Performance based online advertising stijgt

Vorig artikel Volgend artikel
Performance based online advertising stijgt

Volgens het IAB blijven online advertising bestedingen vrijwel gelijk in het vierde kwartaal 2008 ten opzichte van 2007, maar de vijf grootste aanbieders van performance based online advertising zien hun omzet juist flink groeien.

De bedrijven die vandaag hun gezamenlijke groei bekendmaken zijn Daisycon, Online Marketing Group (OMG), Testnet, M4N en Scoot Media. Zij rapporteren flinke groeicijfers in het laatste kwartaal 2008 ten opzichte van 2007. De groei varieert per bedrijf van 40% tot bijna 100% en bedraagt gemiddeld 65%. Eerder heeft het IAB een lichte daling in de online advertising bestedingen van 0,6% gerapporteerd over het vierde kwartaal van 2008.

In deze cijfers zijn de omzetgegevens van een aantal van bovenstaande bedrijven ook opgenomen, wat zou betekenen dat de bestedingen op online bereik (CPM) zijn gedaald. Op basis van schattingen maakt performance based de helft uit van alle online bestedingen exclusief search engine marketing.

Performance based online advertising is grofweg in te delen in affiliate marketing, waarbij vooral op verkoop of transacties wordt afgerekend en leadwerving (Direct Response Marketing) waarbij vooral leads en prospects wordt afgerekend op "no cure no pay" basis. De genoemde stijging is het grootste bij affiliate marketing.

Omdat de cijfers die nu bekend gemaakt zijn door IAB geen volledig beeld geven maken bovenstaande bedrijven deze aanvulling bekend. De Nederlandse bedrijven Daisycon, OMG/Netdirect, Testnet, M4N en Scoot Media vertegenwoordigen zo’n 80% van de performance based online advertising markt. Het overige deel van de markt wordt met name door buitenlandse aanbieders ingevuld.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies