29.01.2013
Advertising

Bijna 500 start-ups geven zich op voor Startupbootcamp Amsterdam 2013

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAdvertising
bijna-500-start-ups-geven-zich-op-voor-s.jpg
bijna-500-start-ups-geven-zich-op-voor-s.jpg

Startupbootcamp Amsterdam, de Nederlandse editie van de Europese accelerator, heeft een flink aantal aanmeldingen ontvangen voor jaargang 2013. In totaal kwamen bijna 500 aanmeldingen binnen vanuit 40 landen.

Via de website, de ‘Open Pitch Dagen’ en andere kanalen hebben start-ups de kans gegrepen hun idee te presenteren voor één van de 10 plaatsen in Startupbootcamp Amsterdam 2013. De aanmeldingsprocedure is nu gesloten en het selectieproces voor de 10 beste start-ups die deel mogen nemen is in volle gang. Als laatste stap op weg naar een finaleplaats wordt de top 20 uitgenodigd in Amsterdam voor de Final Selection Days op 26 en 27 februari. Dan zullen zij hun team presenteren aan een groep van 100 mentoren.

Uit de hele wereld kwamen er aanmeldingen binnen, onder meer uit Duitsland, Frankrijk, Argentinië, Brazilië, Italië, Chili en Griekenland. Maar ook start-ups uit Pakistan, Syrië en Nigeria hebben zich aangemeld. Nederlandse startups vertegenwoordigen 22% van alle aanmeldingen, op de voet gevolgd door Groot-Brittannië met 17% en de Verenigde Staten met 12%. 

Ook India, Rusland en Spanje zijn in de top 10 terug te vinden. Het grootste deel van de startups (51%) heeft de eerste ontwikkelfase al achter de rug, terwijl 32% dichtbij een gereed product is. 17% staat nog aan het begin met slechts een idee en een team.

Ook kwam uit de aanmeldingen naar voren dat social networking nog steeds een zeer populaire markt is om nieuwe ideeën voor te ontwikkelen, 20% richt zich daarop. Andere populaire markten zijn E-commerce (11%), reizen-ontspanning-vervoer (10%), gamesmuziekonline entertainment (10%) en adverteren & marketing (eveneens 10%). Daarnaast is er ook een sterke opkomst van andere markten met nieuwe business ideeën in onder andere (e)health, self learing-self creation en online financiële markten.

Patrick de Zeeuw, medeoprichter en CEO van Startupbootcamp Amsterdam is ontzettend enthousiast over het hoge niveau van de aangemelde startups: “Het succes van vorig jaar heeft alle verwachtingen overtroffen, maar dit betekende ook dat wij de lat voor dit jaar een stuk hoger moesten leggen. De aanmeldingen die wij tot nu toe voorbij hebben zien komen, geven ons het vertrouwen wij ook dit jaar de verwachtingen weer zullen overtreffen.”

De top tien startups die uiteindelijk gekozen zal worden op 26 en 27 februari zal op 2 april beginnen aan het 3 maanden durende programma en toewerken naar de grote finale tijdens Investor Demo Day op 28 juni.

Ook voor deze tweede editie zullen de belangrijkste aandeelhouders van Startupbootcamp Amsterdam; Vodafone, ABN Amro, Boer & Croon, VMW Taxand, Samsung, AxiCom, PWC en Microsoft wederom hun expertise en ondersteuning aanbieden om Startupbootcamp Amsterdam tot een succes te maken.

Share this post