Advertising24.08.2009

Verkiezing Top 40 reclamemuziek


verkiezing-top-40-reclamemuziek.jpg
verkiezing-top-40-reclamemuziek.jpg

Stichting het ReclameArsenaal is op haar website een publieksverkiezing Nederlandse reclameliedjes gestart. Iedereen kan zijn stem uitbrengen op de website en zo zijn eigen top-40 samenstellen.

Deelnemers maken kans op het winnen van een gratis exemplaar van het boek De muzikale verleiding, Nederlandse reclame op 45 toeren dat op 22 september verschijnt. Plus een bezoek aan de feestelijke muzikale presentatie ervan in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam. De uitslag van de verkiezing wordt op 18 september bekendgemaakt op reclamearsenaal.nl.

In het boek beschrijven kenners Dolf Hell en Frits Jonker de fascinerende geschiedenis van de reclamesingles, buigzame, slappe grammofoonplaatjes met reclameliedjes die in de jaren vijftig tot tachtig door reclamemakers werden ingezet als spotgoedkoop weggevertje voor veel bekende merken zoals Citro (Het lelijke eendje), Kodak, Nescafé, Heineken, Calvé, KLM, Albert Heijn en Biotex.

Een stoet van bekende artiesten deed er aan mee. Drs. P, Conny Stuart, het Cocktail Trio, Corry Brokken, Frans Halsema, Jules de Corte en zelfs Kees van Kooten en Wim de Bie schuwden een optreden op de reclamesingle niet. Het boek is een initiatief van het ReclameArsenaal. Het resultaat is een uitzonderlijke, soms hilarische, maar telkens zeer aanstekelijke mix van naoorlogse muziek- en reclamegeschiedenis met alle veertig liedjes op twee cds.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Music

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

​Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom

Vinyl doet het in Nederland al een tijdje beter dan de compact disc, de CD, maar in de Verenigde Staten is dat pas twee jaar het geval. Vorig jaar werd er zelfs dubbel zoveel dollars gespendeerd aan platen versus cd’tj...

Gadgets26.03.2024

​Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom

Lekker analoog
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving

De Eras-tour van Taylor Swift staat nu op Disney+ en dat is een bijzonder concert. Niet zozeer omdat Swift nou zo bijzonder is, want deze Person of the Year is vooral een popzangeres, maar wel eentje die veel mensen raak...

Entertainment15.03.2024

Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

Terwijl mensen inmiddels steeds vaker afhaken van Spotify omdat het zijn belofte op Hi-Fi maar niet waarmaakt, zien we dat Spotify wel met allerlei andere zaken blijft komen. Denk aan een medium om je levensvragen te bea...

Online13.03.2024

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Frankrijk kondigde eind vorig jaar een nieuwe belasting aan, waarop Spotify meteen besloot zijn support voor verschillende muziekfestivals in te trekken. Maar nu merken de gebruikers van Spotify direct hoe vervelend die...

Entertainment08.03.2024

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Hoeveel is nog onbekend
​10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster

Ticketmaster heeft het de laatste tijd geen enorm prettige ervaring gemaakt om concertkaartjes te kopen. Je komt in een wachtrij te staan, maar je hebt geen idee wat daarbij nou precies de regels zijn. En dan is er ook n...

Online01.03.2024

​10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster

Tips tegen ticketstress
​Live muziek doet meer met je dan Spotify

Niet iedereen geniet van concerten: de drukte, de muziek die ineens een stuk rauwer klinkt en dan ook nog de dure tickets… Aan de andere kant zijn er ook mensen die het juist een feestje vinden: de energie, de gezellig...

Nieuws29.02.2024

​Live muziek doet meer met je dan Spotify

Verder lezen over Reclame

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers