Facebook past algoritme weer iets aan

Facebook past algoritme weer iets aan

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook gaat het nieuwsoverzicht algoritme weer iets aanpassen om er nog beter voor te zorgen dat jij geen berichten te zien krijgt die je niet wil zien.

In een blogpost maakt het sociale netwerk bekend dat ze het nieuwsoverzicht aan het updaten zijn met feedback van gebruikers, deze aanpassingen zullen van invloed zijn op hetgeen (welke updates wel of niet) jij bovenaan je nieuwsoverzicht te zien zal krijgen.

Het doel van het nieuwsoverzicht is om verhalen te laten zien die jou echt interesseren of die jij echt belangrijk vindt. Het liken, delen, erop klikken of reageren van berichten op Facebook wordt nog altijd gezien als een van de belangrijkste factoren voor het bepalen van wat je te zien krijgt bovenaan jouw nieuwsoverzicht. Maar deze factoren vertellen niet altijd het hele verhaal van wat nu echt belangrijk is voor jou.

Ervaring delen

Als onderdeel van het verbeteren van het nieuwsoverzicht krijgen duizenden mensen iedere dag de vraag om hun ervaring te delen zodat Facebook de content die ze zien beter af kan stemmen.

Ook krijgen mensen dagelijks de vraag of ze een post kunnen waarderen met 1-5 sterren. Dat is dan als antwoord op de vraag "hoe graag wil je dit in je nieuwsoverzicht zien?"

Door een representatief aantal mensen hierbij te betrekken is men bij Facebook in staat om beter te begrijpen welke verhalen mensen graag bovenaan hun nieuwsoverzicht willen zien, zelfs als ze hier niet op klikken, liken of reageren. Die informatie gebruiken ze nu om aanpassingen te maken aan hetgeen gebruikers als eerste te zien krijgen.

Is dit van invloed op jouw pagina?

De impact van deze veranderingen op berichten die jij plaatst zal variëren, hoe vaak je iets plaatst en de samenstelling van jouw volgers zijn hier van invloed.

Voor de meeste pagina's zal dit niet van invloed zijn, maar er zijn sommige pagina's die enige toename kunnen zien van verwijzend verkeer, andere pagina's kunnen hier een afname zien.

Pagina's zien een afname in verwijzend verkeer als het aantal keer dat er op hun verhalen wordt geklikt niet overeenkomt met de hoeveelheid mensen die aangeven dat ze deze verhalen ergens bovenaan hun nieuwsoverzicht willen zien. Deze update zorgt ervoor dat deze beide factoren weer in evenwicht zijn, zodat gebruikers relevante verhalen te zien krijgen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies