De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Jaarlijks laat de STIVA vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor 2013 zijn de televisiezenders Disney Channel, Disney XD en TeenNick als jongerenzender vastgesteld. Voor de radio zijn dit de zenders SLAM!FM, Wild FM Hitradio en Megastad Rotterdam. Een jongerenzender is een zender die gemiddeld méér dan 25% minderjarigen (jonger dan 18 jaar) bereikt. Opvallend is dat MTV hier voor het eerst niet meer bijzit.
Reclame voor alcoholhoudende drank vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25% bestaat uit minderjarigen is verboden. Daarom heeft de alcoholbranche in het kader van de zelfregulering duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.
STIVA directeur Peter de Wolf: “Bier, wijn en gedistilleerde dranken zijn mooie ambachtelijke producten waar je – met mate – van moet genieten. Maar alcoholhoudende drank is gemaakt voor volwassenen, niet voor jongeren. Daarom kiezen we er al tientallen jaren voor om onze marketing niet te richten op 18-minners. Want bij verantwoorde alcoholconsumptie hoort ook verantwoorde marketing. Ons jaarlijkse onderzoek naar jongerenzenders past daar prima bij en biedt duidelijkheid aan zowel adverteerder als zender”.
Televisie
In de analyse voor TV zijn de volgende zenders betrokken: Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, Net 5, SBS 6, Veronica, Comedy Central, MTV, TMF, Discovery Channel, National Geographic Channel, Animal Planet, Disney XD, TeenNick, Disney Channel, Kindernet en Nickelodeon, TLC en 24Kitchen. De gegevens voor de analyse van de televisiezenders zijn afkomstig van de Stichting KijkOnderzoek. De zender Kindernet heeft geen uitzendingen in het tijdvak 21.00-06.00 uur. Nickelodeon heeft geen uitzending van 21.00-4.30 uur. Op deze zenders is het door de Mediawet niet toegestaan om alcoholreclame uit te zenden.
Radio
De gegevens voor de analyse van de radiozenders zijn afkomstig uit het Nationaal LuisterOnderzoek (NLO) dat Intomart GfK in opdracht van Stichting NLO uitgevoerd. In het NLO worden alleen de zenders vermeld die aan het Radio-onderzoek deelnemen. Gemiddeld worden 45 radiozenders gemeten en deze maken ongeveer 95% van het totale luistervolume uit.
Verder lezen over Jongeren
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Search30.10.2023
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok
TikTok onderneemt actieSocial Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Online18.05.2023
Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen
Niet overal even welkomGadgets05.04.2023
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen
Social Media15.03.2023
Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders
Verder lezen over Reclame
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023
Reclameverbod voor online casino’s
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024