2012: Marketingbudgetten blijven gelijk, aandeel social mediabestedingen stijgt wel

Vorig artikel Volgend artikel

Inmiddels is het tweede Pondres Social Media Onderzoek afgerond. Eerder werd in 2010 in samenwerking met MWM2 de stand van zaken onderzocht werden tevens de verwachtingen voor social media binnen het Nederlandse bedrijfsleven gepeild. De 0-meting van Nederland en social media. Het tweede onderzoek geeft antwoord op vragen rond de strategische inzet van social media, welke media worden ingezet en welke doelen wil men ermee bereiken.

Een van de opvallende uitkomsten is dat marketingbudgetten niet verhogen maar het aandeel van social mediabestedingen wel stijgen. "We constateren ook een verschuiving binnen de nagestreefde doelen zoals bijvoorbeeld de groei van communityvorming en zoekmachinepositie. Het onderzoek maakt duidelijk dat social media nog steeds jong is. Grote bedrijven vinden zich daarbij nogal onervaren."

2012: Marketingbudgetten blijven gelijk, aandeel social mediabestedingen stijgt wel

De sociale media die worden ingezet zijn in volgorde van belangrijkheid Twitter, Facebook en LinkedIn. Interessant is de verwachting in 2012 voor Google+, online video en weblogs. Behalve een duidelijke groeiverwachting, lijkt de inzet ervan heel helder: kennisdeling.

Voor het tweede Social Media Onderzoek benaderde Pondres de marketeers van 617 Nederlandse bedrijven. Met een vragenlijst over het gebruik van social media, strategie en de verwachtingen voor de toekomst. Zowel kleine, middelgrote als zeer grote (meer dan 17.000 medewerkers) bedrijven zijn in het onderzoek meegenomen. Het onderzoek bekijken of aanvragen kan via deze website.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies