Advertising12.11.2009

Split Screen Advertising is effectief


split-screen-advertising-is-effectief.jpg
split-screen-advertising-is-effectief.jpg

Coming-up split screen advertising (spot direct na de programma-aankondiging, in de look and feel van de betreffende zender) van RTL Nederland is zeer effectief in het stimuleren van merkeffecten. Dat blijkt uit onderzoek van MediaCom en RTL Nederland  onder 4000 respondenten, uitgevoerd door Memo2 en gedaan voor Carpetright.

In het onderzoek is gekeken naar verschillen tussen split screen advertising, een reguliere spot en de combinatie van de twee varianten. Hierbij is een uitsplitsing gemaakt in effecten op Carpetright klanten en niet-klanten. Bij niet-klanten leidt een contact met een reguliere spot tot 30% stijging in reclamebekendheid. Wanneer men in contact is geweest met split screen advertising is een stijging van 42% te zien. Wanneer consumenten met beide varianten in contact zijn gekomen, zien we zelfs een stijging van 77%.

Voor het vergroten van de herkenning van een commercial blijkt split screen advertising zelfs een nog grotere bijdrage te leveren. De herkenning ligt 45% hoger dan bij de groep die in contact is geweest met alleen een reguliere spot. Bij een contact met zowel een reguliere spot als split screen advertising stijgt de herkenning met nog eens 26%. Ook onder klanten heeft de inzet van split screen advertising zeer positieve effecten behaald.

De reclamebekendheid was 40% hoger dan bij een reguliere spot en de combinatie van spotinzet en split screen advertising leverde nog eens 23% extra op. De split screen spots hebben daarnaast ook sterk de koopintentie beïnvloed, voornamelijk onder niet-klanten.

Volgens MediaCom kan de verklaring voor de succesvolle campagne gevonden worden in het feit dat (coming-up) split screen advertising het mogelijk maakt om een commercial te onttrekken uit reguliere reclameblokken. Zo wordt de consument blootgesteld aan diverse opeenvolgende reclameboodschappen.

Dit geeft ons de mogelijkheid om onze boodschap op het juiste moment in de juiste omgeving te communiceren aan onze doelgroep“, aldus Johanna Constantinou, Marketing Manager Carpetright Europa. Bij split screen advertising wordt de aandacht gericht op één specifieke commercial, in de look and feel van de zender wat de attentiewaarde aanzienlijk verhoogd. Deze manier van adverteren is daarom zeer effectief voor categorieën of merken die doorgaans met minder aandacht worden bekeken of bijvoorbeeld voor merken die veelal met een zwaar concurrentieveld te maken hebben.

Verder lezen over RTL

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Het is goed dat volgende week het populaire The Masked Singer weer van start gaat, want RTL lijkt een beetje de weg kwijt. Spijtig genoeg heeft het na het tegenvallende Alles is Muziek nu weer een programma op de buis ge...

Coffee corner31.10.2023

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Inmiddels lijkt er een kijkcijferoorlog te zijn losgebarsten tussen de Publieke Omroep en RTL4. Letterlijk, naar wie kijken de meeste mensen? Is het Jinek of toch Op1? Heel even leek het erop dat Op1 kansloos was, maar d...

Entertainment09.01.2020

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshows
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Zondagavond keken 1,3 miljoen mensen naar de eerste aflevering van het tiende seizoen van Zondag met Lubach. Het is de eerste keer dat zoveel mensen naar het satirische programma van de Groningse presentator keken. Met...

Nieuws14.10.2019

Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Konden we ons 10 jaar geleden bijna niet voorstellen dat iemand geen tv-abonnement had, vandaag de dag neemt de populariteit van traditionele televisie steeds verder af. We kijken on demand, wanneer het ons uitkomt. Soms...

Entertainment28.08.2019

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Alleen nog 'on demand' kijken
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

Slechts 665.000 kijkers keken gisteren naar het begin van het nieuwe seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nog nooit eerder heeft GTST zo slecht gescoord bij de seizoensopener. Vorig jaar waren het nog ruim 1 miljoen...

Coffee corner27.08.2019

Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Gisterenavond werd op RTL het nieuwe programma van RTL’s nieuwe aanwinst Art Rooijakkers uitgezonden. In het programma ‘iedereen had het erover’ gaat de voormalig wie is de mol presentator in gesprek met bekende e...

Entertainment29.03.2019

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden

Afgelopen winter zijn er talloze programma’s op de buis verschenen waardoor kijkcijfer records verbroken zijn. Momenteel genieten er miljoenen Nederlanders van de Luizenmoeder en Wie is de Mol. Maar binnenkort komen e...

Entertainment20.02.2019

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden