Geld verdienen op Facebook? Niet met geweld, drugs, porno of haat

Geld verdienen op Facebook? Niet met geweld, drugs, porno of haat

Harde regels

Vorig artikel Volgend artikel

Content creators worden ze genoemd, de mensen die dingen maken op Facebook en voor de gebruikers die naar die content komen kijken advertenties kunnen laten plaatsen om daar ook zelf iets aan te verdienen. Het model is duidelijk en het werkt. Behalve als er content gemaakt wordt die aanstoot geeft en een ongelukkig geplaatste adverteerder daarmee geassocieerd wordt.

Om dat tegen te gaan heeft Facebook nu harde regels opgesteld die duidelijk maken wanneer content op Facebook in aanmerking komt om er mee te kunnen verdienen door Instant articles, branded content en mid-video advertenties. Niet alleen dat, Facebook wil ook meer openheid geven naar adverteerders toe zodat ze kunnen zien wie hun materiaal te zien krijgt en of dat wel naast content is waar ze mee kunnen leven.

Makers die tegen onze richtlijnen ingaan wat betreft auteursrechten, authenticiteit en gebruikersveiligheid of zich schuldig maken aan frauduleuze praktijken kunnen afgesloten worden van inkomsten.
- Nick Grudin, VP Media Partnerships Facebook

Nepnieuws werd al niet meer getolereerd, maar nu zijn ook in heldere termen gewelddadige, sexueel getinte, aanstootgevende en illegale zaken afgesloten van het verdienmodel. Ook het misbruiken van populaire karakters die populair zijn bij kinderen, het aanzetten tot gebruik van drugs en alcohol en scheldkannonades kunnen uitgesloten worden. Allemaal prima, hoewel ook sociale issues die als nieuws langskomen onder de banhamer kunnen vallen.

Betere controle

Het werd ook eens tijd: waar andere platforms natuurlijk ook struggelen met moeilijke content heeft Facebook nog wel de grootste ellende gehad met hele vervelende content die doodleuk bakken met advertentiegeld binnenbracht voor de makers. Adverteerders waren sowieso al niet tevreden met het interne systeem van Facebook dat bijhield hoe vaak iets gezien was, zeker nadat bleek dat men zich bij Facebook nog wel eens vertelde.

Om het vertrouwen weer terug te winnen krijgen adverteerders ook meer controle over waar ze mee geassocieerd willen worden, zodat ze hun eigen keuzes kunnen maken binnen al deze categorieën. Daar bovenop gaat Facebook deel uitmaken van het TAG (Trustworthy Accountability Group) 'Certified against fraud'-programma en gaat het nog meer controlemechanismen inbouwen die niet binnen de muren van Facebook zelf zitten.

[Afbeeldingen © Photographee.eu - Adobe Stock]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies