Media20.02.2009

Zes manieren om web 2.0 te laten werken


zes-manieren-om-web-2-0-te-laten-werken.jpg
zes-manieren-om-web-2-0-te-laten-werken.jpg

McKinsey Quarterly houdt zich al een tijd met web2.0 bezig. Deze week kwam een artikel uit over wat de stand van zaken is en waar voor bedrijven de grootste kansen liggen. Ondanks de crisis zijn de auteurs optimistisch. De bestedingen voor Web2.0 tools door bedrijven wordt nu geschat op 1 miljard dollar. De volgende vijf jaar zal deze markt volgens McKinsey met meer dan 15% per jaar groeien.

De introductie in wat web2.0 nu eigenlijk is kun je overslaan, maar het model van de kansen die er liggen is zeker intessant. Er word een onderscheid gemaakt tussen interne en externe participatie ingedeeld op drie niveaus: content generatie, community building en decision support.

participatingforpurpose

De kern van het artikel is echter hoe bedrijven nu verder kunnen. Om bedrijven te helpen met web 2.0 zijn er zes kritische succesfactoren samengesteld die het delen op dit blog waard zijn.

  1. Transformatie naar een bottom-up cultuur vereist hulp van de top. Het voorbeeld van Lockheed Martin wordt gegeven waar de CIO een leidende rol heeft vervuld en blogs en wiki’s in het bedrijf groot heeft gemaakt.
  2. Gebruikers bepalen succesvol gebruik, maar voor opschaling is hulp nodig. Los van leiderschap wordt opschaling als taak van het hogere management. Het bepalen van welke technologie is uitdrukkelijk een rol voor op de werkvloer.
  3. Integreer web 2.0 in workflows. Web2.0 redt het niet als los project maar moet echt aansluiten op de business. Zo werden wiki’s bij Pixar pas populair toen er video werd toegevoegd.
  4. Motiveer intrinsiek. Geld als motivator kent zo zijn beperkingen. Bedrijven zouden op zoek moeten naar meer intrinsieke motivaties zoals ego en persoonlijke behoeften.
  5. Targeting van deelnemers. Kritieke massa en focus op specifieke groepen mensen zijn belangrijk om over na te denken. Niet elke groep is geschikt voor elke functie.
  6. Risico: balans tussen vrijheid en controle. Succesvolle participatie gaat altijd over een authentieke dialoog met deelnemers. Te veel controledrang of angst staat succes in de weg, maar laissez-faire is zeker niet wenselijk.

Wat mij betreft is het artikel verplichte kost voor hoger management omdat het goed aandacht besteed aan de rol die zij moeten innemen. Download het hele artikel in pdf hier, stuur hem naar je baas of verspreid hem in het MT.

Verder lezen over Web 2.0

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

We raken er bijna niet over uitgepraat: het Metaverse. Het ‘nieuwe’ internet. Of tenminste een nieuwe manier om het internet te benaderen. Maar, hoe zit dat dan met Web3? Dit zijn de verschillen én de overeenkomsten...

Metaverse27.01.2022

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

Web Summit heeft vandaag aangekondigd dat het Rise, één van de grootste techbeurzen in Azië, in maart 2022 nieuw leven in zal blazen. Na 5 jaar Hong Kong verhuist het evenement naar Kuala Lumpur. Blijkbaar ziet Web Su...

Tech in Asia03.12.2020

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

en plant een nieuw evenement in Tokyo
Infographic: Wat is responsive web design?

Je hebt vast wel eens van de term 'responsive' gehoord als het om webdesign gaat. Maar wat houdt dat eigenlijk in, als je website responsieve is. En waarom zou je je website responsive maken? Onderstaande infographic maa...

Online30.11.2014

Infographic: Wat is responsive web design?

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen?We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaa...

Media25.07.2013

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Sommige diensten worden binnen afzienbare tijd vrijwel onmisbaar. Ik noem een Evernote, Dropbox en Instapaper. Ondanks dat het afgelopen jaar weinig is geschreven over If This Then That, mag deze dienst snel aan deze...

Online18.12.2011

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

De politie staat niet bekent om innovatie. Ze lopen met oude mobieltjes, mogen niet op internet op de werkstations en hebben veel storingen. Toch spenderen ze 600 miljoen aan ICT, meer dan €10.000 per diender. Bij de d...

Media28.10.2010

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Onderstaande tabel toont de verschillende stadia van het Web. Web 1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten en het begin van de "nieuwe economie" (HTML fase), Web 2.0 als het internet waarbij de computergebruike...

Online05.04.2010

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Succes Avatar door Social Media, Part II

In het populaire artikel geschreven door Jöran Maaswinkel wordt de vraag gesteld of het succes van film Avatar werd veroorzaakt door social media. Het artikel ontlokte menig reactie en leverde daarmee een interessant...

Social Media22.03.2010

Succes Avatar door Social Media, Part II