Advertising08.09.2010

5 vragen aan KONG over de interactieve thriller ‘72 uur’


5-vragen-aan-kong-over-de-interactieve-t.jpg
5-vragen-aan-kong-over-de-interactieve-t.jpg

Afgelopen week ging de interactieve thriller ‘72 uur’ live, een campagne van de Rijksoverheid en het Ministerie van Binnenlandse Zaken – bedoeld om burgers beter voorbereid te laten zijn op een ramp. Bezoekers worden in een spannend verhaal getrokken en moeten een vrouw in een rampsituatie helpen via muiskliks, de webcam en de telefoon: een opvallende combinatie in concept, techniek en creatie. Tijd voor 5 vragen aan de makers van de thriller, art director Michael Vromans en copy writer Marthe Noordijk van bureau KONG.

Wat zijn de reacties so far, een aantal dagen na de lancering van de site?

‘De meeste reacties zijn zeer positief. Bezoekers schrikken zich echt rot als ze de vrouw echt aan de lijn krijgen, en ervaren ook het interactief hoofd stoten via de webcam als intens. Via Twitter horen we dat mensen vinden dat het meer impact heeft als dat belerende ‘Heeft u al een noodpakket?’, twitteraars beschrijven de thriller als beklemmend en spannend. Vanuit industrie krijgen we vragen over hoe we sommige technieken voor elkaar hebben gekregen en complimenten over deze manier van een interactieve film maken. De weinige negatieve reacties gaan veelal over de lengte van de film: mensen vragen zich af of bezoekers de film wel uitkijken. Wij zien echter in de statistieken dat bijna de helft van de gebruikers niet alleen de film uitkijkt, maar ook de info na de film uitgebreid doorloopt. Volgens ons kun je best met langdurige content komen, zolang het maar boeit.’

Wat waren de uitdagingen bij de creatie en productie van de thriller?

‘De uitdaging was om Nederlanders te laten beseffen dat je wel eens langer op jezelf aangewezen kunt zijn dan je gewend bent in een noodsituatie – de meeste mensen denken ‘ik red me heus wel’. In deze campagne zie je de gevolgen van een verkeerde keuze en komt het veel harder aan. Het meest complexe deel was het vertalen van het script naar een opnameplan: na het verwerken van alle keuzes, interactieve momenten, wachtsequenties en timeouts was dit schema vijf A3-tjes breed. Vervolgens moesten we dat filmen in 2 opnamedagen, wat inhield dat de druk er tijdens de shoot flink opstond. Een uitdaging bij de technische realisatie was het voorkomen dat de interactiemomenten heel technisch aan gingen voelen: we wilden alles intuïtief houden. Bij het bellen was het bijvoorbeeld heel belangrijk dat je niet een pincode hoefde in te toetsen (zodat de server weet bij welke connectie jij hoort): dit hebben we ondervangen door een enorm blok telefoonnummers in te kopen en per aanvraag uit te serveren. Iedereen krijgt dus een uniek telefoonnummer op zijn scherm: zo kun je dit nummer bellen, weet de server welke verbinding je hebt en krijg je meteen de vrouw in nood aan de telefoon.’

Er is gekozen voor flink wat interactiviteit – via de muis, de webcam en de telefoon – dat zien we niet vaak.

‘We wilden dat de gebruiker op allerlei manieren de film in gezogen wordt, om de ervaring zo intens mogelijk te laten zijn. Toen we het idee bedacht hadden, zijn we in de creatiefase gaan nadenken over wat je allemaal kan overkomen in huis als je jezelf 72 uur moet zien te redden. Vervolgens hebben we gezocht naar de beste methode om dit interactief na te bootsen. Hierdoor zijn de technieken voortgevloeid uit de problematiek, dus niet uit een idee van ‘dit is een nieuw techniekje, laten we dat gebruiken’. Door middel van alle interactie, de intense manier van filmen en de geluiden gaat de hele ervaring steeds ongemakkelijker aanvoelen. Om dat te bereiken moet je de juiste elementen bij elkaar plaatsen voor een maximaal effect. Dat maakt deze ervaring ook weer anders dan bijvoorbeeld ‘Last Call’, waarin een bioscoopbezoeker via de telefoon commando’s geeft aan de hoofdpersoon: daar was de telefoon de enige manier om te helpen. In 72 uur moet je ook met de muis keuzes maken, meezoeken naar lucifers via de webcam en aan een knop draaien voor de noodfrequentie op de radio.’

In welke mate kun je de campagne sharen met je netwerk?

‘De thriller is momenteel te delen via Facebook, Twitter en Hyves. En sinds kort is het ook mogelijk om in twee clicks je Gmail adresboek tijdelijk te importeren in de 72 uur site, zodat je daarmee ook anderen kunt uitnodigen.’

Wat kunnen we komende tijd van KONG verwachten?

‘Momenteel zijn we bezig zijn met een site om deze volledig in 3D stereo te maken, waar we 850.000 3D brilletjes voor gaan verspreiden onder jongeren. Persoonlijk vind ik het een heel stuk verder gaan dan eerdere stereosites, omdat de gehele site 3D gerenderd is. Dit geeft extreem veel dieptewerking. Ieder object heeft zijn eigen diepte, zodat je echt door een virtuele wereld zweeft in plaats van een kijkdoos. More info soon!’

Update: – Zie hier ook de flimtrailer van 72 uur op YouTube.

Verder lezen over Campagne

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief
Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

De Waddeneilanden zijn een plek waar je absoluut een keer geweest moet zijn. Het staat met stip op 1 in de Bucketlist van dingen die je gezien en gedaan moet hebben in eigen land. Je kan er écht het gevoel hebben op vak...

Online14.02.2023

Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

Verder lezen over Interactief

Tweede seizoen ​House of the Dragon zie je vanaf 17 juni

Het achtdelige tweede seizoen van House of the Dragon gaat op 17 juni a.s. in première op HBO Max. Francesca Orsi, Executive Vice President, HBO Programming, Head of HBO Drama Series & Films, introduceerde vandaag HBO'...

Entertainment21.03.2024

Tweede seizoen ​House of the Dragon zie je vanaf 17 juni

Kies je kant in een "duellerende" trailer
​Netflix’ Choose or Die is een nieuwe Jumanji

Netflix komt met een nieuwe film genaamd Choose or Die en die draait om gamen. In tegenstelling tot wat je zou denken als je de titel leest, is het echter geen interactieve film en dat is wat ons betreft een gemiste kans...

Entertainment30.03.2022

​Netflix’ Choose or Die is een nieuwe Jumanji

Waarom nou niet interactief?
LEGO en Nintendo onthullen het volledige Super Mario assortiment

In maart van dit jaar kondigden LEGO en Nintendo een unieke samenwerking aan. Ontwerpers van Nintendo & LEGO bundelen hun krachten om een nieuwe fysieke speelervaring te creëren die Super Mario tot leven brengt in de we...

Gadgets16.06.2020

LEGO en Nintendo onthullen het volledige Super Mario assortiment

​Vijf Nederlandse escaperooms die de moeite waard zijn

Als je niet claustrofobisch bent ingesteld én wel houdt van een uitdaging in puzzelvorm, dan ben je vast wel eens in een escaperoom geweest. Het is hét bedrijfsuitje van de laatste jaren en wordt zelfs ingezet voor tea...

Entertainment24.12.2019

​Vijf Nederlandse escaperooms die de moeite waard zijn

Nieuw augmented reality-spel van LEGO: Hidden Side​

Goed nieuws waar de echte LEGO fans al even op hebben gewacht: het augmented reality-spel LEGO Hidden Side is nu verkrijgbaar! Het is het eerste spel waarin de online en offline wereld worden gecombineerd via augmented r...

Gadgets06.08.2019

Nieuw augmented reality-spel van LEGO: Hidden Side​

Netflix strikt Bear Grylls voor nieuwe interactieve serie: You vs Wild

Na het succes van Bandersnatch, Netflix's eerste interactieve aflevering van Black Mirror, is de streamingdienst nu bezig met een volledige interactieve serie. Dat doen ze in samenwerking met outdoor survival expert Bear...

Entertainment19.03.2019

Netflix strikt Bear Grylls voor nieuwe interactieve serie: You vs Wild

Multiple Choice Interactive Ad voor Resident Evil 2

Eind vorige week werd de release uitgebracht van de langverwachte Resident Evil 2 game, de opvolger van de cult survival survival horror game, van meer dan 20 jaar geleden. De digitale effecten van het spel hebben een la...

Advertising29.01.2019

Multiple Choice Interactive Ad voor Resident Evil 2

Zelf bepalen hoe je verder wilt kijken
Bandersnatch Easter Egg: een alternatief einde plus speelbare game

Black Mirror: Bandersnatch, de eerste echte interactieve film van Netflix. Het was even wennen omdat dit een verhaal is waarbij je zelf het verloop kiest. In het begin zijn dat nog eenvoudige keuzes als wat je wil voor o...

Entertainment07.01.2019

Bandersnatch Easter Egg: een alternatief einde plus speelbare game

Verder lezen over Overheid

Meer flitspalen bij spoorwegovergangen

Naar aanleiding van een succesvolle proef met twee flitspalen bij spoorwegovergangen heeft ProRail besloten dat ze de komende maanden en jaren nog meer spoorwegovergangen van flitspalen gaan voorzien. En dat is een goede...

Nieuws17.01.2024

Meer flitspalen bij spoorwegovergangen

Geslaagde pilot krijgt een vervolg
​Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto

Overweeg je een elektrische auto te kopen in 2024? Dan kun je rekenen op subsidie van de overheid. De subsidiepot is nu geopend en hierin zit 58 miljoen euro. Je kunt hiervan 2950 euro aanvragen als je een elektrische au...

Automotive10.01.2024

​Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto

De subsidiepot is nu geopend
Duitsland schrapt subsidie voor EV’s

In Nederland gaat het potje waaruit de aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s betaald wordt, dit jaar niet leeg. Dat komt vooral doordat potentiële EV-kopers aan het twijfelen geraakt zijn vanweg...

Automotive20.12.2023

Duitsland schrapt subsidie voor EV’s

UPDATE: Drie fabrikanten blijven deze maand de volledige subsidie betalen
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Aanschafsubsidie voor EV’s ligt te wachten

De afgelopen twee jaar was het een kwestie van een paar weken (2021) of maanden (2022) voordat de beschikbare aanschafsubsidie (SEPP) voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s al volledig opgesoupeerd was. Dit jaar i...

Automotive18.09.2023

Aanschafsubsidie voor EV’s ligt te wachten

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

De Europese Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van Europese privacy toezichthouders, heeft nieuwe regels geïmplementeerd voor het berekenen van boetes voor bedrijven die de Algemene Verordening Gegev...

Online24.07.2023

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

gelijke regels voor de berekening van AVG-boetes
Moet er een social media-richtlijn komen voor de overheid?

Weet jij waar je je lokale politie kunt vinden op social media? Is het Twitter, is het Facebook, TikTok misschien? Of je gemeente, of de Belastingdienst? Waar de overheid meestal vrij bureaucratisch in elkaar zit met dui...

Social Media17.07.2023

Moet er een social media-richtlijn komen voor de overheid?