Advertising03.04.2010

Verdere verschuiving mediabudgetten naar online


Uit recent onderzoek van Datran Media is gebleken dat er in de komende jaren een verdere verschuiving richting digitaal in  media uitgaven zal plaatsvinden. Uit haar Fourth Annual Marketing and Media Survey blijkt dat 93.6% van de marketeers zijn budget voor digitale marketing zal verhogen in de komende vijf jaar. Tevens geeft 39.4% aan dat email marketing tot zijn best presterende advertentie kanaal behoort. Search marketing volgt daarachter met 23.6%.

-772.jpg
-772.jpg

Opmerkelijk is dat slecht 9.4% van de marketeers offline kanalen tot de meest effectieve respons kanalen benoemd. Social media scoort nog iets slechter met 4.7%. Mobile marketing sluit de rij met een magere 0.8%.

Budgetten verschuiven naar online in 2010 en daarna
Voor digital online marketing bureaus is dit natuurlijk goed nieuws. Van de marketeers die van plan zijn hun investeringen in digital marketing te verhogen, geeft 75.2% aan dit geleidelijk over de komende vijf jaar te zullen doen. Bovendien geeft 58,4% aan van plan te zijn de offline marketing budgetten terug te brengen of gelijk te houden. 

De voorspelling voor 2010 is dat het merendeel van de marketeers, namelijk 59.8% meer dan de helft van zijn multi-channel advertentie budget zal uitgeven aan digitale kanalen. Nog eens 15.2% zal 30 tot 50% van zijn budget onderbrengen in digitale kanalen.

-773.jpg
-773.jpg

Online Marketing Doelstellingen 
Gevraagd naar de doelstellingen van het bedrijf bij het inzetten van online marketing, gaven marketeers de volgende antwoorden:

–              Doelgroep bereiken: 82% 
–              Lead generatie: 72% 
–              Leads omzetten in sales: 63,2% 
–              Meten van, en begrijpen van publiek: 60,0% 
–              Klantbehoud: 56,8% 
–              Digitale afhandeling van klanten: 53,6% 
–              Vermijden van media uitgave verspilling : 40,0% 

Als specifieke tactiek, zal meer dan driekwart (77,6%) van de marketeers targeting opnemen als onderdeel van hun online marketing strategie dit jaar. Meer dan zes op de tien (62,3%) richt zich zowel op klantbehoud -en loyaliteitscampagnes en de groei van hun emailbestand.

-774.jpg
-774.jpg

Social

Marketeers zetten ook steeds vaker social media in: 72.3% geeft aan een bedrijfs Facebook pagina te hebben en 72.0% heeft een bedrijfs Twitter account.

Toch blijven de meningen over het feit of social media daadwerkelijk een positieve bijdrage kan leveren aan de resultaten verdeeld: 50.4% zegt dat social media dit jaar meetbare resultaten zal opleveren. Dit is dus net aan de helft. Trouwens was het percentage hoopvol gezindten vorig jaar 49.4%, dus er valt een kleine groei te constateren. Tevens geeft 12.0% expliciet aan absoluut geen vertrouwen te hebben dat social media dit jaar een aantoonbaar positief resultaat zal opleveren.

Online Analytics

De meeste marketeers wijzen klikken (72,0%), conversies (59,2%) en het aantal vertoningen (58,4%) aan als de 3 belangrijkste statistieken. Zie ook het diagram hieronder.

-775.jpg
-775.jpg

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes