Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Content creators worden ze genoemd, de mensen die dingen maken op Facebook en voor de gebruikers die naar die content komen kijken advertenties kunnen laten plaatsen om daar ook zelf iets aan te verdienen. Het model is duidelijk en het werkt. Behalve als er content gemaakt wordt die aanstoot geeft en een ongelukkig geplaatste adverteerder daarmee geassocieerd wordt.
Om dat tegen te gaan heeft Facebook nu harde regels opgesteld die duidelijk maken wanneer content op Facebook in aanmerking komt om er mee te kunnen verdienen door Instant articles, branded content en mid-video advertenties. Niet alleen dat, Facebook wil ook meer openheid geven naar adverteerders toe zodat ze kunnen zien wie hun materiaal te zien krijgt en of dat wel naast content is waar ze mee kunnen leven.
Nepnieuws werd al niet meer getolereerd, maar nu zijn ook in heldere termen gewelddadige, sexueel getinte, aanstootgevende en illegale zaken afgesloten van het verdienmodel. Ook het misbruiken van populaire karakters die populair zijn bij kinderen, het aanzetten tot gebruik van drugs en alcohol en scheldkannonades kunnen uitgesloten worden. Allemaal prima, hoewel ook sociale issues die als nieuws langskomen onder de banhamer kunnen vallen.
Betere controle
Het werd ook eens tijd: waar andere platforms natuurlijk ook struggelen met moeilijke content heeft Facebook nog wel de grootste ellende gehad met hele vervelende content die doodleuk bakken met advertentiegeld binnenbracht voor de makers. Adverteerders waren sowieso al niet tevreden met het interne systeem van Facebook dat bijhield hoe vaak iets gezien was, zeker nadat bleek dat men zich bij Facebook nog wel eens vertelde.
Om het vertrouwen weer terug te winnen krijgen adverteerders ook meer controle over waar ze mee geassocieerd willen worden, zodat ze hun eigen keuzes kunnen maken binnen al deze categorieën. Daar bovenop gaat Facebook deel uitmaken van het TAG (Trustworthy Accountability Group) ‘Certified against fraud’-programma en gaat het nog meer controlemechanismen inbouwen die niet binnen de muren van Facebook zelf zitten.
[Afbeeldingen © Photographee.eu – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023