Social Media26.08.2014

Hoe Facebook van plan is click-bait in je newsfeed aan te pakken


Het is een grote ergernis onder Facebook-gebruikers. Pagina’s die je als statusupdate een hengel met wat lekkers voorhouden, maar als je wilt bijten moet je de link aanklikken en naar de website gaan. Mocht je je eraan ergeren, dan ben je niet de enige. Facebook zelf ergert zich er ook aan. Websites en blogs die schrijven over actualiteiten/gossip trekken zo dagelijks een hoop bezoek. Binnenkort zal dat uitgooien van een hengel en je zo naar een site proberen te lokken over zijn, Facebook gaat er namelijk wat aan doen. Updates zoals: “Zijn Beyoncé en Jay Z nu écht uit elkaar? —> onze bron zegt dit” zul je niet meer voorbij zien komen. Click-bait zoals Facebook het noemt wordt afgestraft.

Binnenkort wordt door Facebook gekeken naar hoe lang bezoekers vanuit berichten met een click-bait nu daadwerkelijk het artikel lezen. Klikken zij na een paar seconden weer weg, dan vonden ze het artikel blijkbaar niet echt boeiend. Pagina’s die dit doen zullen minder vaak getoond worden in de newsfeed van gebruikers. De reden dat Facebook dit doet is omdat door click-bait andere pagina’s minder kans krijgen om hun berichten bij fans te tonen, terwijl zij mogelijk voor gebruikers vele malen interessantere content te bieden hebben. Pagina’s doen er dus in de toekomst goed aan, om beter na te denken over de content die ze plaatsen.

Een voorbeeld van click-bait in je newsfeed
Een voorbeeld van click-bait in je newsfeed

Er is echter nog een tweede update die interessant is voor iedereen die een Facebook-pagina beheert. Facebook biedt de mogelijkheid om een link te delen, waarbij je een stukje introtekst over het artikel kunt plaatsen en waarbij automatisch de url van de bron van het artikel getoond wordt. Pagina’s vinden dit soms echter niet mooi en plaatsen liever een losse foto met een stukje tekst en een link. Uit onderzoek blijkt nu dat gebruikers de voorkeur geven aan hoe Facebook het bedacht heeft, via de reguliere weg van het posten van een link. Pagina’s die de reguliere weg kiezen zullen voortaan de voorkeur krijgen. Berichten van deze pagina’s zullen dus ook vaker vertoond worden.

Facebook_update
Facebook_update
Facebook_update
Facebook_update
Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt