Advertising15.10.2010

Nederlandse reclamewereld komt bij elkaar in het hart van Amsterdam


nederlandse-reclamewereld-komt-bij-elkaa.jpg
nederlandse-reclamewereld-komt-bij-elkaa.jpg

Eerder deze week vond op en rond het Rembrandtplein in Amsterdam ‘de 24 uur van de reclame‘ plaats, georganiseerd door VEA en BVA met als centrale thema’s creativiteit, effectiviteit, verantwoord communiceren en talent.

De 24 uur van de reclame startte dinsdagavond om 22:00 uur met de tentoonstelling van fotografenvereniging PANL waar men kon genieten van de creativiteit van reclame. De hele nacht waren de bekendste reclametunes en muziek te horen op Q-music. De woensdag begon met Het Grote Reclame Talent Ontbijt, waar vijfhonderd studenten genoten van een lekker ontbijt en de kans kregen om kennis te maken met het vak en de mensen.

Tijdens het Ad Congres werd in Club Air inhoudelijk ingegaan op vragen die zowel consumenten als professionals bezighouden als het om reclame gaat. Bas Engels, creatief directeur van bureau TBWA\Neboko werd in de Escape uitgeroepen tot Reclameman 2010.

Als hoogtepunt werden de felbegeerde Effie’s uitgereikt, inclusief de uitreiking van de Grand Effie voor de hoogst uitzonderlijke prestatie op het gebied van effectieve communicatie van het jaar.

Tijdens het Ad Festival gaf Mark Woerde, Lemz, een voorproefje van de resultaten van het onderzoek dat hij momenteel uitvoert in de 16 grootste landen i.s.m. Columbia University. Tijdens de sneak preview werd één ding heel duidelijk. “Er is sprake van een nieuwe relevantie. Consumenten willen heel graag een zinnig leven leiden en anders dan een aantal jaren geleden zoekt men die vooral in het kunnen bijstaan van anderen. Maar dat is zo blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Merken mogen en kunnen hier dan ook een nieuwe en belangrijke rol in spelen. Dit zal zowel de wereld als de merken zeer ten goede komen. Vandaar ook de titel van het boek dat samen met het onderzoek eind van dit jaar in New York zullen worden gepresenteerd: How advertising will heal the world and your business“, aldus Mark Woerde.

Tijdens de uitreiking van de Effie’s, kwam het talent en de creativiteit binnen het reclame vak volop aan bod en zijn de gelukkige winnaars bekroond. De uitreiking van de EffieAwards in de pas geopende Club Air werd gepresenteerd door Renate Verbaan.

De Grand Effie ging naar “Gewoon bij Albert Heijn” van Albert Heijn (adverteerder) en TBWA\NEBOKO (bureau) in de categorie merkcampagnes. De campagne “Volkswagen Rijbewijs” van Volkswagen (adverteerder) en MTV Networks Advertising, ACHTUNG! (bureaus) werd bekroond met Goud in de categorie gedragscampagnes.

De jury onder leiding van voormalig staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (PvdA) kreeg in de drie inzendcategorieën (gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes) in totaal 42 cases ter beoordeling. Hiervan zijn er zestien bekroond.

Jan Driessen, voorzitter van BVA: “Deze hele dag, alle sprekers, alle onderzoeksresultaten en alle gewonnen prijzen ondersteunen ons op de weg naar meer verantwoorde communicatie. Met bijna 2000 bezoekers zijn deze 24 uur een absoluut succes. We zijn trots dat we dit samen met de VEA en alle partners voor elkaar hebben gekregen.”
 
“Voor iedereen die iets met het reclamevak te maken heeft, was er wat wils. Eén keer goud, vijf keer zilver, negen keer brons en één Grand Effie; dat is de oogst van de geheel vernieuwde EffieAwards 2010 van BVA en VEA. Aangemoedigd door het succes van deze dag gaan we volgend jaar zeker door met de 24 uur van de reclame,” concludeert Ralph Wisbrun, voorzitter VEA.

Foto’s van de 24 uur zijn te zien op www.24reclame.nl

Verder lezen over Commercials

Dit zijn de leukste commercials van Super Bowl 2024

De Super Bowl van 2024 stelde niet teleur. Een geweldige halftime-show van Usher en heleboel sterren, een glimps van Taylor Swift en een heleboel beroemdheden die zich weer commercieel inzetten om hun volgende miljoenen...

Entertainment12.02.2024

Dit zijn de leukste commercials van Super Bowl 2024

Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials

Het is de Los Angeles Rams gelukt, maar niet zonder slag of stoot: ze hebben het tijdens de 56ste Super Bowl gewonnen van de Cincinnati Bengals met 23-20. De American Football-wedstrijd trekt elk jaar weer veel bekijks....

Events14.02.2022

Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials

Duurste reclamespotjes van de wereld
Super Bowl LV: Een overzicht van alle commercials

Begin februari, dus ook de Super Bowl staat weer voor de deur. Het is alweer een jaar geleden dat de Kansas City Chiefs de San Francisco 49'ers hebben verslagen. En ook de halftime-show van Shakira en J LO was er een om...

Advertising08.02.2021

Super Bowl LV: Een overzicht van alle commercials

Uitreiking van de Ster Gouden Loeki​ weer te zien op televisie

De Ster Gouden Loeki-uitreiking keert dit jaar terug op tv. Op woensdag 3 maart zal de prijs voor de mooiste, leukste en populairste commercial uit 2020 uitgereikt worden in een speciale uitzending van Omroep MAX. Het is...

Advertising01.02.2021

Uitreiking van de Ster Gouden Loeki​ weer te zien op televisie

Lidl, Kruidvat, Plus, AH & Jumbo komen vandaag met kerstcommercial

Sinterklaas is nog geen dag het land uit of we trappen het kerstseizoen af. In veel huishoudens zal vanaf vandaag de kerstboom opgezet worden. Het afgelopen jaar was voor iedereen heel anders en zagen we onze familie en...

Marketing06.12.2020

Lidl, Kruidvat, Plus, AH & Jumbo komen vandaag met kerstcommercial

Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?

Sportmerk Nike weet altijd te prikkelen en lanceert eens in de zoveel tijd indrukwekkende campagnes. Ze winnen er regelmatig prijzen mee en dat verbaast ons niet. Neem nu de 'You Can't Stop Us'-serie, die bestaat uit 3 k...

Marketing31.07.2020

Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?

Professionele atleten en amateurs komen samen
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De Ster Gouden Loeki is een jaarlijkse publieksprijs voor de beste commercial. Ondanks dat we met z'n allen steeds vaker on demand kijken naar tv-programma's, worden er gelukkig nog genoeg mooie commercials gemaakt. De l...

Advertising31.01.2020

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De mooiste en beste commercials
Plus komt met weer een emotionele kerstcommercial

Sinterklaas zit nog niet op de boot terug naar Spanje of we trappen het kerstseizoen af. In veel huishoudens zal vanaf dit weekend de kerstboom en andere versieringen opgezet worden. Een andere traditie is inmiddels ook...

Advertising06.12.2019

Plus komt met weer een emotionele kerstcommercial

Ook Lidl en Jumbo trappen kerst af

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s