Advertising23.04.2012

350.000 Euro verbrand [Adv]


350-000-euro-verbrand-adv.jpg
350-000-euro-verbrand-adv.jpg

Onlangs liep een sales manager van een aannemer in het Oosten des Lands op een netwerkborrel zijn evenknie van de grote concurrent tegen het lijf die hem breed glimlachend wist te vertellen dat hij net een ordertje had binnengehaald van 350.000 euro bij die en die. Als een boer met kiespijn werd er gefeliciteerd en op de zaak barstte de bom; hoe had dit kunnen gebeuren? Waar was het fout gegaan en wie was verantwoordelijk? Het ging namelijk om een trouwe klant die een offerte standaard van een handtekening voorzag.

Koortsachtig werden er laptops opgestart, emailbakken werden bekeken en her en der telefoonnotities opgescharreld. Nee, voor zover ze het konden achterhalen hadden ze de laatste vier maanden geen contact meer gehad met de klant dus wat het probleem was kon niemand vertellen. “Geen bericht is toch goed bericht“, probeerde iemand nog maar die werd gelijk afgeserveerd.

Wil je dat je bestaande klanten je trouw blijven in plaats van dat ze hun geld spenderen bij de concurrent dan is aandacht van cruciaal belang. Uit het onderzoek kwamen nog twee “trouwe” klanten rollen waar al meer dan vijf maanden geen contact mee was geweest. Vragen om moeilijkheden dus. De meeste bedrijven hebben geen flauw benul van de hoeveelheid aandacht die niet gegeven wordt.

Dat het handig is om regelmatig contact te hebben mag blijken uit bovenstaand voorbeeld.

Archie CRM heeft een tool ontwikkelt die de hoeveelheid aandacht laat zien die klanten krijgen en wanneer het laatste contactmoment is geweest, de Aandachtsmonitor. Een uitstekend middel om klanten langer te binden en meer omzet te genereren.