Nieuwe indeling tekstadvertenties op het Google Display Netwerk

Vorig artikel Volgend artikel
Nieuwe indeling tekstadvertenties op het Google Display Netwerk

Het Google Display Netwerk is een fantastische manier om je website onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Adverteren op het Display Netwerk kan met behulp van banners, maar ook met de vertrouwde tekstadvertenties. Google heeft onlangs een verandering aangekondigd die van grote invloed kan zijn op de resultaten van deze tekstadvertenties en je campagnes op het Display Netwerk.

Naast een paar kleine veranderingen (lettertype grootte en afstand) aan de layout van de advertentie, verschijnen er in de toekomst (waarschijnlijk eerst in de VS) klikbare icoontjes van een pijl bij de tekstadvertenties. De verandering is vooral bedoeld om in te spelen op mobiel en tablet verkeer, maar wordt ook op desktops doorgevoerd. Resultaten uit testpilots laten een verhoging in klikken (CTR) zien bij de aangepaste advertenties, waardoor het nu breed uitgerold gaat worden.

tekstadvertentie-display

De pijltjes verschijnen automatisch bij de advertenties, waarbij de kleur van het icoontje zich aanpast naar het kleurenpalet van de site waarop de advertenties staan.

De eerste reacties van adverteerders zijn gemengd. Tegenstanders van de aanpassing vinden de pijlen lelijk, misleidend en goedkoop. Door de pijlen wordt het extra duidelijk dat het om advertenties gaat en kunnen er juist voor zorgen dat bezoekers van de site niet klikken. Voorstanders juichen de pijlen juist toe doordat de advertenties meer opvallen.

Wanneer het in Nederland uitgerold zal worden is vooralsnog niet bekend. Wat de aanpassingen in Nederland teweeg zullen brengen, moet dus nog blijken!

Dit verslag is geschreven door Tim van Vliet SEA consultant bij Expand Online.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies