje te linken aan een gebruikersaccount. Dit betekent dat zodra gebruikers producten toevoegen aan het winkelmandje op mobiel en vervolgens besluiten de aankoop later af te maken op een desktop, dat het product ook in het mandje zit als de desktop site geopend wordt. Door deze aanpak te kiezen, is een bedrijf in staat om de toegevoegde waarde van mobiel te meten over verschillende apparaten.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?

Er is een vraag die nog mist. Wat zou je willen zeggen tegen bedrijven die nog geen mobiele strategie hebben? Ga vandaag nog aan de slag! Het kost tijd om een mobiele strategie uit te werken, een mobiele infrastructuur op te zetten en vervolgens te optimaliseren. Maak gebruik van de kansen die er liggen. Mocht er nog geen mobile site zijn, begin dan simpel met een landingspagina zodat mobiele gebruikers tenminste een aantal opties hebben in een gebruiksvriendelijke omgeving en werk vervolgens het plan verder uit.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Interview

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

Ze lijkt een perfect klein meisje, maar als ze ontvoerd wordt, dan blijkt dat de ontvoerders een groter probleem hebben dan haar vader die de topman in de criminele onderwereld is... We interviewden de cast van de nieuwe horrorcomedy Abigail.

Entertainment17.04.2024

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

Netflix heeft in zijn poging serieuzer te worden genomen in de gamewereld studio Night School bereid gevonden om zijn verhalende, kunstige avontuur Oxenfree van een tweede deel te voorzien. Een logische keuze, want Oxenf...

Gaming12.07.2023

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

Hij hangt in de abri’s, hij wordt veel bekeken en hij is sinds vandaag over de helft van zijn eerste seizoen: Citadel. De nieuwe serie van Amazon Prime Video kreeg gemengde reviews, maar wordt desondanks toch veel beke...

Entertainment12.05.2023

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Huawei komt in de tweede helft van 2022 met een nieuwe slimme zonnebril, in samenwerking met het merk Gentle Monster. Dat zegt Huawei countrymanager Carlos Wubilin in een interview met ons. Virtual Reality-bril Huawei H...

Gadgets07.02.2022

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

DC blogger-vlogger Patrick Petersen interviewt Sam Feldt tijdens de TNW 2021 editie. Deze hybride editie van The Next Web vond in het ‘Taets Art and Event Park’ in Amsterdam plaats. Sam Feldt Sam Feldt (Boxtel, 1993...

Video12.10.2021

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Disneyland Paris heeft meerdere officiële Disney-hotels. Je hebt het zeer luxe Disneyland Hotel, dat de ingang is van het park, maar er is ook een meertje met daaromheen enkele hotels: Hotel New York, Newport Bay Club e...

Entertainment14.07.2021

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”

Bij DutchCowboys houden we interessante startups al jaren nauwlettend in de gaten. Dit keer kregen we de kans om een gesprek te voeren met iemand die interessante startups ook in de gaten houdt, namelijk de Rotterdamse o...

Startups17.04.2020

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”