'Social' media als spiegel

'Social' media als spiegel

Blogs stromen ervan over, een legertje goeroe's heeft de wijsheid in pacht en veel organisaties willen er 'iets' mee doen. Subject: 'social' media, inmiddels al zo'n begrip dat ik deze term ook nu gebruik. Echter, het sociale interactieve aspect is inherent aan media. In tegenstelling tot de traditionele 'anti-social'  media gaan de nieuwe media nu back to basic.

Het is logisch dat social media zo'n hot topic zijn. Een slimme marketeer benadert zijn klant immers via de media die zij gebruikt. Grote aantallen mensen zijn opeens beschikbaar voor een goed, persoonlijk gesprek. Echter, de innovatieve marketeer die social media wil toepassen worstelt met het de vraag "hoe?". Manish Mehta van Dell stelt dat social media geen middelen zijn om je doelstellingen te behalen, maar ze te bepalen.

Mijn vertaling is dat social media organisaties en zeker ook individuen een spiegel voorhouden. Deze spiegel maakt dat je jezelf vragen gaat stellen zoals "wie ben ik?", "wat wil ik bereiken?" en met name "ben ik interessant voor anderen?". Vragen zoals deze moet je beantwoorden voordat je gaat communiceren. Zonder interesse volgt niemand iemand.

Het feit dat Hare Majesteit in haar recente kersttoespraak social media aanhaalde laat zien hoe diepgaand hun invloed is op het sociale, economische, culturele en publieke leven. And they are here to stay. Social media gaan wereldwijd zorgen voor toenemende openheid en transparantie. In de woorden van Facebook's Mark Zuckerberg: "It is probably the greatest transformative force in our generation, absent a major war" en Twitter's Biz Stone "It is something important that has the potential to change the world...". So far so good, wat moeten marketeers hiermee?

Ik denk dat marketing niet langer het sausje over het product kan zijn. Het product moet van zichzelf interessant en bijzonder genoeg zijn om enthousiasme op te wekken en mensen moeten dit met anderen willen delen. Aan de andere kant zijn er steeds meer economisch haalbare nichemarkten. In de discussie die volgde op de post 'Succes Avatar door social media?' werd de tweedeling zichtbaar tussen de believers, en de sceptici die hun budget liever traditioneel besteden. Wat denk jij?

Tags: social media

Reacties (15)

    • Wilbert van der Woude

    Spot on! Crowdsourcing en co-creation is absoluut de toekomst.

    Dit geld natuurlijk wel alleen voor high involvement producten. Voor low-involvement producten is het moeilijk om meer dan een sausje te zijn en enthosiasme op te wekken. Of zijn hier wel goede best practices voor?

    Do 18 feb 2010, 16:58 [reply]

  • Eens. Heb toevallig mijn thesis over social media geschreven. Een van de conclusies is dat de betrokkenheid in de vorm van Consumers’ Online Brand-Related Activities (COBRAs) bepalend is voor de manier waarop het individu zou moeten worden benaderd.

    Social media biedt ieder individu een platform en dit biedt zowel kansen als bedreigingen voor bedrijven en hun producten. Echter, dit platform wordt door velen nog niet omarmd

    @ Wilbert: Hi is een bedrijf

    Do 18 feb 2010, 17:49 [reply]

    • Edo Dijkgraaf

    Het is misschien logisch om in je optiek te kijken naar de benadering door een partij, maar dan wordt het social-gedeelte in social media niet op waarde geschat. Het is wat lastig om er met de telefoon enorm uitgebreid over te zijn, maar juist hier zijn patriarchisme en peergroup belangrijk. Alleen wordt daar door marketeers nog niet naar gekeken.

    Do 18 feb 2010, 19:51 [reply]

    • Edo Dijkgraaf

    Wat een onduidelijk bericht heb ik hierboven geschreven.
    Wat ik bedoel:

    Wat er over het hoofd wordt gezien in beweringen over benadering op maat door één zender, is de kracht van het collectief. Ook als je een enorme organisatie vertegenwoordigt; als je denkt het als eenling te kunnen opnemen tegen de groep, dan denk ik: grootheidswaanzin.

    Mensen nemen niet veel beslissingen op basis van ratio. In het verlengde daarvan kun je stellen dat de benadering door één speler middels social media niet erg effectief kan zijn. Je zou veel meer kunnen bereiken door benutting van elkaars inbreng. Zeker als je die inbreng regisseert. Als je dan nog gebruikmaakt van kennis over risicomijdendgedrag en beperking van keuze, dan kan er veel. Hoe ethisch deze manier van handelen is, is een andere discussie.

    De kracht van de massa wordt op deze manier nog niet echt gebruikt. Een leuk voorbeeld van iemand die er wel van de mogelijkheden gebruikmaakt, is Camiel Eurlings. Door onwetendheid riepen zijn collega's niet erg slimme dingen, toen hij de ANWB inschakelde voor een campagne over het rekeningrijden. Want volgens mij was het een campagne. Reken er echter maar op, dat het in de toekomst veel vaker zal gebeuren. Het is dan aan de massa, om te laten zien dat een vragenlijst als die van de ANWB (en bijvoorbeeld de Stemwijzer) niet aansluit bij de beleving, maar uitsluitend bij de ratio.

    Ik begrijp dat ik opnieuw voor sommigen wazig overkom. Excuses.

    Do 18 feb 2010, 21:40 [reply]

  • Goed punt heb je met "ben ik interessant voor anderen?".

    Wanneer jij niets interessants te melden hebt dan zal je netwerk ook niet het dialoog met je zoeken.

    En daar gaat het toch om op sociale media.

    Vr 19 feb 2010, 08:40 [reply]

  • Danny:

    "Wanneer jij niets interessants te melden hebt dan zal je netwerk ook niet het dialoog met je zoeken."

    Helemaal mee eens. Maar iedereen moet in staat kunnen zijn op interessante content te leveren aan zijn doelgroep. Kan je dit niet, dan wordt het wellicht tijd om eens goed over de positionering van je bedrijf na te denken.


    Vr 19 feb 2010, 10:24 [reply]

    • Mark Jansen

    @Edo: Bedankt dat je de tijd hebt genomen om je inbreng te plaatsen.

    "Je zou veel meer kunnen bereiken door benutting van elkaars inbreng. Zeker als je die inbreng regisseert." Mee eens, je kent dit boek vast wel: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds

    Met betrekking tot de ANWB en Camiel ben ik het niet helemaal met je eens. Wel dat het een slimme actie was van Camiel, maar volgens mij politiek gemotiveerd. Effectief heeft hij zijn verantwoordelijkheid afgeschoven. Bovendien was de vragenlijst behoorlijk suggestief.

    @Danny: Eens!

    @Tarmo: Klopt, en tevens denk ik dat de traditionele positionering (STP model) in een iets ander licht komt te staan. Met 'The Long Tail' in het achterhoofd kun je een product maken wat vervolgens (weliswaar met een klein duwtje in de rug van 'sales') zijn eigen niche vind. Maar dat is wellicht iets voor een volgend blog.

    In het kader hiervan heb ik ook nog een aantal leuke 'lees verder's':

    http://en.wikipedia.org/wiki/Wikinomics
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Crowdsourcing
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Tipping_Point
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Long_Tail
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20091125_boekrecensie_de_superpromoter_vogelaar/

    Vr 19 feb 2010, 11:11 [reply]

  • En dan nu even iets totaal off-topic:

    Klopt het dat Twitter (weer eens) down is?

    Vr 19 feb 2010, 11:15 [reply]

    • Mark Jansen

    @ Tarmo: hier werkt het allemaal..?

    Vr 19 feb 2010, 11:20 [reply]

  • Dan ligt het probleem hier.

    Dammit!

    Vr 19 feb 2010, 12:24 [reply]

    • Gijs

    @Tarmo Bij mij ook al de hele ochtend... Weet je al wat het is?

    Vr 19 feb 2010, 13:40 [reply]

  • @Tarmo en Gijs: Bij mij idem dito, nu nog steeds trouwens. Bij jullie wel al opgelost? Op dinsdag had ik ook al gelazer met Buzz. Misschien toch maar weer de overstap maken naar de ouderwetse postduif...

    Vr 19 feb 2010, 14:22 [reply]

    • Edo Dijkgraaf

    @markjansen: Wat je zegt, klopt helemaal. Het is ook niet anders dan hetgeen ik beweer. In mijn beleving was Eurlings niet uit op een peiling, maar was hij uit op free publicity. De uitwerking was verre van perfect, maar de uitkomst was bijna perfect. Wat er is gebeurd, is een beïnvloeding langs veel meer kanalen, dan bijvoorbeeld langs een klassieke campagne via nieuwe of conventionele media. De benadering van Eurlings was crossmediaal, er was een geloofwaardige authoriteit (ANWB) bij betrokken, en er was een uitkomst die de schijn had van iets dat het beste was voor de referenten. Eurlings deed dus bijna alles goed. De volgende fase is dat meer spelers zich van dit soort campagnes gaan bedienen. Ik denk op dit moment na of ik al een begin moet en kan maken aan een stuk bewustwording bij de ontvanger. Nu is het zeker nog te vroeg voor wat ik nu maar even ontvangeremancipatie zal noemen. Ik zit weer in de trein, dus dit is waar ik het nu bij laat. @ de rest die vandaag geen toegang tot Twitter hadden: kan het zijn dat u ambtenaar bent bij een van de grote ministeries in Den Haag. Er is m.i.v. vandaag een nieuwe firewallinstelling van kracht. Gelukkig werk ik in de communicatie, dus bij ons hebben we hem eraf kunnen laten halen.

    Vr 19 feb 2010, 18:48 [reply]

    • Edo Dijkgraaf

    Tip aan de webmaster: afgezien van de behoefte van de groep iPhonegebruikers dat u de links ook voor deze groep bruikbaar maakt, zou het wel handig zijn als we onze posts zouden kunnen verbeteren. In mijn post hierboven zou ik graag twee aanvullingen doen; belangrijker dan free publicity was voor Eurlings uiteraard de beïnvloeding. En de vraagstelling van de Telegraaf was pas echt suggestief! De vraagstelling van de ANWB was overigens ook verre van perfect.

    Vr 19 feb 2010, 19:06 [reply]

    • Gonnie

    Zoals beloofd een reactie op je blog op Dutchcowboys. Leuk artikel, en ik ben het met je eens. Social media moeten voornamelijk fungeren als een thermometer waarmee je je merk in de gaten kunt houden. Hoe praten consumenten over mij, op welke toon? Welke zaken komen voorbij? Dit is een enorme kans voor marketeers - van inderdaad over het algemeen high involvement producten, maar ook voor klantenservices.

    De quote van Manish Mehta is briljant, maar nog niet zo heel lang geleden werd Dell ongeveer kapot gemaakt door één persoon: Jeff Jarvis. Heb je zijn book 'What should Google do?' al gelezen? Erg interessant (ook al ben ik het lang niet overal mee eens) en inspirerend.

    Ik vind je artikel wel een beetje algemeen, wellicht had je een case kunnen behandelen. Een tip: schrijf iets over het zogenaamde webcareteam van ING: http://twitter.com/ingNL_webcare
    Een pas opgestart, en heel klein en voorzichtig initiatief. Briljant, als je het mij vraagt. Misschien kun je ze interviewen over het hoe en wat, en het doel ervan, en de toekomstplannen.
    Daar scoor je wellicht ook nog punten mee, gezien het marug-sponsorschap. ;)

    Succes!
    Groeten,
    Gonnie
    g.spijkstra@telegraafmedia.nl

    Di 23 feb 2010, 17:15 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2011 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap