Advertising10.10.2007

Op zoek naar transparantie in het media-ecosysteem. Is technologie vriend of vijand?


“The competition is not going to be IPG or Omnicom, it’s going to be Microsoft, Google and others that may not have emerged yet.”, David Moore, CEO of WPP Group’s 24/7 Real Media. David heeft het hier o.a. over de markt voor media-inkoop en -plaatsing. Technology companies komen van links invliegen via de online advertising-kant en willen net zoals de grote media agencies de ‘operating companies’ zijn van advertising en media op het gebied van transacties en logistiek. Dat dit niet alleen over online gaat maar over alle media, print, TV, radio, outdoor etc, bewijzen de plannen van Google zoals het in de US zojuist gerealiseerde print ad platform, waar adverteerders zonder tussenkomst van bureaus media kunnen inkopen en advertenties kunnen plaatsen in print media. Dit is een extensie op Adwords.

Deze en andere ontwikkelingen spelen in op de toenemende ontevredenheid van adverteerders op gebied van de ondoorzichtigheid van het medialandschap en de kwaliteit van de dienstverlening en kennis van de bureaus.

Er zijn nog enkele andere aanwijzingen dat er duidelijk iets aan het veranderen is op dit gebied:

1) Marketing- en communicatieprocessen worden steeds meer geautomatiseerd, van analyse, planning en creatie tot productie (zoals automatisch opmaak van print ads) en distributie (zoals mediaplaatsing). Bedrijven hiervoor de software leveren zijn b.v. XEED, Aprimo en Unica. “Creating ads and media booking self service via new technology is winning attention i.e. 43% of companies are planning to use such marketing operations systems”, Aberdeen Group, 2007.

2) Het ontstaan van Ad Exchange platforms die de adverteerder in staat stelt zelf in te kopen. Google koopt DoubleClick en Yahoo heeft Richt Media ingelijfd. Hierdoor onstaan krachtige platformen die adverteerder en media direct en op een doorzichtige manier bij elkaar brengen.

3) In de US zijn de print en TV media alert op deze veranderingen. Zij moeten snel kunnen inspringen op de veranderingen, want als hun aanspreekpunt niet meer de grote bureaus zouden zijn, maar vele adverteerders, dan vergt dat een andere sales aanpak.

De weg naar transparantie in media, online en offline, zal geen korte zijn naar mijn inschatting, maar de fundamenten worden gebouwd voor een verandering waarop de media agencies zullen moeten anticiperen. De toekomst leert wie de transparante mechanismen gaan beheersen voor de ad transacties en logistiek. Agencies zullen in ieder geval moeten aantonen dat zij toegevoegde waarde leveren op gebied van planning en advies. Partijen die sterk zijn in online zullen een goede uitgangspositie hebben, aangezien de wetmatigheden op online naar offline gekopieerd worden en offline media steeds meer online worden zoals TV.

“Google has shown that big media companies don’t have to be part of the mix at all,” Tim Hanlon, senior vice president, Publicis Groupe

“Hey, if these companies want to evolve to become full-service ad agencies, I think they’ll be looking at print opportunities,”, Gartner analyst Allen Weiner. Allen doelt hiermee op Google, Yahoo en Microsoft.

Daarnaast zullen adverteerders steeds meer zelf kunnen als gevolg van technologie. Ook dat gaat langzaam, aangezien marketeers over het algemeen niet technology savvy zijn (muv de gemiddelde DC lezer natuurlijk). Maar marketeers zien duidelijk in toenemende mate dat het automatiseren en standaardiseren van processen voordelen biedt. En ze zijn steeds beter in staat het media ecosysteem te doortasten als gevolg van verbeterde campagne meetmethoden. Gevraagd door de CFO en mogelijk gemaakt door technologie.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

Google gaat dat straks uitbreiden met AI-samenvattingen, waardoor je snel een soort basis-informatie krijgt over een bepaald onderwerp.

Online24.05.2024

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk
AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google heeft een nieuwe robothand helpen ontwikkelen met Deepmind. En die heeft het ook meteen even flink geslagen met een hamer.

Technology09.05.2024

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Verder lezen over Microsoft

Microsofts ‘fotografische geheugen’ Recall vormt mogelijk securityprobleem

Waar veel AI-tools tot nu toe veelal hetzelfde doen, is Microsoft Recall iets compleet nieuws. Maar het komt met de nodige vraagtekens.

