Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Vogue

Vorig artikel Volgend artikel
Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Vogue

"Marketeer weet nog niet met online influencers om te gaan." Wie voelt zich aangesproken? Verschillende marketingblogs schreven over het nog onontgonnen terrein van de online influencers. Aanleiding was de constatering van Lewis PR. Zij deden onderzoek onder 122 Nederlandse marketeers, waarbij zij keken naar de rol die online influencers spelen binnen hun marketingcampagnes. Het is toch opmerkelijk dat we in tijden van 2.0 communicatie, zo weinig weten van de personen en communities waar onze brand op handen en voeten wordt gedragen.

Een online influencer, een influential, een brand-ambassador of een brand-activist zijn zeer waardevol voor marketeers. Zij zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de berichten en conversaties over een merk, product of dienst binnen social media. Meer dan 80% van de inhoud en discussies op platformen als Facebook, LinkedIn, Twitter en blogs, wordt door deze influencers de wereld ingestuurd. Het zijn vooral de personen die met hun specifieke kennis of mening binnen een bepaalde groep of interessegebied invloedrijk zijn.

Lewis PR deed onderzoek onder 122 Nederlandse marketeers naar de rol die online influencers spelen binnen hun marketingcampagnes. 58% van hen acht de rol van online influencers bij het bereiken van marketingdoelen groot tot zeer groot. Opmerkelijk is hierbij dat het merendeel 55% aangeeft geen of beperkt inzicht te hebben in de online influencers die relevant zijn voor het bedrijf. Van deze ondervraagde markteers zet 86% al social media in voor marketingdoeleinden. Maar hoe social ben je als je je influencers dan nog niet hebt kunnen identificeren?

De Social Media CRM Loop

Influencer marketing is een proces waarbij betekenisvolle contacten worden opgebouwd en onderhouden. Belangrijk hierbij is dat populariteit van een influencer niet direct samenhangt met de mate van invloed die hij heeft op zijn achterban. Het gaat om de inhoudelijke relevantie van de influencer. Deze bepaalt in hoeverre de content door zijn achterban wordt opgepakt.

De eerste stap is het opzoeken van je relevante social hub’s, en onderzoek te doen naar:
Waar wordt het merk/product besproken?
Wat wordt er inhoudelijk gezegd? (waarde- oordeel/tone-of voice/actualiteit)
Wie zijn de (opinie-)leiders binnen deze discussies?

Om je doelgroep te leren kennen is het belangrijk de conversatie aan te gaan. Meng je in de discussies binnen deze social hub’s en wordt zelf onderdeel van je doelgroep. Reageer op posts, comments en ‘likes’. Het sleutelwoord is ‘monitoring’ en een systeem waarbij deze uitingen en interacties worden geanalyseerd. Dit maakt het mogelijk je influencers te identificeren en hen uiteindelijk te betrekken bij je merk.

Vogue
Het fashion magazine Vogue heeft influencer marketing als geen ander begrepen. Zij hebben hun eigen ‘Influencer Network’ gelanceerd: een exclusief platform voor Vogue influencers. Zij die gebruik maken van social media zoals Facebook en Polyvore, fashion bloggers, stylisten en personal shoppers met een passie voor mode konden zich aanmelden voor de 'casting'. Vogue heeft hieruit 1.000 brand ambassadeurs geïdentificeerd die exclusieve toegang krijgen tot producten, events, fashion collecties en reclamecampagnes van Vogue. In ruil daarvoor wordt gevraagd om content te delen via hun sociale netwerk of om feedback te geven. De influencers zijn geselecteerd op betrokkenheid, online netwerk en sociale activiteit. "Er zijn een hoop zelfverklaarde experts", verklaart Susan Plagemann, uitgever van Vogue. “Maar in dit programma werken we alleen met ambassadeurs die via hun uitgebreide en relevante online netwerk in staat zijn om de unieke content die we ze beschikbaar stellen te waarderen en te delen.” (bron: Adweek)

Bekijk hier meer cases over influencer marketing.

Meer content

Lenneke

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies