Sociale netwerken zijn de toekomst van het bedrijfsleven

Vorig artikel Volgend artikel
Sociale netwerken zijn de toekomst van het bedrijfsleven

De voordelen van een 'Intelligent Business Web': Meer en meer bedrijven ontdekken de kracht van sociale netwerken en integreren deze in hun dagelijkse bedrijfsvoering. Sociale media leiden tot meer innovatie, een hogere productiviteit en tegelijkertijd tot nieuwe groeimogelijkheden en meer banen. Maar hoe ziet de toekomst voor social media eruit? Welke ontwikkelingen kunnen we verwachten? En welke bedrijven gaan hier het meest van profiteren?

Netwerkvoordelen voor bedrijven

Op het moment dat een bedrijf beschikt over een uitgebreid sociaal netwerk, krijgt hij nauwkeurig inzicht in klantprofielen en -voorkeuren. Bedrijven kunnen de data die sociale netwerken genereren op individueel niveau real-time analyseren en vervolgens combineren met andere relevante databestanden. Hierdoor kunnen organisaties producten of diensten op maat leveren. Consumenten profiteren hier duidelijk van, want zij krijgen directere, persoonlijkere en goedkopere aanbiedingen.

Ook de supply chain kan worden versterkt dankzij rechtstreekse toegang tot alle toeleveranciers in een bepaalde productcategorie. Dit kan leiden tot concurrerende prijzen, meer flexibiliteit en minder investeringen in zaken zoals inventaris.

Groot belang MKB

Een intelligent netwerk van bedrijven – ofwel het ‘Intelligent Business Web’ - wordt vooral belangrijk voor het MKB. Zij kunnen op deze manier immers putten uit de collectieve kennis van al hun collega-bedrijven en zo hun krachten bundelen. Het MKB is erg belangrijk voor de gezondheid van de economie, vooral in moeilijke tijden. Keer op keer tonen onderzoeken aan dat het MKB zorgt voor nieuwe banen na een periode van recessie.

Dankzij het netwerkeffect kunnen bedrijven sneller innoveren en hun productiviteit vergroten. Met het ‘Intelligent Business Web’ zullen de grenzen tussen individuele bedrijven en zelfs hele bedrijfstakken vervagen. Telecomproviders gaan bancaire diensten aanbieden op SIM-kaarten en automobielbedrijven bieden financieringen en verzekeringen aan en zelfs huurauto’s. De telecomprovider hoeft daarvoor geen bank te worden, ze kunnen de dienst van een bank gebruiken via het business web. Industriële bedrijven kunnen producten vervaardigen voor allerlei verschillende bedrijven, zoals we vandaag de dag al zien in de hightech en de automotive sector. Ze doen dat door netwerken te vormen die verschillende diensten van verschillende bedrijven combineren.

Het belang van het koppelen van allerhande informatie aan elkaar mag duidelijk zijn. Daarom functioneren de nieuwste generatie salestools en collaboratieve platforms voor bedrijven alleen optimaal als ze gebruik maken van sociale netwerken. Neem als voorbeeld een CRM-systeem waarmee salesafdelingen snel toegang tot de klantgegevens hebben en efficiënt kunnen communiceren met de juiste mensen binnen het zakelijke netwerk. Door een CRM-systeem aan social media te koppelen, kunnen zeer uitgebreide analytische mogelijkheden worden toegepast, waardoor het aanbieden van maatwerk snel mogelijk is.

Social CRM

De sociale netwerken brengen veel voordelen, maar uiteraard gaan hiermee ook nadelen gepaard. Organisaties kunnen regelmatig met negatieve berichten of sentimenten te maken krijgen. Het is dan van essentieel belang daar direct op in te springen, of dat nu gaat om het beantwoorden van vragen, het behandelen van klachten, het aanpassen van producten of het opzetten van campagnes. Door informatie van social media tools real-time te matchen met informatie uit een CRM- of BI-systeem krijgen medewerkers inzicht in veelbesproken onderwerpen en de personen die voor die berichten verantwoordelijk zijn. Vervolgens kan die persoon of groep personen rechtstreeks worden benaderd om het probleem op te lossen, vragen te beantwoorden of op een andere manier te reageren.

Social CRM kan dus niet alleen imago- en reputatieschade beperken, maar bedrijven kunnen de service aan bestaande klanten structureel verbeteren, hun campagnes veel gerichter inzetten en meten en hun productontwikkelingen beter funderen en versnellen.

Innovatie, groei en banen

De wereld zal niet productiever worden omdat we op sociale media video’s kunnen bekijken, kunnen chatten met vrienden en familie, of persoonlijke content kunnen uploaden. Maar als we sociale netwerken gebruiken voor business processen en real-time informatieflow zal de traditionele wereld in rap tempo veranderen. Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ zorgen voor een revolutie in het bedrijfsleven. En dit biedt weer nieuwe mogelijkheden voor innovatie, groei én creatie van banen. 

Deze blogpost is geschreven door Angélique de Vries, Managing Director van SAP Nederland.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies