​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Vorig artikel Volgend artikel

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met mensen die in hun eigen auto een extra zakcentje verdienden. En dat was awesome. Dit is waarom:

Lyft is menselijk

Wat Lyft zo geweldig maakt is dat de chauffeurs geen chauffeurs zijn. Maar mensen zoals jij en ik, die wat extra’s willen verdienen of even zonder baan zitten. Ik heb menig Lyft driver gesproken die heel gericht aan het sparen was voor een studie of lange reis. Na zeven dagen Lyften heb ik zo veel mensen tijdens deze ritjes kunnen spreken over diverse onderwerpen. Van politiek tot persoonlijke ambities. Waardevolle ontmoetingen met mensen zoals jij en ik.

Lyft is (user) vriendelijk

De Lyft app is te gek. Zo is de informatie om je Lyft auto te herkennen perfect. Je ziet een groot plaatje van de auto die je komt ophalen, met duidelijke foto van de driver. Ook de rest van de app zit bijzonder goed in elkaar: het invoeren van je bestemming werkt bijvoorbeeld verbazingwekkend goed en alleen als de naam van bijvoorbeeld het restaurant is genoeg om de juiste keuze te kunnen maken. Zelfs het sound design is perfect: de notificaties van Lyft zijn niet te missen - zelfs als je geluid wat zachter staat - en meteen super herkenbaar.

Lyft is vrolijk

Lyft straalt als merk blijdschap uit. De roze kleur, het gekke logo, de roze snor in de auto van de drivers. Alles aan Lyft voelt licht, vrolijk en ongecompliceerd waardoor ik als gebruiker niet het idee krijg te maken te hebben met een bedrijf, maar met een collectief van mensen die zich middels technologie georganiseerd hebben. Kenmerkend was het dan ook dat tijdens SXSW Lyft de meest vreemde voertuigen had rondrijden die je via de app kon oproepen. Uiteraard wist je als gebruiker niet welk vreemd voertuig je zou komen halen.

Lyft is huge!

Wij kennen Lyft als de schattige startup uit het tech-nieuws, maar zo voelt Lyft in de USA niet. Op de radio horen we lange commercials die mensen oproepen Lyft driver te worden. Langs de weg vertellen billboards dat Lyft je voor weinig van A naar B vervoert. Ook in de app is te zien dat Lyft geen kleine club meer is - er waren op ieder moment tientallen Lyfts beschikbaar. Ondanks het grote SXSW event waardoor Austin overspoeld werd door bezoekers.

Lyft is de shit.

Na zeven dagen met Lyft gereisd te hebben door Austin - een stad met evenveel inwoners als als Amsterdam - wil ik geen Uber meer. Lyft is menselijk, vriendelijk en vrolijk waardoor Uber opeens saai en serieus aanvoelt. Door Lyft voelt Uber als oude wijn in nieuwe zakken; taxi’s chauffeurs met stropdas die je met een app kunt oproepen. Lyft voelt als iets wezenlijk nieuws wat voorheen niet bestond. Het zijn mensen die tijd hebben en auto’s die stilstaan mobiliseren. Om een super fijne dienst te maken die menselijker, leuker en fijner voelt dan een taxi of Uber. Lyft voelt als AirBNB en Uber als Booking.com. Soms is een hotel via Booking.com wel fijn, maar persoonlijk slaap ik het liefst AirBNB.

Deze blogpost is geschreven door Danijel Bonacic, Strategy Director bij TamTam.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies