Advertising16.06.2012

Reclame bureaus hebben net als de bondscoach geen plan B


reclame-bureaus-hebben-net-als-de-bondsc.jpg
reclame-bureaus-hebben-net-als-de-bondsc.jpg

Het begon al ergens vorig jaar. In een ING reclame debiteerde onze bondscoach: “alles wijst erop, dit wordt het mooiste seizoen ooit”. Tussen de regels door moesten we allemaal begrijpen dat de Europese titel ons niet meer kon ontgaan. En wat er zondag ook gebeurt, we hebben al weken het aan zekerheid grenzend vermoeden dat het niets wordt dit EK. Met zijn uitspraak aan het begin van het voetbalseizoen heeft de bondscoach niet alleen zichzelf en zijn team in slaap gesukkeld. Ook de collectieve reclamewereld is vergeten dat de kans op verlies vele malen groter is dan de kans op winst. En lijkt net als de bondscoach geen plan B te hebben.

Sinds Darwin weten we dat je je moet aanpassen om te overleven. Een wetmatigheid die ook geldt in het bedrijfsleven en de sport. Niet fitte en zwakke spelers horen niet in de selectie, ongeacht hun verleden of relatie. Maar ja als je de nummer 2 als een winnaar huldigt denk je al snel: never change a ‘winning’ team. 

Inmiddels weten we wel beter, dit is voor Oranje niet het mooiste seizoen ooit. En terwijl het daar al weken in ieder praatprogramma over gaat is er nauwelijks een TV campagne te vinden die hier slim op inspeelt. Ik erger me inmiddels kapot: na een verloren pot zien we Van Persie alsnog scoren voor Rexona (supporter van kampioenen?), plopt het Wilhelmus ons uit de beugeltjes van Grolsch tegemoet of wordt het gouden team toegejuicht vanaf een met een Staatslot gekochte woonboot.

Als Oranje er na de voorrondes uitligt, kost dat de volgens Netwerk 70 miljoen Euro waarvan 25 miljoen voor rekening komt van de supermarktbranche. Zijn we er niet (net als de bondscoach en zijn elftal) veel te gemakzuchtig vanuit gegaan dat het wel goed komt? De belangen in de campagnes zijn zo groot geworden en niemand verbindt zijn merk graag aan verlies. Maar naar mijn mening laten veel reclamemakers hier een kans liggen. Hebben bureaus geen invloed meer bij hun opdrachtgevers? Waar zijn de baanbrekende creatieven gebleven? Je kan ook scoren door met humor en empathie in te spelen op het gevoel dat iedere supporter bekruipt na een verloren wedstrijd. Teleurstelling verbinden aan hoop en verwachting.

D-Reizen probeert het tenminste nog met “Robin moet weg”. ING laat weten dat ze alvast een spotje op de plank heeft liggen om ‘onze jongens’ te bedanken (waarvoor?). Als we er in de poule fase uitvliegen zou ik dat maar lekker op die plank laten liggen! Het is vast iets plichtmatigs, weinig creatief met een vleugje humor, een lach en een traan dat een appèl doet op ons gevoel voor nationale trots en saamhorigheid. Ik hoop echt dat er iemand is de de afgelopen dagen iets beters heeft bedacht voor de kostbare reclame blokken.

Hoe anders is het op de sociale media, wat een creativiteit!. De ene na de andere spotprent vliegt ons om de oren: Van Persie met blindegeleidehond, Van Marwijk als hoofdrolspeler in Der Untergang. Vaak op het randje of zelfs erover maar doorgaans lachen, gieren, brullen. Heineken heeft hier wel op geanticipeerd met de ‘Legendarische Acties’ op website, Facebook en TV. Inclusief de bijbehorende virals levert dat miljoenen pageviews van leuke filmpjes op.

Dat je de plank ook volledig kunt misslaan bewijst Perry Sport op haar Facebook pagina. In een overhaaste poging om haar voorraad oranje artikelen kwijt te raken biedt Perry 50% korting op ieder 2e oranje artikel. Wars van ieder gevoel voor timing of sentiment volgt daags na de 2e verloren wedstrijd het bericht: “je wordt geen kampioen in de eerste wedstrijd maar in de laatste”, haal alvast je huldigings outfit in de winkel. Behalve de brave borst van het reclame bureau is er geen haan die er naar kraait. Ze zijn kennelijk wat teleurgesteld in de response dus herhalen het ook nog eens vandaag!!

Schermafbeelding 2012-06-15 om 22.30.18

Er is een handvol goede campagnes te vinden op online en sociale media maar net als op het veld worden er ook hier vooral kansen gemist! De scripts zijn tevoren geschreven en van enige conversatie is geen sprake. Laat ik positief met ’s lands grootste bierbrouwer afsluiten: “Het glas is half Vol!”

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Oranje

Koningsdag 2021: Willem gaat naar Brainport

Het is vandaag Koningsdag. Er zijn helaas geen grootse vieringen zoals we dat gewend zijn. Dat komt uiteraard door de coronamaatregelen. Het feestkoppel gaat wel nog even naar Eindhoven. Brainport Eindhoven Koning Wille...

Nieuws27.04.2021

Koningsdag 2021: Willem gaat naar Brainport

5.000 bezoekers aanwezig bij WK-kwalificatieduel Nederland – Letland

De maatregelen als gevolg van het coronavirus hebben een grote impact op het betaalde voetbal. Maar bij de WK-kwalificatiewedstrijd Nederland - Letland, die aanstaande zaterdag (27 maart) op het programma staat, zijn in...

Events23.03.2021

5.000 bezoekers aanwezig bij WK-kwalificatieduel Nederland – Letland

Grootste fieldlab test to nu toe
Robot-leeuwinnen van TU Eindhoven verdedigen in Sydney de wereldtitel

Tussen 2 en 7 juli vindt in Sydney het wereldkampioenschap RoboCup plaats, waar de TU Eindhoven haar wereldtitel verdedigt. De robots dragen dit jaar vrouwelijke namen, als eerbetoon aan het succes van de Oranje Leeuwinn...

Technology03.07.2019

Robot-leeuwinnen van TU Eindhoven verdedigen in Sydney de wereldtitel

Lieke Motors en Vivianne Wielema
Zet het bier maar koud, Oranje zondagavond in finale Nations League

Na het gemiste EK in 2016 en het eveneens gemiste WK Voetbal in 2018 zijn 'we' terug. Het Nederlands elftal staat aanstaande zondag in de finale van de Nations League. Mocht je het het afgelopen jaar niet gevolgd hebben,...

Entertainment07.06.2019

Zet het bier maar koud, Oranje zondagavond in finale Nations League

Een terugblik op de ‘Impossible moments’ van turnster Sanne Wevers

Vandaag start het WK Turnen in Qatar, waar ook Sanne Wevers aan deelneemt. Als voorproefje op wat komen gaat, blikken Toyota & NOC*NSF terug op de ‘Impossible Moments’ van de turnster. Dat de weg naar de top niet al...

Media25.10.2018

Een terugblik op de ‘Impossible moments’ van turnster Sanne Wevers

Deze Oranje Robot maakt wel een goede kans op het winnen van een WK Voetbal​

Het echte WK moet het zonder Oranje stellen, maar het WK robotvoetbal (de RoboCup) niet. Het team van de TU Eindhoven, spelend in oranje, hoopt er voor de elfde keer op rij de finale te halen. De speelvelden zijn dit jaa...

Nieuws14.06.2018

Deze Oranje Robot maakt wel een goede kans op het winnen van een WK Voetbal​

​Scoor met Twitter op het #WC2018

De sportzomer van 2018 biedt gouden kansen voor sportmarketeers. Ook al is het een Oranje-loos WK, het voetbal zal in juni het nieuws, televisie en social media domineren. Op voorhand is één ding duidelijk: meer dan oo...

Social Media29.05.2018

​Scoor met Twitter op het #WC2018

Sportliefhebber zitten niet alleen voor de buis
Missen WK ook flinke domper voor ondernemend Nederland

Het Wereldkampioenschap Voetbal zal over een paar weken (op 14 juni) van start gaan in Rusland. Het Nederlands elftal miste al het EK van 2016 en is ook op het WK 2018 dus niet van de partij. Niet alleen voor de Nederlan...

DC Business25.05.2018

Missen WK ook flinke domper voor ondernemend Nederland