Google maakt slimme robotarmen - en verkoopt ze dan niet

Google maakt slimme robotarmen - en verkoopt ze dan niet

Vorig artikel Volgend artikel

Er is intern bij Google wat frustratie, specifiek bij de robot-afdeling. Nadat Google een aantal jaar geleden agressief bedrijven opkocht die bezig waren met onderzoek en fabricatie van robots blijkt nu dat veel interne projecten geen commercieel resultaat zullen zien omdat ze volgens CEO van Google's moedermaatschappij Alphabet, Larry Page, niet slagen in de "tandenborstel-test." Dat wil zeggen dat Google eigenlijk alleen maar producten wil uitbrengen die door miljarden mensen dagelijks gebruikt worden, zo vertellen bronnen aan Bloomberg.

Open sesame

In dit geval gaat het om robot-armen die in Google's Robotics Unit waren ontwikkeld en die de capaciteit hadden om te leren van elkaars fouten. Je kunt het zien in de video's, waar een heel aantal robots collectief falen en elkaar data sturen totdat er genoeg is om in de eindfase (beneden) een robotarm te hebben die in verschillende situaties een simpele actie (het openen van een deur) onder de knie heeft.

Voor dit experiment bouwde een van de aangekochte bedrijven, Meka Robotics, 50 van dit soort armen die zo'n 5 kilo zouden kunnen optillen. Het experiment was feitelijk geslaagd en met wat meer aanpassingen zouden dit soort armen prima verkocht kunnen worden in de markt voor samenwerkende en niet al te zware robots, maar dat werd dus tegengehouden door Page.

Bescherming

Het probleem lijkt te zijn dat Google een te waardevolle naam heeft die beschermd moet worden en dat staat het soort innovatie en iteratie dat nodig is voor robotica in de weg. Nadat Google ook al aangegeven heeft dat Boston Dynamics, een van de meest vooraanstaande robot-bedrijven die het concern in 2013 kocht, ook weg mag lijkt het alsof robots en Google niet echt matchen.

Gewoon proberen

De teams binnen X, het experimentele onderdeel van Alphabet, wijzen op de methode die bijvoorbeeld Amazon gebruikt om te testen: "Toen Amazon de Echo (slimme speaker) lanceerde werkte het ding nauwelijks. Maar door het in handen te krijgen van consumenten konden ze snel verbeteringen doorvoeren op basis van data en feedback en nu hebben ze er al veel verkocht en is het ding een stuk beter", aldus een ex-Google medewerker. Dit soort risico dat het uitbrengen van een product in beta met zich meebrengt wil Google niet meer, maar dat is wel nodig om robots verder te krijgen.

[Afbeelding © Google]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies