​Meest gestelde vragen over acquisitie op LinkedIn

​Meest gestelde vragen over acquisitie op LinkedIn

Vorig artikel Volgend artikel

Wij Nederlanders zijn een van de meest actieve netwerkers via LinkedIn. Niet zo gek ook, want er zijn voldoende mogelijkheden om je netwerk aan te spreken en (koude) acquisitie te plegen. Het enige dat je moet doen is over je angsten heen stappen om afgewezen te worden. Zelfs als je geen salestijger bent, biedt LinkedIn je namelijk een podium om jezelf te verkopen.

Tijdens mijn trainingen aan bedrijven en webinars aan (startende) ondernemers, over het optimaal inzetten van de functies van LinkedIn, krijg ik vaak dezelfde vragen. De vragen over acquisitie via LinkedIn heb ik voor je gebundeld in deze blog, zodat ook jij weer een stap verder kunt met LinkedIn.

Spreek je netwerk aan

De gemakkelijkste manier om je sales-skills in te zetten op LinkedIn is door gebruik te maken van je eigen netwerk. Wanneer je een persoon of een bedrijf op het oog hebt dat je graag zou willen benaderen, kun je bekijken of je een gedeelde connectie hebt die jou verder kan helpen. Zelfs wanneer jij hebt ingesteld dat anderen jouw connecties niet kunnen zien, kun jij dat nog wel bij anderen.

Stel, je wilt graag binnenkomen bij een bedrijf waar je niemand kent. Zoek dan in de geavanceerde zoekoptie op de bedrijfsnaam en selecteer vervolgens in de kolom aan de linkerkant de volgende elementen:

  • Personen (zodat je niet op bedrijven zoekt, maar op de medewerkers van een bedrijf)
  • 1e- en 2e-graads connecties
  • Nu werkzaam bij het bedrijf waarop je zoekt
  • Selecteer eventueel de functies die interessant zijn voor jou

Je krijgt nu een lijstje met mensen waarmee je al gelinkt bent of die een gedeelde connectie hebben met jou. Door te klikken op de link ‘gedeelde connectie’ kun je zien wie deze connectie is. Ken jij die connectie goed genoeg om te vragen of deze persoon je misschien wil introduceren bij de door jou zojuist gescoute persoon? Wat let je dan om je netwerk aan te spreken en die gunst te vragen?

Koude acquisitie

Heb je geen gedeelde connectie die je om een gunst kunt vragen? Dan komt het aan op jouw eigen vermogen om koude acquisitie te plegen. Je kunt nu niemand om hulp vragen en dus kun je deze persoon zelf een connectieverzoek sturen. Dit is namelijk de enige manier waarop je iemand met een basisaccount (onbetaald) een Inmail kunt sturen. Zorg er dus wel voor dat je jouw bericht persoonlijk maakt en vertel degene die je uitnodigt, waarom je hem of haar graag zou willen toevoegen aan jouw netwerk. De kans is dan vele malen groter dat jouw connectieverzoek geaccepteerd wordt. Daarna kun je deze persoon langere Inmails sturen.

Relationship & Endorsements

Wanneer je regelmatig met mensen linkt, krijg je op den duur een lijst van connecties die je misschien niet zo goed kent. Om te onthouden waar en hoe je deze mensen hebt ontmoet, heeft LinkedIn een soort CRM systeem ingebouwd. Je kunt in het profiel van je connectie, onder zijn of haar foto, contactinformatie invullen en je relatie beschrijven. Je kunt hier niet alleen invullen hoe en waar je elkaar hebt ontmoet, ook kun je een herinnering voor jezelf instellen. Had je afgesproken dat je deze persoon nog zou bellen? Herinner jezelf hier dan aan. LinkedIn geeft je een melding wanneer de tijd die je hebt ingesteld is verstreken.

Free publicity

Een fantastische nieuwe manier van free publicity is Pulse. Via Pulse kun je bloggen op LinkedIn. Dit is iets anders dan het plaatsen van een update. Het verschil is dat jouw bericht bij het delen van een update een beperkt aantal tekens mag bevatten en het enkel op de tijdlijn van jouw connecties verschijnt. Bij het delen van een blog heb je deze beperking in tekens niet, en krijgt jouw hele netwerk een melding zodra je een blog deelt. Ook wanneer je de functie notify your network hebt uitgeschakeld. Je blog genereert dus meer aandacht. Dit zorgt er vervolgens voor dat mensen jouw blog gaan lezen en eventueel ‘interessant vinden’. Jouw blog zal zich als een olievlek over LinkedIn verspreiden. Je zult bijvoorbeeld merken dat jouw profiel bekeken wordt door mensen die je helemaal niet kent. En wie weet wat deze gratis publiciteit jou vervolgens oplevert! Maar pas op dat je je grenzen niet overschrijdt. Je wilt geen spammer worden, want daar zit niemand op te wachten. Doseer je blogs dus en plaats niet wekelijks, maar af en toe een bijdrage. En deel waardevolle kennis en geen verkooppraatjes!

Meer content

Esther Vogel

Esther is content manager bij het social media bureau Somention en trainer bij de Online Starterstraining.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies