Nieuwe versie Yammer wordt social collaboration platform

Vorig artikel Volgend artikel
Nieuwe versie Yammer wordt social collaboration platform

Yammer is op weg een serieus enterprise platform te worden voor slimmer samenwerken, kennisdelen en communicatie. Yammer startte 2 jaar geleden als een Twitter voor interne communicatie binnen organisaties en heeft nu meer dan 1 miljoen gebruikers over 80.000 organisaties. De nieuwe versie die gisteren is gelanceerd op Techcrunch Disrupt lijkt op een Facebook voor bedrijven. Met groups, polls, find people, events, who's online, direct messages (dus privé berichten), deel & vind kennis via onderwerpen en activity streams. Deze activity streams tonen activiteiten van collega's binnen alle onderdelen van Yammer, maar ook activiteiten buiten Yammer. De belangrijkste uitbereiding is wat mij betreft het openstellen van Yammer voor 3rd party apps. De markt voor social collaboration platforms staat op het punt om een forse groeispurt te maken, met verschillende kleine en grote aanbieders (zie verderop).

Organisaties zijn steeds meer op zoek naar nieuwe manieren van communicatie, kennisdeling en het verbinden van medewerkers aan de organisatie en aan elkaar...

Dit past in een wereld waarbij men via web applicaties (social media) buiten de organisatie ontdekt veel efficiënter te kunnen communiceren met hun netwerk en waarbij organisaties kijken naar vormen waarbij hun werknemers kunnen ondersteunen productiever samen te werken al dan niet rondom het topic Het Nieuwe Werken. Interne Social Media (of: Enterprise Social Media) worden het afgelopen jaar geïntroduceerd binnen grotere organisaties. Yammer speelt daarbij een grote rol. Werknemers kunnen binnen 5 minuten een Yammer account aanmaken. Leuk, bijvoorbeeld om op projecten elkaar gemakkelijk op de hoogte te brengen. Daarna kunnen collega's gemakkelijk aansluiten. En voordat je het weet heb je een grote groep medewerkers binnen de organisatie die belangrijke kennis en ervaringen met elkaar delen op een externe server. Dan moet je als organisatie een keuze maken. Die kennis veilig stellen kan wanneer betaalt wordt. En dat is niet goedkoop. Daarom is het geen rare opmerking van medeoprichter David Sacks dat Yammer een potentiële waarde heeft ter grote van Facebook.

De reden waarom ik denk dat Yammer een grote stap heeft gemaakt is het feit dat het platform open is gesteld voor partijen om apps te ontwikkelen op het platform, in de geest van de mobiele systemen, Google en Salesforce. Administrators van Yammer kunnen hiermee potentieel veel functies die een sociaal intranet heeft kiezen en implementeren via enkele clicks. Op dit moment is het aanbod nog beperkt, maar er is een start. Met Crocdoc kun je bijvoorbeeld binnen Pdf files of Word files annotaties maken, zodat het een goedkeuringsworkflow kunt ondersteunen. Met Zendesk kun je tickets aan een bericht toekennen. Bijvoorbeeld voor een probleem dat via Twitter is opgepikt en wordt doorgestuurd naar een collega, met een referentie/ticket naar een CRM/customer service systeem. Dit soort apps kunnen van Yammer een platform maken waarbij workflow binnen organisatie wordt ondersteund, maar ook vele toepassingen op gebied van kennis en communicatie zijn te bedenken. 

De komende jaren zullen we veel beweging zien binnen organisaties waarbij voorstanders van nieuwe manieren van kennisdelen en communicatie sceptici willen overtuigen. Dit zal niet zonder slag of stoot gaan. Het verandert potentieel enkele zaken die we decennia anders hebben gedaan en gekend. Zoals de verandering waarbij mensen invloed hebben op basis van bijdrage in plaats van plek in hiërarchie, waarbij communicatie faciliteert in plaats van zendt en waarbij de manier van internal branding en persoonlijk profileren verandert. Maar er zijn genoeg voordelen. De keuze voor platform is niet onbelangrijk, want er wordt veel waardevolle informatie uitgewisseld en opgeslagen en gebruikers veranderen niet graag van systemen. In grote lijnen zijn er de volgende keuzen: 

  1. Een webapplicatie zoals Yammer. Snelle innovatie en gemakkelijk in gebruik. Wil je de kennis veilig stellen en extra enterprise mogelijkheden, dan moet je betalen. Dat is relatief duur.
  2. Open source applicaties zoals Alfresco of platformen op basis van Wordpress. Zie ook KPN. Lijkt goedkoop, maar er moet veel aan gesleuteld worden.
  3. Google business apps. Breed aanbod van functies, nog niet helemaal intuïtief als totaal, wel afzonderlijk. Ahold heeft recentelijk hiervoor gekozen als bedrijfsbrede communicatieplatform.
  4. SharePoint Online (BPOS). Als een service, betalen per gebruiker. Binnenkort komt de nieuwe versie 2010 uit: Ook breed communicatieplatform, met veel interne social media functies
  5. SharePoint 2010. Bedrijfsbrede communicatie- werk- en kennisplatform met interne social media functies
  6. Andere software producten als Chatter van SalesForce, Jive en Lotus Connections

Alternatieven 3-5 zijn bedrijfsbrede platformen die de huidige IT systemen (zoals mail, intranet, projectmanagement en documentmanagement) kunnen vervangen. Ook voor SharePoint zijn er inmiddels veel 3rd party apps beschikbaar. Na de nieuwe versie van BPOS zullen die apps ook breed toegankelijk worden. Ook de gebruiksvriendelijkheid schiet met de nieuwe versie omhoog. Van alle alternatieven zijn 2, 4 en 5 het beste aan te passen naar eigen wensen. Wat ik mis bij alle platformen (voor zover ik het kan overzien), is een laagdrempelige mogelijkheid om te kunnen kiezen of je ervaringen, ideeën en kennis niet alleen wilt delen met je collega's, maar ook met je sociale netwerk buiten de organisatie, zodat je via 1 platform met binnen en buiten tegelijk kunt converseren. Daar zullen de 3rd party apps snel in voorzien. Mijns inziens wordt het belang van het kunnen koppelen van nieuwe kanalen met oude kanalen onderschat momenteel. De kracht van deze communicatie via sociale netwerken komt echt tot wasdom wanneer die gekoppeld is aan 'oude kanalen'. 

Wie gaat er winnen? Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik hou het erop dat elk alternatief het meest geschikt kan zijn, afhankelijk van de wensen en situatie van de organisatie. Yammer is momenteel de meest gebruikte Interne Social Media tool en zet met deze nieuwe versie de juiste stap door de nieuwe functies en door het openstellen van het platform voor apps.  

Meer content

Wilco Turnhout

Wilco is mede-oprichter van Rapid Circle. Hij is creatief inhoudelijk en blogt over Slimmer samenwerken, Microsoft cloud, Communicatie en Enterprise a...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies