Blokkeren sociale media onbegonnen werk?

Vorig artikel Volgend artikel
Blokkeren sociale media onbegonnen werk?

Organisaties die de toegang tot sociale media beperken voeren een hopeloze strijd. Zo blijkt uit een internationaal onderzoek van KPMG International gehouden onder zo'n 4.000 managers en werknemers.

Een op de drie betrokkenen heeft zijn apparatuur op het werk aangepast om aan zijn sociale netwerkbehoeften te kunnen voldoen. Er wordt aan toegevoegd dat ook de werktevredenheid en betrokkenheid van de werknemers worden beïnvloed door de toegang tot social media.

Uit het onderzoek blijkt dat bij bedrijven met een open sociaal mediabeleid 63% van de medewerkers zich tevreden voelt. Bij bedrijven met een restrictief beleid daalt dat cijfer tot 41%.

"Het is naïef van managers om te denken dat het verbieden van de toegang tot sociale netwerken het gebruik ervan zal elimineren," voeren de onderzoekers aan. "Het beperken of blokkeren van toegang zet veel werknemers aan om hun activiteit te verplaatsen naar hun persoonlijke apparatuur, die vaak minder beveiligd en volledig ongecontroleerd is."

In antwoord hierop hebben de meeste organisaties volgens het rapport ofwel een specifiek beleid ontwikkeld ofwel informele verwachtingen gesteld voor werknemers die bij social media betrokken zijn. De onderzoekers stelden vast dat meer dan de helft van de organisaties hun werknemers een specifieke opleiding bieden inzake sociale media en dat 62% een specifiek beleid voor social media heeft ontwikkeld.

"Maar de gegevens tonen ook dat veel werknemers zich niet bewust zijn van het feit dat hun gebruik van sociale media op kantoor met behulp van technologie gecontroleerd kan worden," wordt er opgemerkt. "Terwijl bijna 60% van de managers het gebruik van sociale netwerken controleert, was slechts 40% van de werknemers zelf zich daarvan bewust. Heldere, praktische en beknopte gedragsregels, ondersteund door een goede opleiding zouden hoog op de agenda moeten staan om werknemers het vertrouwen te geven om actief te zijn op sociale netwerken." Via

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies