Twitter gaat strijd met Foursquare aan (en opent de brandslang)

Vorig artikel Volgend artikel
Twitter gaat strijd met Foursquare aan (en opent de brandslang)

Eerder vandaag kondigde microblogplatform Twitter twee uitbreidingen aan de API-mogelijkheden aan. Uitbreidingen die vooral de harten van developers en concepters sneller zullen doen kloppen. Zo kondigde Twitter een uitbreiding van de "location API" aan en opende ze de zogenaamde "firehose" voor 7 partners en bevriende diensten, die nu real-time toegang tot de gegevens van het platform hebben middels de "streaming API".

De uitbreiding van de Location API lijkt een duidelijk signaal richting locatie gebaseerde diensten Foursquare en Gowalla, die momenteel met veel succes de koppeling met Twitter gebruiken om de statusupdates van hun leden verder te delen.

De "streaming API" is een verbinding die er voor zorgt dat developers ongelimiteerd bijna-real-time gegevens kunnen ophalen via Twitter. Eerder maakte Twitter al commerciele deals met Google, Microsoft en Yahoo, die de nieuwe API tegen betaling mogen gebruiken voor hun implementatie van "real-time search".

Vanaf vandaag hebben ook 7 start-ups toegang tot deze brandslang van informatie. Vooralsnog kosteloos, maar Twitter maakt haast met het opstellen van licentieovereenkomsten. Op dit moment maken meer dan 50.000 applicaties gebruik van de gelimiteerde, maar gratis API-mogelijkheden die Twitter biedt.

Sinds eind 2009 ondersteunt Twitter al zogenaamde "geoTweets".Hierbij wordt, indien mogelijk, bij berichten de latitude en longtitude opgeslagen. Deze code's kunnen dan vervolgens weer gebruikt worden om de berichten te tonen op een kaart, bijvoorbeeld via Google Maps. Nu kondigt het platform dus een uitbreiding aan, waarbij er ook een naam kan worden opgegeven bij de locatie, bijvoorbeeld de naam van een café of restaurant waar je je op dat moment bevindt. Komt het je al bekend voor? 

"People, we find, inherently want to talk about a "place". a place, for a lot of people, has a name and is not a latitude and longitude pair. (37.78215, -122.40060), for example, doesn’t mean a lot to a lot of people but, "San Francisco, CA, USA" does.", aldus Raffi Krikorian namens Twitter. Mooi  gesproken, maar het moge duidelijk zijn dat Twitter hiermee ook reageert op de snel toenemende populariteit van Gowalla en met name Foursquare. 

Door deze uitbreiding zou Twitter zelfs de rollen voor deze netwerken kunnen omdraaien. Gebruikers van bijvoorbeeld Foursquare maken immers nu nog gebruik van de applicatie of website van Foursquare om ergens "in te checken" en plaatsen vanuit daar, indien gewenst een status-update naar Twitter. De aanpassing nu maakt het "inchecken" op een service als Foursquare of Gowalla middels een twitter-bericht mogelijk en zou Twitter weer achter het stuur zetten. Het laat zich raden wat dit voor effect zou hebben op het gebruik en verkeer van de mobiele site of applicaties van Foursquare en Gowalla.

Meer informatie over de aangekondigde wijzigingen in de Location API is hier te lezen op de developers community van Twitter.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies