Advertising07.07.2010

Reclamemarkten gaan weer groeien


reclamemarkten-gaan-weer-groeien.jpg
reclamemarkten-gaan-weer-groeien.jpg

De meeste belangrijke reclamemarkten zullen dit jaar opnieuw een groei kennen, waarbij vooral televisie en internet van de extra budgetten zullen profiteren. Dat blijkt uit de Warc International Ad Forecast.

Gemiddeld wordt voor dit jaar een groei voorzien van 4,5% tot 316,9 miljard dollar. Opgemerkt dat het niveau daarmee nog altijd lager blijft dan de omzet van 4 jaar geleden, toen een cijfer van 327 miljard dollar kon worden opgetekend.

Dat geeft volgens het rapport aan welke schade de economische crisis heeft aangericht. India zou dit jaar een groei met 15,6% laten optekenen. Daarmee zal de Indiase reclamemarkt de grootste groei van de hele wereld kennen.

In Brazilië en Rusland wordt een groei met 14,5% in het vooruitzicht gesteld. Daarna volgt China met een toename van 13,5%. Ook elders in de wereld zal volgens het rapport opnieuw een groei kunnen worden opgetekend. De grootste toename is weggelegd voor het internet, dat de reclame-inkomsten met 15,1% zou zien toenemen. Televisie zou dit jaar een groei met 6,2% laten optekenen. Volgend jaar zouden de reclamebestedingen in de televisiesector verder met 4,4% stijgen tot 125,4 miljard dollar. Daarmee zou de televisie-reclame opnieuw op het niveau van twee jaar geleden zitten.

In het rapport wordt opgemerkt dat vooral Brazilië, Rusland, India en China de belangrijkste pijlers zullen vormen van deze groei. De onderzoekers merken verder op dat de gedrukte media dit en volgend jaar een verdere inkrimping zullen kennen. De bioscoopsector, radio en buitenreclame zouden daarentegen op een groei met een enkelcijferig percentage kunnen rekenen. In het rapport wordt verder opgemerkt dat het internet in Groot-Brittannië wereldwijd het grootste aandeel heeft in de nationale reclamemarkt. Daarbij wordt vooropgesteld dat het Britse internet volgend jaar een marktaandeel van 29% zal realiseren.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Reclame

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer