Tips en oefeningen voor een goede werkhouding op kantoor

Tips en oefeningen voor een goede werkhouding op kantoor

Vorig artikel Volgend artikel

Als je de hele dag achter de computer zit op kantoor, is het erg belangrijk dat onder meer de hoogte van je stoel en bureau goed zijn afgesteld. Er kunnen anders klachten opspelen zoals nek- en rugpijn.

Checklist voor een ergonomische werkplek

Is jouw werkplek wel ergonomisch ingesteld? Check het in een paar minuten met deze handige checklist!

1. Het beeldscherm
Zet het beeldscherm zo neer dat je er recht op kunt kijken. Dus met een gestrekte nek. Werk je met een laptop? Zet deze op een laptopstandaard. Werk je met twee beeldschermen, van bijvoorbeeld Benq? Heel handig, want dan werk je sowieso productiever en efficiënter, maar het is wel van belang dat deze op de juiste hoogte staan ingesteld. Zorg dat ze op gelijke hoogte staan en bepaal welk scherm je waar zet of dat je je tweede scherm misschien wel gekanteld wil hebben staan.

2. De bureaustoel
Zorg dat je met je voeten plat op de grond staat met je knieën in een hoek van 90 graden. Kunnen je voeten niet bij de grond? Zorg dan voor een voetensteun, van bijvoorbeeld Inofec. De armleuningen van de bureaustoel moeten gelijk staan op de hoogte van het bureaublad. Zo kunnen je armen leunen op de leuningen en op het bureaublad. Zorg dat je met je onderrug achterin de bureaustoel gaat zitten.

3. Het bureau
In de ideale situatie vormen de boven- en onderarmen een hoek van 90 graden en liggen ze recht vooruit. Het werkblad moet breed genoeg zijn om tussen de computer en uw ogen minstens 50 tot 70 centimeter afstand te kunnen laten.

oefeningen-achter-bureau-kantoor

Oefeningen die je achter je bureau kunt doen

Op kantoor zit je vaak de hele dag achter de computer. De enige momenten van de dag dat je beweegt, is als je van en naar de auto loopt, naar het toilet gaat of als je koffie gaat halen. Je kunt natuurlijk al lopend lunchen of lopend vergaderen, maar je zult toch nog heel veel tijd doorbrengen achter je bureau. Dan kun je net zo goed een paar oefeningen doen terwijl je op je bureaustoel zit.

1. Kuitoefening
Zit rechtop en zet beide voeten plat op de grond. Zorg ervoor dat je benen in 90 graden gebogen hebt. Druk je ballen van je voet op de grond en lift je hakken. Span je kuitspieren aan en houd deze positie voor een paar seconden vast. Herhaal dit 5 tot 10 keer en doe dit één à twee keer per dag.

2. Buikspieroefening
Als je achter je bureau zit, kun je af en toe je buik aanspannen. Niemand die het ziet! Wil je een stap verder gaan? Zet weer beide voeten op de grond en zorg dat je je benen 90 graden hebt gebogen. Houd met je handen het zitvlak vast. Span je buikspieren aan en lift je voeten van de vloer. Je knieën breng je richting je borst. Krom je rug een klein beetje en breng je voeten langzaam terug naar de grond. Varieer door op de rand van je stoel te zitten en achterover te leunen. Herhaal deze oefening zo’n 10 keer.

3. Beenoefening
Ga rechtop zitten en buig je knieën 90 graden. Lift en strek één been recht naar voren en houd deze positie vast voor vijf tot tien seconden. Verander van been en herhaal deze oefening 10 tot 15 keer per kant. Gespierde benen? Je zou deze oefening met beide benen tegelijk kunnen uitvoeren.

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies