De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Eerder vandaag kondigde Facebook aan dat ‘Facebook Exchange’ (FBX), een nieuwe manier om Facebookadvertenties in te kopen via real-time bieden, officieel uit de bèta-fase is. In juni van dit jaar werd Facebook Exchange al aangekondigd. Via Facebook Exchange kunnen adverteerders en bureau’s advertenties met behulp van Demand-Side Platforms (DSPs) via cookie-based targeting gerichter plaatsen om hun doelgroep op Facebook met meer geschikte en relevante berichten te bereiken. Merken en bureau’s hebben zo een krachtig instrument om gericht direct response acties uit te zetten op Facebook.
Scott Shapiro, product marketing manager bij Facebook Exchange, hierover: “Facebook Exchange laat marketeers gebruik maken van hun eigen real-time gegevens over het surfgedrag van hun klanten om een doelgroep op Facebook te bereiken. Facebook vertegenwoordigt een groot deel van het aantal advertenties op het internet – volgens een recentelijk ComScore-onderzoek zelfs meer dan 25 procent – dus voor adverteerders is het een mooie kans om DSPs te gebruiken en zo de bestaande strategieën, die al goed werken op andere manieren, uit te breiden. Het enige advertentieformaat dat via Facebook Exchange gebruikt kan worden is de standaard advertentie. Adverteren via Facebook Exchange kun je dus echt zien als display.“
Wanneer is het gebruik van Facebook Exchange relevant voor merken en bureau’s? “Begin met het vaststellen van een doel en zoek de manier van targeting die het beste past bij het behalen van dat doel. Inzicht in het doel en de targeting zal uiteindelijk leiden tot het advertentietype dat het beste past bij de doelen die je wil bereiken,” aldus Shapiro.
Zijn er ook situaties waarin FBX minder geschikt is? “Zeker. Stel je voor dat je doel is om bewustzijn te creëren door een foto op je pagina. Je fans zijn in dit geval je klanten. Als zij de foto ‘leuk vinden’ en een reactie plaatsen zal dat zorgen voor een viral verspreiding in nieuwsoverzichten. De verspreiding kan vergroot worden door Gesponsorde Verslagen en door promotie van Paginaberichten – hiervoor is het Nieuwsoverzicht, een van de plekken op het internet met de hoogste engagement, uitermate geschikt. In dit geval is Facebook Exchange dus minder geschikt en kun je beter kiezen voor de standaard targeting opties en zo je bereik vergroten.
Facebook Exchange is perfect wanneer je doel is om conversie buiten Facebook te behalen en wanneer de gebruikte data ook buiten Facebook wordt verzameld. Als het doel is bewustzijn te creëren zijn de standaard tools over het algemeen een betere manier.”
Hoe kunnen adverteerders aan de slag gaan met Facebook Exchange? “Adverteerders die al gebruik maken van een DSP kunnen contact met hen opnemen en vragen naar Facebook Exchange. We hebben een aantal van de meest prominente DSPs in de Verenigde staten en we werken samen met nieuwere partners in Europa, Latijns-Amerika en Azië aan een solide aanwezigheid wereldwijd. Je eigen Facebook-vertegenwoordiger kan je ook helpen je doelen aan te laten sluiten bij je Facebook-strategie.”
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023