​Actueel zijn op Facebook wordt steeds belangrijker

​Actueel zijn op Facebook wordt steeds belangrijker

Vorig artikel Volgend artikel

Groot worden is één ding. Groot blijven dat is de échte uitdaging. Dat geldt ook voor Facebook. Eigenlijk bizar dat Facebook het op drie na grootste land ter wereld is als je kijkt naar inwoneraantal. Om zo groot te blijven, vonden ze het bij Facebook nodig om het algoritme dat bepaalt wat gebruikers in hun newsfeed zien, opnieuw aan te passen. Waren we er net aan gewend dat de connectie die je hebt met vrienden, pagina’s en groepen heel belangrijk was. Om te zorgen voor een betere gebruikerservaring is nu actualiteit belangrijker geworden.

Vrienden eerst

Het vorige algoritme zorgde ervoor dat de eerste berichten in onze newsfeed altijd de berichten waren van de vrienden en pagina’s waar we het meeste interactie mee hadden. Het hielp ons op die manier om verbonden te blijven met onze vrienden, pagina’s en groepen. Dit bleek toch niet altijd handig, omdat je soms berichten van een paar dagen geleden als eerste zag. Een paar dagen is vergeleken met de snelheid van sociale media al bijna “vroeger”. De enige reden dat je het bericht te zien kreeg was dat het door een vriend was gepost. Maar dat iets door een vriend gepost is, betekent niet altijd dat we het nog steeds willen zien. Dat is precies waarom het nieuwe algoritme is ontwikkeld.

NU!

Met het nieuwe algoritme gaat het allemaal om actualiteit. Het zijn niet langer de likes en de comments die voorrang krijgen. Wanneer een post geen recente aandacht meer krijgt, zal het dus uit je newsfeed verdwijnen. Het belangrijkste wordt dus recente activiteit en niet meer wie het bericht verstuurt. Goed om rekening mee te houden!

Wat je straks ook in je newsfeed zult gaan tegenkomen zijn trending topics. In Engelstalige profielen wordt dit nu uitgerold. Van films tot muziek en van nieuws tot de meest recente rage in de sociale media (Denk aan de Ice Bucket Challenge).

De eerste testen hebben aangetoond dat de betrokkenheid van gebruikers is verbeterd met 6% als gevolg van deze update. Laten we hopen dat dit ook in de praktijk straks positief uitpakt. Als je straks dat blauwe “Trending” tekentje ziet in je newsfeed dan weet je dat dat het nieuwe algoritme in actie is!

trending op Facebook

Don’t worry

Is dit een hele spectaculaire update? Nee hoor, dat valt wel mee. En daarbij; dit is niet de eerste keer dat Facebook het algoritme aanpast en het zal zeker niet de laatste keer zijn. Het enige dat je moet doen is zorgen voor interessante en relevante content voor je publiek. En daar ben je toch al dagelijks mee bezig. Toch? Zorg dat je volgers en fans deze content zo interessant gaan vinden en dat belonen met een like of comment! Je wilt graag recente activiteit. Dat laat zien dat je de moeite waard bent!

De kunst is om je te houden aan de goede en strak georganiseerde strategie, maar met voldoende ruimte om op het laatste moment te schakelen en over onderwerpen te posten die je publiek op dit moment bezig houden. Je moet dus niet alleen zorgen voor relevante content, je moet er ook voor zorgen dat de content relevant blijft! Leuke uitdaging toch?

Pijnlijk

Pas wel op! In de wil actueel en trending te zijn wordt er nog al eens geblunderd. Op Twitter hebben we hier al regelmatig een aantal pijnlijke voorbeelden van voorbij zien komen. Het ging bijvoorbeeld mis bij een kledingwinkel in Amerika. Het is alweer even geleden en misschien heb je hem al eens gezien, maar het illustreert goed hoe je het NIET moet doen. Er werd door de betreffende winkel gekeken naar de trendinghashtags en getracht hier leuk op aan te sluiten.

Degene die dit tweette wist niet dat Aurora trending was, omdat dit de plaats was waar de schietpartij bij de bioscoop tijdens de première van de Batmanfilm “The Dark Night Rises” plaatsvond. Erg pijnlijk! Toch was deze vergissing heel gemakkelijk te voorkomen geweest door eerst de hashtag te checken en te kijken naar de context. Een kwestie van twee clicks.

Gelukkig duurde het niet lang voordat ze zich bij Celeb Boutique realiseerden dat ze de plank finaal mis hadden geslagen. Helaas was de storm aan kritiek al flink op gang gekomen. Met de volgende serie tweets probeerden ze zich eruit te redden.

Het werd er voor de winkel niet beter op, omdat de tweets erg onpersoonlijk waren en ze ook nog eens de schuld afschoven op hun pr bureau. Het publiek aanvaarde de excuses niet en deze actie zal de reputatie van de kledingwinkel absoluut geschaad hebben. Vooral toen bleek dat de reclame voor de betreffende jurk gewoon nog prominent op de website bleef staan. Gelukkig voor CB Boutique is Twitter een vluchtig medium en is de storm gaan liggen. Dit voorbeeld laat wel zien dat zorgvuldigheid en kwaliteit altijd nog boven actualiteit staan, hoe graag je dit ook wilt zijn.

Voorkom missers

Maak een planning. Feestdagen, jaarlijkse gebeurtenissen, evenementen en seizoenen bieden voldoende mogelijkheden om trending te zijn op neutraal gebied. Met en flinke dosis creativiteit zijn er genoeg leuke dingen bedenken.

Check en dubbelcheck. Je hoeft niet altijd mee te doen met een trending topic. Dat iets populair is, betekent niet dat je er ook iets mee moet doen. Doe het alleen als het past bij jouw bedrijf en jouw doelstellingen. Ga je toch mee met een trending topic of hashtag, check dan eerst even de context. Het klinkt als een open deur, maar je vergeeft het je zelf niet als het mis gaat. De nieuwe Trendswidget in het social media management dashboard van SocialSensr laat je in een oogopslag zien welke content trending is onder jouw doelgroepen. Met één muisklik is ook de context van hashtags zo achterhaald. Ook op de platformen zelf ben je er snel achter waar de hashtag over gaat.

Als het toch mis gaat. Weet je wat je gaat doen als een social media crisis dreigt? Sta eens stil bij een aantal scenario’s en maak daar een plan voor. Hopelijk heb je het nooit nodig, maar als je misgaat kan je direct handelen. We weten allemaal hoe snel het kan gaan. Dan wil je kunnen handelen en niet nog hoeven bediscussiëren hoe je het gaat aanpakken.

Facebook heeft weer een nieuwe uitdaging voor ons als marketeers. Naast dat we relevante content delen willen we ook veel recente aandacht voor onze berichten. Inspelen op actuele zaken kan daarvoor een goede strategie zijn, maar pas op! Soms weet je niet hoe een discussie zich ontwikkeld en wees niet te snel met het gebruiken van een hashtag zonder te weten waar het overgaat. Als je zorgvuldig te werk gaat en blijft zorgen voor content van hoge kwaliteit blijft je je volgers en fans boeien. 

Dit is een artikel van SocialSensr, The Next Step in Social Media Management. SocialSensr is een innovatieve tool waarmee je Twitter, Facebook en LinkedIn binnen 1 omgeving kunt beheren. Je kunt SocialSensr 30 dagen gratis uitproberen.

Kim Verweij

Kim is social media consultant en schrijft voor verschillende weblogs en websites.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies