Zynga's motto: "kopieer de concurrentie en druk ze uit de markt"

Vorig artikel Volgend artikel
Zynga's motto: "kopieer de concurrentie en druk ze uit de markt"

Als iemands naam met de spectaculaire stijging van het aantal social gamers in verband wordt gebracht is het wel Zynga. Als maker van de bekendste tijdslurper Farmville en nog een heel aantal games die bovenaan de most played socials staan weten ze wat er speelt; waar mensen op zitten te wachten. Ze hebben die magische saus die hun boven alle andere social games-makers laten uitstijgen. Althans, dat zou je denken.

Volgens het verhaal van een ex-medewerker die op hoog niveau in het bedrijf heeft gewerkt kwam de magische saus uit een andere fles die Zynga te pas en te onpas "leende". Zoals oprichter Mark Pincus van Zynga blijkbaar in een vergadering heeft gezegd: "Ik wil verdomme geen innovatie. Kopieer maar gewoon wat de concurrentie doet totdat je hun aantallen doet."

Het heeft het bedrijf geen windeieren gelegd, maar het was blijkbaar geen pretje om er te werken tot het recente verleden. Zoals een ex-medewerker het vertelt: "friends don't let friends work at Zynga." Onderdeel daarvan was ook dat de games tot voor kort vooral gebaseerd waren op de zogenaamde "compulsion loop", waarbij het er helemaal niet toe doet of een speler zich vermaakt, maar meer dat de loop zichzelf blijft voortzetten. Dat was het gedeelte van de games waar moeite in gestoken werd en de rest? Die werd gewoon gepikt. Kijk naar de twee screenshots: er is er maar ééntje van Farmville, dat zou je genoeg moeten vertellen.

vergelijking

Het baseren van games op dingen die de concurrentie bedacht heeft heeft nooit zo'n grote vorm aangenomen dat er van rechtshalve heel veel gedaan kon worden door de concurrentie, al is Zynga vaak zat aangeklaagd. Als dat gebeurde werd er ook weinig moeite gestoken in het ontkennen van de aantijgingen maar werd er gewoon een schikking getroffen om er van af te zijn. Het ergste is dat Zynga al meerdere ex-werknemers heeft aangeklaagd die naar een rivaliserend bedrijf (zoals Playdom) zijn vertrokken. Je raadt nooit waarvoor: het doorspelen van bedrijfsgeheimen.

Al met al geen fijn verhaal dus, maar er gloort hoop aan de horizon: Frontierville, de laatste toevoeging aan de Zynga-stal, heeft al meer van een echte game weg dan Farmville, iets dat steeds belangrijker wordt nu dat social games naar een soort tweede generatie gaan die verder gaat dan mensen tot nu toe gewend zijn van een social game. De rest van de bedrijven in de sector zullen ook zorg moeten dragen om originele concepten met typische gameplay-elementen op de markt te brengen, want alleen op die manier zijn de ideeën te beschermen tegen grote raven als Zynga die alle glitters voor iedereen's neus wegkapen.

De aantallen van de Zynga games lopen langzaam terug, dus het lijkt makkelijk om te voorspellen dat de social games-koning binnenkort van de troon gestoten gaat worden, maar als Zynga ooit gaat besluiten om zich helemaal op originele content te gaan focussen zullen ze wel degelijk een partij blijven waar je rekening mee dient te houden, want zeg van ze wat je wil, maar die compulsion loop hebben ze -for better or worse- onder de knie als geen ander.

Bron: SF Weekly

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies