Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Facebook en Microsoft werken aan een plan dat Google mogelijk binnenkort het vuur aan de schenen legt en een revolutie zou kunnen ontketenen in de manier waarop online wordt geadverteerd. Dat schrijft onlinetechnologie-expert Nicholas Carlson op Business Insider.
Betrouwbare bronnen geven aan dat Facebook momenteel onderhandelt met Microsoft om Atlas Solutions te kopen – het advertentieproduct dat in 2007 in de handen van Microsoft kwam via de overname van aQuantive. Facebook zou nu goed op weg zijn om Atlas te kopen voor een fractie van de zes miljard dollar die Microsoft meer dan vijf jaar geleden betaalde.
In datzelfde jaar kocht Google voor drie miljard dollar hun advertentieplatform, DoubleClick, een overname die immens succesvol bleek te zijn. Facebook is er tot nu toe niet in geslaagd het advertentiesucces van Google te kopiëren, maar hoopt wellicht het met Atlas beter te kunnen doen.
Carlson legt uit waarom de Atlasdeal uitzonderlijk waardevol zou kunnen zijn:
-
Facebook is het enige bedrijf ter wereld dat een miljard e-mailadressen, thuisadressen en telefoonnummers in zijn bezit heeft. Als online winkels hun eigen informatie kunnen vergelijken met die van Facebook, kunnen ze dus exact zien of hun Facebookadvertenties effect hebben gehad.
-
Facebook kan haar gebruikers dan traceren op alle partnersites van het sociaal netwerk en een deel van de winst opeisen wanneer hun advertenties tot aankopen leiden.
-
In plaats van te werken met piepkleine, irritante advertenties op Facebook zelf kan het netwerk eindelijk de data zelf aanwenden om winst te genereren.
Er zijn echter ook twee obstakels die Facebook nog in de weg staan:
-
Het gebruik van persoonlijke data om winst te maken, jaagt veel Facebookgebruikers nu al de stuipen op het lijf.
-
Er zal nogal wat technologische knowhow nodig zijn om zo’n advertentienetwerk succesvol uit te bouwen. Doch, onderhandelingen met Microsoft zijn een duidelijke stap in de juiste richting.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Microsoft
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online11.04.2024
Windows 11 wordt voorzien van meer reclame
Gaming05.04.2024
Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt
Technology01.04.2024
Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Gaming28.03.2024
Komt er een witte, discloze Xbox Series X?
Online14.03.2024