Advertising24.08.2009

Verkiezing Top 40 reclamemuziek


verkiezing-top-40-reclamemuziek.jpg
verkiezing-top-40-reclamemuziek.jpg

Stichting het ReclameArsenaal is op haar website een publieksverkiezing Nederlandse reclameliedjes gestart. Iedereen kan zijn stem uitbrengen op de website en zo zijn eigen top-40 samenstellen.

Deelnemers maken kans op het winnen van een gratis exemplaar van het boek De muzikale verleiding, Nederlandse reclame op 45 toeren dat op 22 september verschijnt. Plus een bezoek aan de feestelijke muzikale presentatie ervan in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam. De uitslag van de verkiezing wordt op 18 september bekendgemaakt op reclamearsenaal.nl.

In het boek beschrijven kenners Dolf Hell en Frits Jonker de fascinerende geschiedenis van de reclamesingles, buigzame, slappe grammofoonplaatjes met reclameliedjes die in de jaren vijftig tot tachtig door reclamemakers werden ingezet als spotgoedkoop weggevertje voor veel bekende merken zoals Citro (Het lelijke eendje), Kodak, Nescafé, Heineken, Calvé, KLM, Albert Heijn en Biotex.

Een stoet van bekende artiesten deed er aan mee. Drs. P, Conny Stuart, het Cocktail Trio, Corry Brokken, Frans Halsema, Jules de Corte en zelfs Kees van Kooten en Wim de Bie schuwden een optreden op de reclamesingle niet. Het boek is een initiatief van het ReclameArsenaal. Het resultaat is een uitzonderlijke, soms hilarische, maar telkens zeer aanstekelijke mix van naoorlogse muziek- en reclamegeschiedenis met alle veertig liedjes op twee cds.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Music

Apple stelt dat Spotify niet meer innoveert

Eén van die concurrenten is Apple en dat zegt nu ook: “Waar anderen met audioboeken en podcasts aan de slag gaan, zijn wij gericht op muziek met Apple Music.”

Online19.07.2024

Apple stelt dat Spotify niet meer innoveert

In drie stappen een Winner Man op festivals

Het is zomer en dat betekent dat het festivalseizoen in volle gang is. Na week in, week uit op je werk te hebben gezeten -en dat heeft natuurlijk ook zijn charme-, is het nu eindelijk tijd om het beest los te laten. In het weekend die feestganger, doordeweeks netjes achter het bureau. Niks mis mee. Deze zomer worden festivals nog leuker, want je wordt toch echt uit de tent gelokt om even helemaal los te gaan, Winner Man.

Entertainment27.06.2024

In drie stappen een Winner Man op festivals

Platenmaatschappijen gaan achter AI-muzieksoftware aan

Drake wordt enorm vaak nagedaan door AI. Het is echter nog steeds zoeken hoe dat toch zit met door AI-gegenereerde muziek: wordt er copyright door geschaad of niet?

Online25.06.2024

Platenmaatschappijen gaan achter AI-muzieksoftware aan

Vaderdag giftguide 2024: toffe gadgets en cadeau’s om te geven

Op zondag 16 juni is het dit jaar weer vaderdag. De feestdag ter ere van alle papa’s en vaders in Nederland. Een dag waarbij het vaderschap en de invloed van vaders in de samenleving wordt gevierd.

Gadgets07.06.2024

Vaderdag giftguide 2024: toffe gadgets en cadeau’s om te geven

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
Mogelijk hack bij Ticketmaster: honderden miljoenen gegevens buitgemaakt

Ticketmaster heeft als grootste ticketbedrijf enorm veel invloed, maar ook enorm veel klantgegevens. En die schijnen nu op straat te liggen.

Cybercrime30.05.2024

Mogelijk hack bij Ticketmaster: honderden miljoenen gegevens buitgemaakt

Spotify zegt dat mensen Car Thing moeten weggooien

Het stopte na 5 maanden met de productie ervan, maar nu zegt Spotify zelfs dat je het apparaat beter in de prullenbak kunt gooien: Car Thing.

Gadgets23.05.2024

Spotify zegt dat mensen Car Thing moeten weggooien

Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd

Spotify ziet er binnenkort een tikkeltje anders uit. Betekent dat er verder ook veel is veranderd? Nee. De streamingdienst heeft eigenlijk maar één detail aangepast.

Mobile23.05.2024

Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd

Verder lezen over Reclame

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten