Advertising06.05.2009

Tijdens recessie juist investeren in merkwaarde?


tijdens-recessie-juist-investeren-in-mer.jpg
tijdens-recessie-juist-investeren-in-mer.jpg

Euro RSCG heeft deze week een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat mensen tijdens recessie juist meer op waarde kopen dan op prijs. Opmerkelijk, omdat veel aanbieders ervan uitgaan dat de beste tactiek tijdens recessie acties op basis van prijs zijn. En juist de retail-ketens die op prijs concurreren laten goede cijfers zien.

Volgens het onderzoek steeg het aantal mensen dat tijdens Q1 2009 juist kwaliteit van de dienst of product de doorslag laat geven bij een aankoop, in plaats van de prijs, met 25% ten opzichte van Q1 vorig jaar. Wanneer je verder kijkt, dan zie je dat prijs wel degelijk…

…meespeelt, want men doet langer over het kiezen van een product, dus heeft men ook meer tijd om de waarde uit te zoeken. Maar ook het uitzoeken van waar het product het meest goedkoop wordt aangeboden.

Waarde dus. En de perceptie van de waarde wordt voor een groot deel beïnvloed door merkwaarde. Betekent dat direct dat er meer ingezet zou moeten worden op marketingcommunicatie op brand? Velen zullen hiervoor huiverig zijn omdat deze communicatie vaak ongezet wordt voor de lange termijn. En dit is nou geen jaar waarin je gaat investeren in de komende jaren. Toch? Of juist wel? Zul je juist nu niet met de minste middelen niet top of mind kunnen worden en marktleiderschap kunnen bereiken omdat concurrenten bezuinigen op marketinguitgaven? Zie ook deze brief.

Hoe dan ook, ik denk dat je op veel manieren op waarde in kunt zetten. Mijns inziens leveren nieuwe manieren van communicatie en voeren van campagnes snellere resultaten op merkbeleving en –perceptie. Dit zijn middelen die de consument betrekken bij de communicatie. Interactieve middelen, dialogue marketing en viraal. De DM barometer geeft aan dat er 15% meer is uitgegeven in Q1/2009 ten opzichte van Q4/2008.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.