Technology04.06.2024

Microsofts ‘fotografische geheugen’ Recall vormt mogelijk securityprobleem

Call of Duty: Black Ops 6 komt direct uit op Xbox Game Pass

Microsoft heeft na veel vragen alvast laten weten dat Call of Duty: Black Ops 2 al meteen vanaf dag 1 op Xbox Game Pass staat. Bedankt Activision-overname.

Gaming28.05.2024

Call of Duty: Black Ops 6 komt direct uit op Xbox Game Pass

Je krijgt straks tips van Copilot als het niet lukt met gamen

Soms zit je zo vast in een game dat er nog maar twee keuzes zijn: je controller kapotgooien en nooit meer gamen, of een walkthrough opzoeken. Nu is er iets nieuws: AI om hulp vragen.

Gaming21.05.2024

Je krijgt straks tips van Copilot als het niet lukt met gamen

Microsoft Teams wordt een stuk leuker met eigen emoji

Microsoft Teams wordt wat leuker, want je kunt straks zelfgemaakte emoji toevoegen om de chat nog wat meer vrolijkheid te geven.

Online21.05.2024

Microsoft Teams wordt een stuk leuker met eigen emoji

Microsoft wil je helpen betere prompts te schrijven

AI gebruiken is best leuk, maar het voelt vaak alsof elke prompt een soort examen is. Je wil het meteen goed doen. Microsoft gaat helpen.

Online08.05.2024

Microsoft wil je helpen betere prompts te schrijven

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Microsoft heeft een nieuw AI-model gepresenteerd dat op vrij indrukwekkende wijze en met heel weinig informatie al volledige video's kan maken, mét tekst.

Online22.04.2024

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Windows staat al bol van de advertenties, maar daar komt nog veel meer bij. Microsoft introduceert straks aanbevolen apps.

Online11.04.2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Verder lezen over Yahoo

​Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit

Hoewel het dit jaar iets rustiger leek waar het gaat om grote datalekken, is de kans alsnog heel groot dat jouw data ooit wel is gelekt. Vast niet expres, maar het gebeurt. Maar dat is voor jou als klant, want dat is vaa...

Cybercrime14.12.2023

​Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit

Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers

Yahoo heeft bekend gemaakt te gaan stoppen met de ‘Answers’ service die oorspronkelijk in 2005 gelanceerd werd. Vanaf 20 april kunnen er geen nieuwe vragen meer gesteld worden en gaat de site in ‘alleen lezen’ mo...

Search06.04.2021

Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers

Service sluit deuren op Star Wars Day
Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?

Tien jaar geleden schreven wij al over Ecosia, een eco-vriendelijke zoekmachine ondersteund door Yahoo, Bing en het Wereld Natuur Fonds. Ecosia is precies als elke andere zoekmachine. Maar er is één groot verschil: Ze...

Search29.10.2020

Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?

Eco-vriendelijke zoekmachine
​Yahoo! Japan en Line gaan fuseren

Japan’s grootste zoekmachine (Yahoo!) en populairste messaging app (Line) zullen samengaan. Er is een deal gesloten door de twee moederbedrijven. Yahoo! is nog steeds erg populair in Japan en heeft dochteronderneming...

Tech in Asia20.11.2019

​Yahoo! Japan en Line gaan fuseren

​Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?

Yahoo is erg groot in Japan en in Amerika. We maken er in Nederland aanzienlijk minder gebruik van, maar toch zijn er ook hier mensen die een Yahoo-e-mailadres hebben. Mocht jij een van die mensen zijn, dan kom je mogeli...

Online18.10.2019

​Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?

Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.

Verizon heeft een overeenstemming bereikt met Automattic Inc. om Tumblr te verkopen. Dat meldt The Wall Street Journal. Volgens Axios zou het bedrijf rond de 3 miljoen dollar hebben betaald voor het platform. Dat is een...

Social Media14.08.2019

Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.

Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon

Dat Verizon voor 4,83 miljard dollaar Yahoo! zou overnemen, dat was al bekend, maar nu wordt duidelijk dat het bedrijf ook een nieuwe naam krijgt: Altaba. Als de geplande verkoop aan Verizon helemaal is afgerond zal ook...

Nieuws10.01.2017

Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon

CEO Marissa Mayer treedt af
Yahoo bevestigt: data van meer dan 500 miljoen accounts gestolen in 2014

Yahoo heeft gisteren bekendgemaakt dat er flinke hoeveelheid data is uitgelekt. Het bedrijf bevestigde dat er eind 2014 gebruikersinformatie is gestolen van het bedrijfsnetwerk. De gestolen data bevat onder meer namen,...

Cybercrime23.09.2016

Yahoo bevestigt: data van meer dan 500 miljoen accounts gestolen in 2014

Mogelijk grootste hack ooit!