De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Dit blijkt uit het Pondres Social Media Onderzoek 2011. Social media is hot, maar hoe ver zijn de Nederlandse bedrijven nou eigenlijk als het hierover gaat? Niet voor niks hebben veel bedrijven zich dan ook bezig gehouden met social media in 2010. Maar er is wel een verschil tussen aanwezig zijn en dit ook echt benutten.
Dit was aanleiding voor Pondres Social Marketing en MWM2 om hier een onderzoek naar te doen. Zij waren benieuwd naar het gedrag van de Nederlandse bedrijven binnen social media. In totaal namen 268 bedrijven deel aan het onderzoek, die allemaal trouw de vragenlijst hebben ingevuld. Pondres keek niet slechts naar de kanalen waarop deze bedrijven actief zijn, maar meer naar de diepere strategische impact. Hoe verloopt de monitoring, ROI, strategie en capaciteit binnen het bedrijf.
In 2010 gaf 76,1% van de respondenten aan social media in te zetten binnen de organisatie. In 2011 is dit aantal met 2% gestegen naar 78,1%. Hyves is de grote verliezer in 2011. Vorig jaar stond het sociale netwerk op plaats 5 met een gebruik van 42,4% binnen het bedrijfsleven. Dit jaar worden zij ruim ingehaald door weblogs en zakken ze terug naar 26,5%.
Bepaalde organisaties waren ook in 2010 nog niet actief op social media. De meest voorkomende reden is een gebrek aan kennis. Dit blijkt een grote drempel te zijn om niet actief te worden op social media. Daarnaast blijkt een gebrek aan interne capaciteit ook een belangrijke oorzaak te zijn. Ook gaf 23,4% ‘anders’ als antwoord. Hierbij werden antwoorden gegeven als een gebrek aan tijd, een opstartfase, het management is nog niet overtuigd en strenge regelgevingen.
Strategie lijkt het magische woord in 2011, want ruim 67% van de organisaties die nog geen social media strategie hebben willen die in 2011 gaan ontwikkelen. Hiermee willen ze meer structuur in hun aanpak en de resultaten verhogen. Toch blijkt het niet hebben van een strategie, niet per definitie dat er tegenvallende resultaten worden behaald. Want ruim 81% van de organisaties is tevreden of zeer tevreden over de resultaten, ondanks dat de strategie ontbreekt.
Externe adviseurs winnen nog niet echt aan populariteit. 78% van de organisaties kiest tot op heden nog niet voor de hulp van externe adviseurs. Wel lijken steeds meer organisaties op zoek te gaan naar specialistische social media bureaus. Tot op heden werd er voornamelijk naar internetbureaus gezocht, die ook advies konden geven over social media.
Ondanks dat de bestedingen voor social media in 2011 ook nog relatief laag zullen liggen, zien organisaties wel steeds meer de kracht. In 2011 zullen er dan ook vrij weinig bedrijven overblijven die niet in social media willen investeren. Die tijd hebben we inmiddels grotendeels gehad. Wil je meer over het onderzoek lezen? Surf dan even naar de website van het onderzoek.
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024