Advertising14.09.2012

Facebook Exchange nu officieel uit bèta


facebook-exchange-nu-officieel-uit-beta.jpg
facebook-exchange-nu-officieel-uit-beta.jpg

Eerder vandaag kondigde Facebook aan dat ‘Facebook Exchange’ (FBX), een nieuwe manier om Facebookadvertenties in te kopen via real-time bieden, officieel uit de bèta-fase is. In juni van dit jaar werd Facebook Exchange al aangekondigd. Via Facebook Exchange kunnen adverteerders en bureau’s advertenties met behulp van Demand-Side Platforms (DSPs) via cookie-based targeting gerichter plaatsen om hun doelgroep op Facebook met meer geschikte en relevante berichten te bereiken. Merken en bureau’s hebben zo een krachtig instrument om gericht direct response acties uit te zetten op Facebook.

Scott Shapiro, product marketing manager bij Facebook Exchange, hierover: “Facebook Exchange laat marketeers gebruik maken van hun eigen real-time gegevens over het surfgedrag van hun klanten om een doelgroep op Facebook te bereiken. Facebook vertegenwoordigt een groot deel van het aantal advertenties op het internet – volgens een recentelijk ComScore-onderzoek zelfs meer dan 25 procent – dus voor adverteerders is het een mooie kans om DSPs te gebruiken en zo de bestaande strategieën, die al goed werken op andere manieren, uit te breiden. Het enige advertentieformaat dat via Facebook Exchange gebruikt kan worden is de standaard advertentie. Adverteren via Facebook Exchange kun je dus echt zien als display.

Wanneer is het gebruik van Facebook Exchange relevant voor merken en bureau’s? Begin met het vaststellen van een doel en zoek de manier van targeting die het beste past bij het behalen van dat doel. Inzicht in het doel en de targeting zal uiteindelijk leiden tot het advertentietype dat het beste past bij de doelen die je wil bereiken,” aldus Shapiro.

Zijn er ook situaties waarin FBX minder geschikt is? Zeker. Stel je voor dat je doel is om bewustzijn te creëren door een foto op je pagina. Je fans zijn in dit geval je klanten. Als zij de foto ‘leuk vinden’ en een reactie plaatsen zal dat zorgen voor een viral verspreiding in nieuwsoverzichten. De verspreiding kan vergroot worden door Gesponsorde Verslagen en door promotie van Paginaberichten – hiervoor is het Nieuwsoverzicht, een van de plekken op het internet met de hoogste engagement, uitermate geschikt. In dit geval is Facebook Exchange dus minder geschikt en kun je beter kiezen voor de standaard targeting opties en zo je bereik vergroten.

Facebook Exchange is perfect wanneer je doel is om conversie buiten Facebook te behalen en wanneer de gebruikte data ook buiten Facebook wordt verzameld. Als het doel is bewustzijn te creëren zijn de standaard tools over het algemeen een betere manier.”

Hoe kunnen adverteerders aan de slag gaan met Facebook Exchange? “Adverteerders die al gebruik maken van een DSP kunnen contact met hen opnemen en vragen naar Facebook Exchange. We hebben een aantal van de meest prominente DSPs in de Verenigde staten en we werken samen met nieuwere partners in Europa, Latijns-Amerika en Azië aan een solide aanwezigheid wereldwijd. Je eigen Facebook-vertegenwoordiger kan je ook helpen je doelen aan te laten sluiten bij je Facebook-strategie.”

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt