Social Media05.11.2014

​Hoe kies je een Social Media Management systeem? 8 vragen die je moet stellen


Facebook, Twitter, Linkedin, pagina’s en groepen. In een goede strategie heeft elke netwerk en elk onderdeel een plekje gekregen. Je weet waar je community zich bevindt en je produceert de leukste content om de mensen in je community te activeren. Om social media goed te kunnen managen is een goede tool onmisbaar. En er zijn er nog al wat beschikbaar. Hoe maak je nu de juiste keuze? In dit artikel een vergelijking van 5 verschillende tools die qua abonnementskosten bij elkaar in de buurt liggen.

Het onderzoek

Als zelfstandig social media consultant ben ik altijd op zoek naar de mogelijkheid om zoveel mogelijk te kunnen doen in de beschikbare tijd. Ook inzicht in behaalde resultaten vond ik erg belangrijk. In de tijd dat sociale media in opkomst waren, was ik al snel enthousiast over de tools die je konden helpen bij het managen ervan. Veel van deze tools waren voor een klein bedrijf of zzp-er gewoonweg onbetaalbaar. Tweetdeck was eigenlijk de enige tool die beschikbaar was. In mijn zoektocht naar de ideale tool die niet alleen helpt bij het verspreiden van content, maar ook inzicht geeft in de resultaten heb ik inmiddels al behoorlijk wat tools gebruikt en weer aan de kant geschoven. In een recent onderzoek las ik dat 85% van de marketeers zoekende is naar “de juiste tool voor social media management”. Dat was voor mij de reden om dit artikel te schrijven. Na een online zoektocht, heb ik een aantal criteria geselecteerd waar een social media management tool volgens vakgenoten aan moet voldoen. Op basis van deze 8 criteria heb ik een vergelijking gemaakt tussen de vijf meest gebruikte social media dashboards die qua prijsklasse aan de onderkant van de markt zitten. Hopelijk helpt het jou bij het maken van de juiste keuze voor een sociale media management systeem.

social-tools
social-tools

8 vragen

In de vergelijking zijn Tweetdeck, Buffer, SocialSensr, HootSuite en SproutSocial onder de loep genomen en beoordeeld op onderstaande acht vragen.

Is de tool complex? Kost het veel tijd om het werken met de tool te leren? Ook voor medewerkers buiten het social media team?

Welke social media worden ondersteund? Je wilt natuurlijk het liefst alle social media waarop je actief bent kunnen beheren vanuit het dashboard.

Wordt monitoring goed ondersteund? Wanneer social media professioneel worden ingezet kan dit niet zonder ook een goede monitoring tool te gebruiken.

Hoe veelzijdig is de tool? Als social media manager ben je naast het verspreiden van berichten op verschillende platformen ook bezig met andere zaken: je beheert contacten, je deelt content, je monitort en je bent op zoek naar relevante content om te delen. Het is efficiënt om dat te doen vanuit één en hetzelfde dashboard.

Hoe productief is de software? Helpt het dashboard je om je taken af te krijgen, om interactie te hebben met teamleden?

Zijn analyses mogelijk? Om de doelen uit je social media strategie te realiseren, wil je weten hoe je presteert. Biedt het dashboard inzicht in de resultaten die je behaalt. Worden er ook analyses gedaan van de data die binnenkomt?

Wat zijn de supportmogelijkheden. Wordt je ondersteund door de software als je ergens tegen aanloopt of als er storingen zijn?

Wat zijn de kosten? Uiteraard is het belangrijk om te weten wat je betaald voor de functionaliteit. Kan het uit? In de vergelijking wordt per app de goedkoopste betaalde versie besproken.

Plus en minpunten

Ieder management dashboard heeft zijn plus- en minpunten. Op basis van bovenstaande acht vragen een opsomming van de belangrijkste per tool.

vergelijking social mediav6
vergelijking social mediav6

Tweetdeck

Tweetdeck is een van de eerste tools die ontwikkeld is om het posten en monitoren van Social media sneller en efficiënter te maken. In 2008 werd de, toen nog onafhankelijke tool gelanceerd. In 2011 werd Tweetdeck gekocht door Twitter. De ondersteuning van andere netwerken werd steeds verder afgebouwd. Tot december 2011 was het mogelijk om met Tweetdeck naar LinkedIn Google Buzz, Foursquare, MySpace en Facebook te posten. Na de update eind 2011 werd de ondersteuning van deze platformen in getrokken. Alleen posten op Facebook was nog mogelijk. Vanaf mei 2013 was dit ook niet meer mogelijk. Tweetdeck is nu niet meer dan een uitgebreidere versie van de website van Twitter waar in kolommen de verschillende activiteiten op Twitter te volgen zijn. Wanneer je actief bent op meer netwerken dan alleen Twitter en deze op een meer integrale wijze wilt onderhouden en monitoren biedt Tweetdeck onvoldoende mogelijkheden.

Pluspunten

– Gratis tool

– Mogelijkheid om zoekopdrachten op te slaan voor monitoring

– Gemakkelijk te begrijpen hoe het werkt.

Minpunten

– Geen mogelijkheden om accounts van andere platformen te beheren

– Geen analyse mogelijkheden om de prestaties van inspanningen te evalueren.

– Weinig overzicht door alle kolommen.

Bufferapp

Als je naar bufferapp.com gaat is het eerste dat je ziet “de easiest way to publish on social media”. Daaruit blijkt ook precies de focus op het posten op verschillende platformen. Als je hiervoor een dashboard wilt gebruiken is Buffer een prima app. Buffer bestaat sinds oktober 2010. Het is ontwikkeld door een Engelsman die op zoek was naar een tool die het plannen van berichten net zo simpel wilde maken als het verzenden ervan. Met die gedachte is Buffer opgezet en met succes.

Pluspunten

– Buffer is gemakkelijk in gebruik. Je wordt goed geholpen om het te begrijpen.
– Goede, snelle en vriendelijke support bij vragen. Binnen een uur heb je antwoord op je vragen.
– Het maakt het meerdere keren inplannen van een bericht erg makkelijk.

Minpunten

– Buffer heeft helemaal geen mogelijkheden om sociale media te monitoren.
– De analyse mogelijkheden die je krijgt in het betaalde abonnement zijn zeer minimaal. Pas als je 50 dollar per maand uit wilt geven, worden de analytics interessant.
– De app is nogal plat. je hebt steeds het gevoel dat je nog iets hebt gemist, maar de tool is echt niet meer dan een handig hulpje bij het inplannen van berichten.

HootSuite

HootSuite is al in 2008 ontwikkeld door Ryan Holmes. Hij was eigenaar van een marketingbureau en wilde meerdere social media accounts beheren. Toen er niets op de markt bleek te zijn wat voldeed is hij samen met een team zelf een systeem gaan ontwikkelen. Veel investeerders zagen het potentieel van het dashboard en investeerden miljoenen dollars. Op deze manier kon HootSuite uitgroeien tot het grootste social media management dashboard. Door samenwerkingen met veel gebruikte online apps is het dashboard van HootSuite uitgegroeid tot een basistool voor verschillende online marketingactiviteiten.

pluspunten

– Door de omvang van HootSuite kan je alle beschikbare social media netwerken managen vanuit HootSuite.
– Door toevoeging van verschillende apps is het mogelijk om het social media landschap uitgebreid te monitoren.
– Door het toevoegen van RSS feeds aan het dashboard kan je vanuit HootSuite ook relevante content delen met je community.

minpunten

– Het dashboard niet erg gebruiksvriendelijk. Je moet het dashboard echt leren gebruiken.
– Door het grote aantal tabbladen en kolommen is er weinig overzicht. De data wordt alleen maar getoond en niet geduid. Het dashboard helpt je niet bij het creëren van context.
– De analyserapporten blijven erg standaard als je binnen je abonnementsfee wilt blijven. Voor uitgebreide analyses moet je flink betalen.

SproutSocial

In 2009 is SproutSocial ontwikkeld. Ook bedenker van SproutSocial kon niet vinden wat hij zocht om social media te managen volgens zijn visie. Wat hij miste was vooral de zakelijke benadering van social media. Met een team ging hij aan de slag om zijn visie om te zetten in een dashboard om sociale media, contacten en content te managen. In SproutSocial staat de inbox centraal. Daarin komen alle berichten binnen en is het mogelijk om mentions in de gaten te houden, te reageren op tweets en Facebook comments, er kan gefilterd worden op type bericht of account en gemonitoord op zoekwoorden. Daarnaast biedt Sprout Social dashboard redelijke uitgebreide statistieken, een contentkalender om berichten in te plannen en heb je de mogelijkheid om met Feedly relevante content te zoeken.

pluspunten

– Een centrale inbox voor alle berichten.
– Redelijk uitgebreide statistieken die inzicht geven in de prestaties.
– Je bepaalt zelf wat je in je inbox wilt zien. Dat maakt dat de berichten in de inbox voor jou relevant zijn.

minpunten

– Om een totaal overzicht te hebben van jouw social media landschap blijf je heen en weer klikken tussen de verschillende tabbladen.
– In vergelijking met de andere besproken Dashboards is SproutSocial veruit de duurste.
– Het CRM dat in de basis veel potentieel heeft is niet echt geïntegreerd met de rest van het dashboard. Waardoor je het maar weinig gebruikt.

SocialSensr

SocialSensr is sinds 2013 actief. Richard van Hooijdonk was net als de CEO’s van SproutSocial en HootSuite op zoek naar een beter dashboard dan op dat moment beschikbaar was. SocialSensr is een dashboard waar integratie van alle functies die te maken hebben met social media management op één plek centraal staan. Wat SocialSensr anders maakt dan de andere dashboards, is dat het is opgebouwd in “workspaces”. Hierdoor kunnen campagnes, bedrijfsonderdelen of doelgroepen apart van elkaar gemanaged worden. Alle beschikbare functies zijn per workspace georganiseerd. Ook de analyse rapporten zijn bijvoorbeeld per workspace opgebouwd. Zo kunnen prestaties goed vergeleken worden. SocialSensr heeft in het dashboard een uitgebreide contentmodule toegevoegd waarin je , naast het maken van concepten en het inplannen van berichten ook op zoek kunt naar relevante content voor je doelgroepen. Met het socialCRM dat ook monitoring van groepen personen en bedrijven mogelijk maakt, biedt SocialSensr een oplossing om alle voorkomende werkzaamheden van een social media manager vanuit één dashboard uit te voeren.

pluspunten

– Door indeling in workspaces en de centrale inbox heb je goed overzicht in jouw social media landschap.
– Uitgebreide zoek- en filtermogelijkheden die zorgen voor goede monitoring resultaten.
– Geïntegreerd CRM waardoor het ook mogelijk is om op persoonsniveau te monitoren waardoor vervolgacties veel concreter worden.

minpunten

– Op dit moment nog geen mogelijkheid om Google+ en YouTube te managen vanuit het dashboard. SocialSensr laat weten hier hard aan te werken.
– De software is volop in ontwikkeling, maar dat zijn de meeste andere platformen ook.
– Ondanks dat het een in Nederland ontwikkelde tool is, is de meeste informatie alleen in het Engels beschikbaar.

Conclusie

Om je social media doelen te realiseren heb je in elk geval een tool nodig die je minstens de gelegenheid geeft om verschillende sociale netwerken toe te voegen en die je helpt bij het monitoren. Tweetdeck en Buffer vallen dus al af wanneer je dit graag wilt.

Naast de inmiddels “ingeburgerde” en bekende tools HootSuite en SproutSocial, is nieuweling SocialSensr op weg een serieuze concurrent te worden. Het heeft een geheel eigen visie op social media management en heeft het begrip ‘social media management dashboard’ een nieuwe dimensie gegeven. Vooral op het gebied van monitoring en toevoegen van contacten en context, is het dashboard echt anders dan zijn concurrenten. De workspaces die je de mogelijkheid geven om producten, campagnes, divisies of doelgroepen apart te managen bevorderden het inzicht en overzicht in jouw social media landschap. Ook op het gebied van analyse levert SocialSensr meerwaarde. SocialSensr laat je zien welke content veel gedeeld wordt en welke mensen en onderwerpen in jouw workspace populair zijn. Deze inzichten zorgen ervoor dat je echt onderdeel wordt van je social media landschap in plaats er vanuit een helikopter naar te kijken. 

Ondanks dat SocialSensr nog volop in ontwikkeling is, is het nu al een dashboard dat je goed ondersteund om je dagelijkse werkzaamheden als social media manager goed te kunnen doen. Vooral de contentmodule en het SocialCRM besparen mij in mijn dagelijkse werkzaamheden veel tijd. Dit najaar komen er nog een aantal supermooie features aan, zoals uitgebreide analytics, een verbeterde Feedly integratie en de Trendswidget. Als deze features straks operationeel zijn, is SocialSensr wat mij betreft echt hét dashboard dat je helpt het social media landschap te doorgronden en je doelen te bereiken. Dat ik enthousiast ben over SocialSensr moge duidelijk zijn. Nu ben jij aan zet? Welke dashboard past bij jou? 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming