Advertising17.10.2008

Inschrijving Google Online Marketing Challenge 2009 gestart


inschrijving-google-online-marketing-cha.jpg
inschrijving-google-online-marketing-cha.jpg

Vanaf vandaag kunnen studenten zich inschrijven voor de 2009-editie van de wereldwijde Google Online Marketing Challenge. Deze competitie daagt studenten aan universiteiten overal ter wereld uit om de strijd met elkaar aan te binden om de beste online marketingstrategie voor een regionaal bedrijf te ontwikkelen.

Met 1.650 deelnemende teams uit 47 landen bleek de eerste editie van deze competitie in 2008 zo’n enorm succes dat Google heeft besloten om er een jaarlijks evenement van te maken.

De Google Online Marketing Challenge omvat een praktijkuitdaging die studenten en postdoctoraalstudenten de gelegenheid biedt om rechtstreeks ervaring op te doen met online adverteren als onderdeel van hun opleiding. De teams van studenten krijgen de beschikking over een bedrag van 200 dollar om uit te geven aan Google AdWords™-advertenties om in samenwerking met een regionaal bedrijf een doeltreffende online marketingcampagne te ontwikkelen.

De teams krijgen de opdracht om een strategie te ontwikkelen, een advertentiecampagne te verzorgen, hun resultaten te evalueren en het bedrijf aanbevelingen te doen voor de verdere ontwikkeling van zijn online marketingactiviteiten.

Lee Hunter, manager Product Marketing bij Google EMEA: “De belangstelling voor de Google Online Marketing Challenge van vorig jaar was zo overdonderend dat we hebben besloten om er een jaarlijkse competitie van te maken. Voor universiteiten is dit een ideale gelegenheid om studenten tijdens hun studie rechtstreekse praktijkervaring op te laten doen. Studenten kunnen op deze manier vaardigheden ontwikkelen die ze na hun afstuderen te gelde kunnen maken. Of ze na hun afstuderen nu een baan vinden in de marketingwereld of de financiële administratie of hun eigen onderneming oprichten, ze zullen altijd kunnen profiteren van hun inzichten op het gebied van online marketing. We hopen daarom dat er studenten uit verschillende academische disciplines aan deze competitie zullen deelnemen“.

Maciej Szymanowski, Assistant Professor of Marketing van de Erasmus Universiteit: ”Met veel enthousiasme hebben studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam het afgelopen jaar deelgenomen aan de Google Online Marketing Challenge 2008. Voor de studenten was het een erg aantrekkelijk concept. De doelstellingen waren duidelijk en relevant en de studenten konden zien wat de impact van hun kennis in de praktijk was. Dit zorgde ervoor dat de studenten erg gemotiveerd waren en echt plezier hadden in hun werk.  En hun inspanningen werden beloond. Twee van onze drie teams die deelnamen maakten het tot de top 50 in Europa

Als docent ben ik van ook erg blij dat Google deze jaarlijkse competitie in het leven heeft geroepen. Dankzij begrijpelijk en concreet lesmateriaal was het erg eenvoudig om de Online Marketing Challenge te integreren in onze cursussen. Het behoort nu tot een van de vaste onderdelen van ons onderwijs in online marketing en is een zeer relevante toevoeging aan het meer theoretische lesmateriaal.

De uitdaging is als volgt opgezet:

1. Universitaire docenten verdelen hun studenten onder in groepen. Elke groep ontvangt gratis vouchers voor Google AdWords-advertenties ter waarde van 200 dollar (circa 135 euro).

2. De groep of universitaire docent kiest een klein tot middelgroot bedrijf met minder dan 100 medewerkers uit dat wel over een website beschikt, maar nog geen gebruik van AdWords maakt.

3. De groep studenten werkt vervolgens met het bedrijf samen om een AdWords-account aan te maken en een online marketingcampagne gestalte te geven.

4. De groepen krijgen 3 weken de tijd om hun campagne te optimaliseren. De studenten dienen twee wedstrijdverslagen in te dienen: één verslag voordat ze met hun campagne van start gaan, en één verslag nadat zij de campagne hebben afgerond.

5. De inzendingen zullen worden beoordeeld door een jury. De winnaars zullen worden geselecteerd op basis van het succes van hun campagne en de kwaliteit van hun verslagen.

6. De teams kunnen zich vanaf 17 oktober 2008 tot en met 23 oktober 2008 inschrijven voor de Google Online Marketing Challenge. Om studenten uit alle delen van de wereld de mogelijkheid te bieden om aan de uitdaging deel te nemen, krijgen de teams de gelegenheid om tijdens drie achtereenvolgende weken binnen de periode van januari tot mei 2009 deel te nemen.

7. De wereldwijde en regionale winnaars zullen in juli 2009 worden bekendgemaakt.

8. De eerste editie van de competitie vond in 2008 plaats. Hoewel oorspronkelijk een deelname van 200 teams werd verwacht, bleken er uiteindelijk ongeveer 8.000 studenten binnen 1.650 teams uit 47 landen deel te hebben genomen.

9. Raadpleeg voor meer informatie http://www.google.com/onlinechallenge/index.html.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd