De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De inzet van online reclame wordt steeds populairder. In de sector ‘Food & Beverages’ (F&B) is het gebruik sinds begin dit jaar het meest toegenomen (300%). Maar de telecom sector blijft met afstand de grootste afnemer van online reclamecampagnes, gevolgd door de verzekeringsbranche. Het WK Voetbal zorgde voor de grootste piek in het aantal online reclamecampagnes. Dit meldt Adrime op basis van de ruim 2.000 campagnes van 720 adverteerders die het bureau dit jaar ontwikkelde.
“F&B heeft Rich Media de afgelopen jaren echt ontdekt,” aldus David de Jong, CEO van Adrime. “Na een soort proefperiode, wordt er nu volop ingezet op online reclame. Vaak met acties, coupons en dergelijke. Ze zien dat het werkt en dat je veel gerichter de doelgroep kunt bereiken dan via de massamedia. Online reclame zorgt immers voor minder ‘waste’. Met de enorme toename van het aantal online webshops, verwachten wij dan ook dat de retail sector zich de komende tijd sterk gaat ontwikkelen in het gebruik van online reclame.“
Telecom en verzekering
Binnen de telecom en verzekerings sectoren lijkt online reclame het meest effectief te zijn, zo blijkt uit de visibility cijfers. Deze cijfers geven het percentage impressies weer dat minimaal 5 seconden voor 50% in beeld is geweest. “Dit heeft vooral te maken met de locaties waarop advertenties zichtbaar zijn. Zo zijn advertenties op serieuzere nieuwstitels, waar veel verzekeringsmaatschappijen adverteren, beter zichtbaar dan advertenties op algemenere nieuwssites waar snel wordt doorgeklikt,” legt De Jong uit
De snelst groeiende vorm van online reclame zijn prerolls. Dit zijn filmpjes die worden afgespeeld voorafgaand aan een opgevraagde stream zoals op bijv. RTLgemist. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de websitebezoekers een dergelijke ‘preroll’ helemaal afkijkt. “We zien dat bewegende beelden steeds belangrijker worden in online reclame. Er zijn tegenwoordig bijna geen banners meer die volledig statisch zijn,” aldus De Jong.
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Verder lezen over Reclame
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023