Advertising17.02.2012

VS: 106 miljard impressies voor marktleider online display advertising


vs-106-miljard-impressies-voor-marktleid.jpg
vs-106-miljard-impressies-voor-marktleid.jpg

Grote merken blijven hun investeringen in digitale advertenties opschroeven. Zo blijkt uit een rapport van ComScore over de Amerikaanse digitale reclamemarkt. De onderzoekers telden tijdens Q4 van vorig jaar 145 verschillende adverteerders met meer dan één miljard impressies. Dat betekent een stijging van 38% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Tegenover het derde kwartaal van vorig jaar is er sprake van een groei met 4,3%. ComScore telde tijdens Q4 ook 46 adverteerders met minimaal 3 miljard impressies. Dat betekende een stijging met 43,5% tegenover dezelfde periode een jaar eerder.

Verder blijkt uit het rapport dat telecombedrijf AT&T het afgelopen jaar de belangrijkste online adverteerder was op de Amerikaanse markt. Het telecombedrijf kwam over het hele jaar aan bijna 106 miljard reclame-impressies, op grote afstand gevolgd door Experian Interactive (67,6 miljard impressies), Verizon Communications (49,5 miljard) en Scottrade (44 miljard). Ook Google maakte het voorbije jaar met ruim 40,4 miljard impressies zijn opwachting in de top tien, te danken aan de zware promoties voor diensten zoals Google Chrome, GooglePlus en Google Offers.

De onderzoekers merken verder op dat Facebook het afgelopen jaar met meer dan 1,3 triljoen impressies met afstand het belangrijkste online display-platform was. Daarmee vertegenwoordigde Facebook 27,9% van de totale markt, gevolgd door Yahoo (529 miljard impressies), Microsoft (215,6 miljard impressies), Google (174 miljard impressies) en AOL (131,4 miljard impressies). Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.