Het is waar: Twitter heeft data verkocht aan de man die ook betrokken was bij het Cambridge Analytica-schandaal bij Facebook. Om precies te zijn heeft Twitter het bedrijf (genaamd Global Science Research of GSR) van de man (die ook de fameuze quiz voor Facebook heeft gemaakt) toegang gegeven tot openbare tweets. Dat is niks geks, want het is gewoon onderdeel van het businessmodel van het sociale media-bedrijf. Klanten kunnen betalen om tijdelijk toegang te krijgen en de man in kwestie, Aleksandr Kogan, betaalde in 2015 voor één dag toegang.
Dat het uiteindelijk dezelfde partij is die ook de data aan Cambridge Analytica hebben verkocht is waar, maar in tegenstelling tot bij de Facebook-affaire is er hier uiteindelijk niks raars gebeurd. De enige tweets die zijn ‘geschraapt’ zijn publieke tweets uit de periode 2014-2015 en daar zitten dus ook geen privéberichten bij. Volgens Twitter zelf is er dus ook geen misbruik gemaakt van de berichten.
Normaliter krijgen zakelijke gebruikers de breedste toegang tot de Twitter-data, als ze betalen natuurlijk. Die kunnen de laatste 30 dagen aan tweets of zelfs tot aan 2006 terug berichten krijgen. Dan moet er dus wel uitgelegd worden wat ze van plan zijn met die data en wie de eindgebruikers daarvan zijn. Twitter heeft dus wel nog niet gezegd wat het doel van de data was die GSR in 2015 heeft gepakt, maar aangezien er dus niets meer is meegenomen dan afgesproken ziet Twitter daar geen probleem in.
En terecht, trouwens: dataverkoop is de normaalste zaak van de wereld (Twitter verdiende in het laatste kwartaal 90 miljoen dollar met de praktijk) en het wordt doorgaans voor hele banale dingen gebruikt als het voorspellen of herkennen van trends of sentiment onder klanten. Het is goed dat er naar gekeken wordt, maar in dit geval is er eigenlijk niks aan de hand, behalve dat dezelfde man er mee te maken heeft gehad. Twitter heeft problemen zat, maar gelekte data is er (voor zover nu zichtbaar) géén van.
[Afbeeldingen © mekcar – Adobe Stock]